Falanger falska som vatten

Jag har i ett par inlägg skrivit om en sekt. Hus och På ett hus b.la. En del fiction, en del verklighet. En del kanske tror att det är en attack på AA, anonyma alkoholisters sätt att arbeta, men inget kunde vara mer fel. AA är fantastiskt, hur många människor har inte blivit hjälpta ur sitt missbruk av dom? Många! Däremot har jag på nära håll fått uppleva hur en del medlemmar missbrukar förtroendet i deras onlinemöten. Ja, AA är moderna, dom har för dom som av olika anledningar inte kan närvara personligen på möten; möten på nätet.
Problemet här ser jag är att en del utnyttjar systemet. Jag vet att en del döljer sitt missbruk bakom skärmen. Där ser man inte, känner inte lukten av sprit eller bakfylla. Det är också en mötesplats för dom som inte ”bara” har en missbruksbild, utan för dom som har en sjukdomsbild. Psykisk sådan. Och den kan ingen ideell förening bota. Inte en förening som lovordar ärlighet och respekt. För dessa sjuka människor behöver proffshjälp.

Jag har blivit utsatt för en ”komplott”. Man har suttit och skrivit om mig på mailinglistor som en dålig morsa, en suput utom all hjälp, som en som borde skylla sig själv för att ha blivit utsatt för ett mordförsök, som en lögnare. Diverse skitsnack har cirkulerat och jag får på min bloggmail fruktansvärda mail och i bloggarna jag skriver får jag kommentarer om hur sjuk jag är. Borde spärras in osv.Av för mig helt okända personer. Som vet bättre än jag själv vad som hänt och vad för hjälp jag skulle behöva. En del skriver att det var synd att jag inte ”kolade” vid mordförsöket, en del tycker att jag ska elimineras eller skjutas. Eller gå på AAmöte. Hur i helvete dom tror att jag skulle göra det efter såna attacker. Hur skulle jag kunna finna förtroende för AA efter detta?

Jag är helt medveten om att det här är inget som AA ställer sig bakom. AA står för något helt annat. För tillfrisknande, för att leva ett liv. En önskan om allas välmående. Men dessa människor lever ett liv genom andra, för att dölja den trista verkligheten. Men det finns alltid falanger som bryter sig ur den ursprungliga gruppen. Som Al Qaida, som terrorister som tolkar budskap på sitt alldeles egna sätt, och i sina önskningar om att bli i detta fall nyktra, projicerar sina egna problem på andra. Som bara önskar att få vara ifred. Och läka sina sår, på sitt eget sätt. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Och det här sättet är ett oerhört dåligt sätt. Jag är redan rädd.

Men inte för er!

En av er hade stake nog att be om ursäkt, men det förlåter inte ert beteende. Ni skitar ner AAs rykte.

 

 

 

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,


19 responses to “Falanger falska som vatten

  • Monica

    Hej ! Har läst det du skrivit …fattar inte att folk kan sparka på den som redan ligger eller är på väg att resa sej upp igen …dom du pratar om som skrivit skit till dej …hoppas du slipper träffa på dom på riktigt ..för här på bloggen kan ju alla gömma sej i sin egen skit om du förstår vad jag menar ..jag tycker du är bra och försöker …. själv har jag vuxit upp med en pappa som drack mycket men han blev bättre med åren så själv är jag nykterist men klankar inte på andra …Ha det nu bra och slöt om dej och ditt liv Kram Monica svara mej gärna om du vill…

  • Vb

    @Monica:
    Det är inte bloggare som uppträder på det här sjuka sättet, det är tyvärr familjeaffärer som utvecklat sig så här.Till ett galet crescendo med andra som inte vet bättre.

  • carina

    Detta skrämmer mig och gör mig oerhört betänksam. Tänker personligen kontakta AA på nätet och ifrågasätta deras anonymitet och hur dom ger sig på andra. Jag går på möte för min skull inte för att ha åsikter om andra. Så här får det inte gå till. Nu hittar dom på saker om dig, men det kan finnas dom som lägger saker i förtroende på ett nätmöte med och då ska det kännas säkert att kunna göra det.
    Dessa skitar har inget bättre liv än att göra det surt för andra, tragiskt för dom.
    Tillfrisknande= noll, nada inget. Fortsätt supa istället för att ta ut ångesten på andra människor. Det är min åsikt och mina tankar när jag läser detta.

    Jag är ledsen för detta och hoppas att det finns andra som kan ge dig lite hopp om de som verkligen tillfrisknar, som vill något med sitt eget liv.
    Varm kram till dig och jag kommer att hålla kontakt med dig här och du kan gärna låta mig veta om detta upprepas.
    Carina

  • Vb

    @Carina,
    för några år sedan roade sig samma person som ligger bakom detta sig med att maila delningar till mig via mail.Jag har många adresser till ovetandes människor i min data.Människor som har lämnat förtroenden till andra i sin egen situation.Det är bedrövligt.

