Tredje september då och nu

Den tredje september 1967 fick Sverige högertrafik. Kommer ihåg att farsan hade en Opel Kapitän. En röd. Kan inte minnas detaljer men väl att det var nå´t stort.

Den tredje september 2007, har jag gjort upp ett möte med myndigheter senare i veckan angående säkerhetsdetaljer. Låter större än vad det är. Jag gick också på en låååångpromenad i bushen och konstaterar att det regnat för lite för svampen att växa. Bjöd hästarna på morötter och potatis, hoppas dom inte blir sjuka, det var dom knölarna jag inte vill äta. Dom som är gröna. Jag har en speciell plats där jag sätter mig framför stäppen och försöker få ihop mig själv. Lyckades ganska bra, för en stund fick jag kontakt med molnen som var otroliga idag.  Formationer som ändrades, fascinerande när man blir i medveten närvaro. Och där i vidderna träffar jag min kära kattvakt och numer vän. Satt med taxarna och rökte en cigg. Satte mig själv en stund bredvid och småsnackade.

På väg hem passerade jag kossorna. Hedenhösarna. Dom små var kvar, men den ena är så mager jämfört med den andre som är precis lika gamla så jag blir lite orolig.
Vidare till affären och köpte ingredienser till potatis&purjosoppa. Fallskärmshopparsoppa som vi kallade när jag för hundra år sen hoppade några gånger. Vi gjorde storkok och slevade i oss efter dagen på hoppfältet. Bilden är från mitt första hopp, landningen. What a feeling!

På tv3 sänder dom ett nytt program; Nyberg&Törnblom, hoppades att Mia Törnblom hade lärt sig något efter tvdebuten i nå´t eländigt dejtingprogram hon var med i. Men icke, hur klok och bra hon än är, så är hon inte tvmässig. Precis som Tone Beckestad flaxar hon med armarna framför kameran så jag tappar fokus på vad hon säger. Sen riggningen av studion är ebarmlig för den här typen av program. Nä, läser hellre hennes böcker i lugn och ro.

Här får du recept på soppan: (jag höftar alltid)
4 pers
15-16 potatisar
4 purjolökar
Höns eller kycklingfond+vatten
Creme Fraiche
Gräslök

Koka potatisarna i buljongen, släng ner den hackade purjon på slutet. Mixa hela biddevitten när det är färdigkokt, krydda upp med peppar och salt, rör ner fraichen, och klipp en generös mängd gräslök. Smaklig!

                                            fallskarm.jpg

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,


9 responses to “Tredje september då och nu

  • Nyima Kameleont

    Finns ingen email adress til dig?

  • ET

    Låter som du haft lite feel good för dig själv idag! Jag fick en feel goodkväll med att gå och se ”Underbar och älskad av alla, och jobbet går oxå bra”. Kändes mer eller mindre som att se mig själv i spegeln! Kram

  • Filippa

    mmm smask med soppa, prova med lite stekt sidfläsk i och lite olivolja *mums*
    Och hästarna äter inte om de inte gillar det – det gjorde dom inte på min tid i alla fall …..KRam !

  • ET

    Verkar farligt att hoppa fallskärm men väldigt kul!

  • annci

    Soppan låter underbart god, ska pröva den någon dag då jag är ensam hemma, och bara njuta. Tyvärr så är inte männen i huset några vidare sopp-ätare (förutom köttsoppa med klimp), det är som ingen riktig karl-mat. Är det bara så i min familj?
    Ska försöka ta mig ut i det härliga höstvädret idag, det bara lyser gult och orange från träden, men här gäller det att vara snabb, för snabbt som attan ligger löven under ett pudervitt snötäcke!
    Ha en bra dag!
    Kramisar från annci

  • Vb

    @Nyima,
    längst upp på sidan i den svarta listen, ser du ett antal rubriker.JO/Målsägandeinfo, ordförsöket osv.Vb anslagstavla; där hittar du mailen!
    🙂

  • Helena Palena

    Höftsoppa är gott! Vad skulle livet vara utan creme fraiche undrar jag. Har alltid en burk i kylen. Faaaan va´gott!

    Tuff bild på tuff brud som landar glatt! Jag skulle vilja hoppa. Men har inte kommit till skott! Hinner väl!

  • Rosa

    Nickar igenkännande.

  • livsglimtar

    Jag har nog gjort mitt livs hopp…hänger i luften och dinglar vet aldrig hur jag ska komma ner, men ner kommer jag att komma.
    Soppa, här älskar vi alla soppor.. när ungarna bodde hemma hade vi två soppmiddagar under höst och vinter, aldrig någon som klagade. Nu för tiden blir det nog lite för lite soppor men jag tror att det är årstiden som styr vårt soppätande, en kall höst eller vinterdag är det såå gott med en varm soppa.
    Kram

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.