När det handlar om stålar

Brukar folk fatta vad det handlar om.

Socialstyrelsen gjorde en samhällsekonomisk analys förra året hur mycket våldet mot kvinnor kostar. Här är den.

Och den som säger att, detta inte är ett samhällsproblem kanske vill betala hela kalaset själv!

Måste tillägga att ingen av dessa slantar går ner i min eller andra brottsoffers plånbok. Det här är kostnader som kunde sparats in i många fall om samhället arbetat med gemensamma krafter i preventivt syfte. När det går så långt att många kvinnor och barn måste flytta och leva med skyddade uppgifter, har det i regel pågått under en längre tid, indikationerna har funnits men ingen har lyssnat.

Detta inlägg dedikerar jag dom män och andra som så fort jag skriver om mäns våld mot kvinnor tvångskommenterar med att, det omvända förhållandet pratar minsann ingen om. Låter som små ”kärringar”. Ni har ett annat problem egentligen. Jag undrar också vart tog Piteågrabbarna vägen, och alla andra mansnätverk som hängde på deras upprop. Det här är problemet, ingen orkar fullfölja sin intentioner.

Men vi som drabbats måste, vare sig vi vill inte. Är det så här vi ska ha det? Hur många kvinnor har fått sätta livet till i sommar? Högsäsongen för mäns våld mot kvinnor. Jag är mer än dödligt less på min situation, med betoning på dödligt.

Andra bloggar om: , , , , ,


5 responses to “När det handlar om stålar

  • tonarsmorsa

    Ja, jag håller med dig, om att mer satsningar borde sättas in INNAN det gått så långt…! Vad gäller just Piteågrabbarna, så har jag hört att de så sent som i fjol vid den här tiden, körde på ganska hårt, att problemet snarare är att media tappat sitt intresse för att rapportera om dem…! Jag kan ha fel, men det är vad jag hört! Kram på dig, vännen!

  • Bladd

    Totakt antal inskrivna på anstalter: 5005 personer. Därav 4744 män och 261 kvinnor! Mäns brottslighet kostar VÄLDIGT mycket! Vad ska man göra åt det?

  • Vb

    Godmorgon Bladd,

    Lite gör du som dom jag refererar till. Men en stor del av ”klienterna” på kåkarna sitter inne för missbruksrelaterade våldsbrott, och då är vi tillbaka igen till vad jag säger med preventiv åtgärder.Helt enkelt mota fan i dörren! Eller har du några andra förslag.

    Dessutom räknar man in KVVs kostnader med ovanstående exempel, hamnar vi på summor som är rent ut av fantasisummor.Som skattebetalarna får punga ut med.Sjukt!

  • ET

    Man eller mus syndromet skulle jag vilja kalla det. Det är dags att sluta klema bort brottsförövarna.

  • Rosa

    Några får ju sänkt straff också. Livstid får du om du mördar. Mördar du en kvinna du har ett förhållande med eller har haft ett förhållande med, så får du inte livstid. Säger en hel del om vårt samhälle.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.