    Och till dig ”anonyma”,
    frustrerande att dina kommentarer inte syns?

  • Josef Boberg

    Hejsan,

    Det här med att sparka på dom som redan ligger…

    Det kanske inte är så svårt att förstå egentligen – därför att inte så få i mitt kära fosterland Sverige upplever inte så sällan att även samhällets myndigheter gör detsamma – och inte enbart undantagsvis – i mitt mer än 66-åriga perspektiv sett.

    Jag har själv erfarenhet av Af´s agerande – som gjorde att jag bokstavligt talat gick in i väggen ca 1,5 år före min folkpensionering – och var sjukskriven för rekativ depression tills folkpensioneringen ”räddade mitt liv”.

    Så många många flera goda förebilder – ”sådana som inte slår på dom som redan ligger ner” – behövs ju både avseende vanligt folk, MaktElitare såväl som på mynighetsplanen, kanske…

    Ha det…
    vännen Josef

  • Vb

    @ Josef Boberg,
    du ”pratar” med rätt person, jag har ju sett en hel del eftersom jag är en av dom få som lever med kvarskrivning (info längst upp i listen), myndigheter behöver definitivt fler goda förebilder precis som ute i ”vanliga” samhället.Dom jag beskrivit ovan i inlägget kan man kanske inte riktigt räkna med.Dom har andra bekymmer dom bör prioritera.Tack för kommentaren!

  • ET

    Jösses, jisses, jävlars he-te vad mycket pantade och sjuka människor det finns i vårt avlånga land och på vårt runda klot. Ibland vill man ju inget annat än att ställa sig på ett högt berg och vråla rakt ut ”GET A LIFE!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

    Kram på dig tjejen! Vi får göra det vi är bra på helt enkelt, stötta varandra! 🙂

  • Niki Loong

    *Kramar om* Om jag vore stor och stark skulle jag med våld hjälpa dig att bli fri från både det ena och det andra, men nu är jag ju en liten halvfet kärring med muskelkraft som en tioåring. Musen som röt, kanske?! Jag fattar inte att människor kan uppföra sig så illa. Undrar om dom är likadana face to face eller om det är där i skydd av anonymiteten som dom vågar kaxa till sig. Deras liv måste vara fruktansvärt miserabelt och det kan dom ju ha, känns som om dom förtjänat det.
    Du har snart mail från mig

  • Nyima Kameleont

    Det är viktigt att skilja ‘medlemmarna’ i AA ifrån AA som helhet. Vi som supit, knarkat bort våra liv vet att vi inte alltid agerat utifrån såsom vi skulle gjort om vi hade varit nyktra.

    Tyvärr är det förrädiskt att ha möten via nätet, det finns inte samma atmosfär till förståelse osv. Mötesledaren kan heller inte be någon ‘lyssna’ då denna inte kan vara helt säker på att personen är helt nykter, och därmed inte kan tala med någon efter mötet.

    Jag har själv erfarenhet av just ‘onlinemöten’ och det kan ibland fungerar, men om du sätter en 100 alkisar med olika hög nivå av självinsikt är det ganska självklart att det kan bli problem, ganska stora sådana.
    Den klubben kunde lika bra heta Flashback 🙂

    Det är en svår balansgång, då många ute på landsbygden inte har tillgång till möten såsom vi i storstan. Mycket av de ‘beteende’ som jag upplevt ‘online’, har jag aldrig skådat på något möte, konvent jag besökt. Och jag har varit på mååånga.

    Jag ber dig försöka separera AA och dess medlemmar, för det är allvarligt att detta händer. AA är en gemenskap som hjälper 1000 tals alkoholister/narkomaner över hela landet att inte supa/knarka.

    Jag ska också ta upp det med servicekontoret, för det är allvarliga anklagelser du kommer med, och grova överträdelser.

    Hoppas du kan återfinna din frid och kanske gå på ett ‘live’ möte istället, där du kommer känna dig mycket mer välkomnad. Jag går gärna med dig om du vill? Min mail är nyima.blogg@gmail.com

    Lycka till, och Sinnesro.
    J

  • Vb

    @Nyima Kameleont,
    det är det jag gör.Jag tycker också att det är tråkigt att en del medlemmar missbrukar förtroenden.Men sådana finnsöverallt på speciellt nätet, som du säger en svår balansgång.Jag hoppas du läser att jag tycker AA är kanon, så många som tillnyktrat an inte ha fel.
    Min frid är inte nödvändningtsvis nykter, jag har större problem än så, läs gärna mina inlägg längst upp i listen.
    Tack för inbjudan, känns gott.Men jag besöker redan AA då och då här, dom gånger jag kan gå ut alls och jag känner behov.Tala gärna med servicekontoret, jag tycker att attackerna på mig är allvarligare än ”anklagelserna” som går att verifiera.Sanning, ärlighet; det förespråkar väl AA?
    Varmt tack till din kommentar.

  • Nyima Kameleont

    Jag ska gå på praktiskt möte ikväll, och ska också förespråka en motion att diskuteras på bland annat förtroenderådet. Det är riktigt allvarligt det som pågår på ‘onlinemöten’. Och jag ska läsa allt du skrivit, men jag har inte haft så mycket tid idag.

    Om du vill kan du maila mig, om du vill säga något som jag kan ta upp, som du kanske inte kan göra offentligt?

    Iallafall, hoppas du fortsätter gå på möten, och att du liksom jag, förstår att bara för att vi besöker möten är vi inte direkt friska personligheter. Det handlar om så mycket mer än att gå på några enstaka möten. För mig är heller inte nykterheten den högsta vinsten, utan en inre omvandling!

    AA förespråkar att vi ska samlas på möten, och dela med oss så ärligt vi kan. Ibland är vi faktiskt inte där, det finns inga alls regler eller förordningar i AA, utan det enda villkoret för medlemskap är en ‘önskan att sluta dricka”. Ingenting alls annat faktiskt, jag får ljuga hur mycket jag vill om jag vill ! De flesta som inte är aktiva brukar faktiskt bli mer och mer ärliga emot först sig själva senare emot andra, men det är ingenting vi ‘förespråkar’ eller någon regel.

    Det är det jag menar med att vi måste skilja medlemmarna ifrån själva AA.

    Anbudet står kvar, vet inte om du bor i Stockholm, annars kan jag ringa dig eller du mig. Skickar mitt telefonnummer om du vill prata 🙂

    Ha’t bäst så länge, och glöm inte att bara för att vi säger vi går i AA är vi inte alltid friska.

    Och, jag läste att du inte alls attackerar AA, men jag ville svara ändå 🙂

    Sinnesro, J

  • Redtopp

    Vanmakt är min första känsla men som tur är har DEN aldrig avgått med seger.Blir så förbannad när jag läser……det ger kraft,kraft att nedkalla förbannelse över galenskapen. DU är beundransvärd!

  • Vb

    @ Redtopp,
    såg du att jag var inne och ”snokade” hos dig imorse?:)Hade inte tid att kommentera men kvällen är låååång!

    Ja, ang falangen här, så har jag bestämt att sista gången jag tog en kränkning var vid mordförsöket.Så är det bara, även om jag däckar då och då.

    Omfamnar dig!

  • Nyima Kameleont

    Jag rekommenderar dig att ta upp detta på gruppens praktiska möten, ifrån vår grupp kommer det även en motion ang anonymiteten, som är ytterst viktig inom AA och andra 12-stegsprogram.

    Ska ta kontakt med AA mail och höra när deras nästa praktiskt möte är.

    All lugn till dig.

  • Vb

    @Nyima,
    tack för all hjälp, men jag har viktigare saker på min agenda, som att planera nästa flytt.Jag lever skyddad, men en av medlemmarna har av misstag fått reda på min adress, så jag lägger krut på det.För övrigt samma person som spridit skiten om mig.Jag har dessutom mailat en initierad person inom AA, som känner till den här medlemmen sedan tidigare med en del kopior av mailen jag fått.
    Så.

  • Kent

    Du tar omedelbar bort allt som har med aa att göra.Detta är polisanmält av flera st
    Mvh Kent

  • Vb

    @ Kent,
    tur att jag hann se detta innan jag drar på en liten weekendtripp.Om polisen hör av sig på sedvanligt vis ska jag givetvis ta bort inlägget.Polisen också kanske kan informera om vilka grunder.Märkligt med din avsändare, ger sken av att det är polisen i ett län, men dom arbetar inte på det här sättet. Dessutom har du samma ipnummer som en kommenterare.En otrevlig sådan.Här på WP visas ipnumren på dom som kommenterar.
    Trevlig helg!

  • Kent

    Det kanske beror på att jag är hemma hos den personen.Din xxxx har berättat allt om dig till den personen.
    Mvh Kent

  • Vb

    @Kent,
    Tror du på tomten oxå?Tomtar på loftet har ni i alla fall.Fortsättningsvis råder jag dig att hålla dig ifrån den här bloggen.Ta och stötta kameleonten inför hans största prövning istället.Med andra ord piss off!

    mvh

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.