Det som göms i snö

Detta inlägg dedicerar jag Alma/Heléne på Resonerar.se.Bloggaren som lärde mig och många andra bloggkonstens mysterier…ser du nu att jag länkat ordentligt Heléne? R.I.P
Hedra henne gärna genom en slant till Cancerfonden, märk talongen Heléne Almgren 12 januari  Fonus Öst adress här!Läs gärna mer i dotterns blogg Drakungen

med_din_1sp_4f1

Kommer  upp i tö, sjöng han Robban Broberg.

Här har det töat ordentligt verkar det som. Jag tror att det sitter rätt många kvinnor och barn med skyddade personuppgifter runt om i landet och biter på naglarna.Hela storyn oavsett vem som talar sanning eller ej ger i alla fall mig en fadd smak i munnen, i hela nervsystemet. Jag har noga fått uppge till Skatteverket orsaker till varför jag ansöker om ”skyddad identitet”, domar bifogats osv. Jag vill göra er uppmärksamma på att kvarskrivning och spärrmarkering inte på något sätt ger en ny identitet, i praktiken är det bara så att adressen är en förmedlingsadress för post, bostadsadressen ligger alltså kvar på den adress och församling man flyttar från. För flytta måste man göra i dessa sammanhang. Annars är det  ingen vits med det hela. Den eventuella förmedlingsadress som Skattekontoren skickar posten till, behöver alltså inte nödvändigtvis vara detsamma som bostadsadressen för den som skyddas. Och det är det dilemmat som jag tror att JK ska utreda.

Jag har lusläst Antonssons bok, men jag väljer att inte rescensera den.Det gör andra så bra.Eller dåligt. Jag bara noterar att ”Mia” är 47 och Levi ska vara 22 år äldre än henne, han är alltså 69 år vid här laget.En del äldre får sämre minne.Kan det vara så här? I ett av kapitlen när Antonsson möter ”Mia” i Stockholm, kommer sonen Mikael (vuxen ålder) in och möter upp på ett café.Där lägger han ömt armen om sin mamma. Dom verkar vara goda vänner då.Trots allt.Har det hänt något nytt som fått grollet att dra igång igen? För det är väl samma visa som dragits hela tiden?
”Mia” uppges ha pension i boken via Försäkringskassan. En del har skrivit att dom tror hon har en psykiatrisk diagnos. Det har nämnts borderline bl.a. Kan det vara orsaken till sjukpension? Ja, en massa frågor skriver jag, kommentera gärna. Vilka blaskor och journalister har ratat dessa uppgifter? Boken är så generös med uppgifter i övrigt så det är väl det minsta man kan begära att få veta.

Får en annan fundering som jag ofta tänkt på när jag läser om kvinnor som utsatts för mäns våld i nära relationer; hur klarar dessa kvinnor att nästan per automatik skaffa sig en ny man vid sin sida? Som ”Mia”, vid henne och Antonssons första möte på releasen av Gömda hajar till när det är en manlig fotograf.-Å, nej en man, ska hon ha utbrustit.Allvarligt, hur många män har den kvinnan inte bangat med? Själv blev jag nästan asexuell efter mordförsöket, å andra sidan älskar jag män…hur nu det går ihop? Det är inte manshat, det handlar om tillit till människor, också hänsyn till andra.Jag kan inte kräva att någon ska förstå mig, jag fattar inte riktigt själv vad som hänt. Och det senaste utspelet av ”Mannen med dom mörka ögonen” gillar jag inte alls, vem fan vill frivilligt ta på sig en offerroll? Vill han verkligen bara ha rättvisa? Jag tycker det luktar stålar överallt om den här storyn, från samtliga inblandade.Usch!

markerad text är klickbar, pling pling!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,
, , , , , ,

12 responses to “Det som göms i snö

  • Hosanna

    Anledningen till att han la armen ömt om sin mamma skulle kunna vara att han ville visa upp klockan på bilden. Klockan som han är ensam om i landet… och kärleke och närhet vill man väl ha av sina föräldrar vad de än har gjort…

    Hosanna, absolut vill man ha det, men det låter onekligen skumt, om komparerar hans känslor idag så är så antipatiska.Men så kan det vara.

  • cattasbubbla

    Tjing!
    Ja det är sannerligen en märklig historia, och det retar mig så förbannat med lögnerna. Som jag ser det så kan detta förstöra för många som lever med skyddad identitet eller är jagade på annat sätt. Liza den stora och Mia som hundratusentals har lidit med, visar sig ha ljugit en massa, inte förvanskat för att skydda Mia, utan ljugit för att få en bättre story, och det på andras bekostnad.

    Jag vet inte, men anledningen till att såväl Levi som Osama nu träder fram kan ju vara så enkel att dom nu har folk som tror på dom ? Att dom har sett det som lönlöst att gå ut tidigare för dom har inte haft möjlighet att synliggöra det på samma sätt. Jag vet inte, jag vet bara att dom lögner som nu kommit fram och kunnat bevisas är tillräckligt för att mina sympatier för Mia är totalt borta. Är hon sjuk så är hon ju sjuk och då kan man väl kanske inte lasta henne, men då lastar jag Liza desto mer.

    Hej Catta,
    märklig är bara förnamnet.Ja det värsta som skulle kunna hända är att dom som verkligen behöver skyddas kommer i onödan bli än mer utsatta och ifrågasatta.Eller om vi vänder på det, kanske, kanske så blir det kanonbra i slutändan.Hamnar på en annan instans som bedömer behovet, proffs sas och att alla luckor täpps till.Att låta dom som verkligen behöver dessa åtgärder, vi får inte glömma att ”Mia” är ett unikum får byta personnummer.T.ex där barn är allvarligt hotade så dom kan få betyg och låna böcker på bibblan.

  • Kat!

    Hej Vb

    Säljer ju andra typer av färger men annars hade garanterat mascara varit det jag åxå tänkte på.

    God jul på dig med

    kram Kat!

  • cattasbubbla

    Ja jag hoppas att det leder till det bättre, som du sa en annan instans där folk har kunskap ! Men jag tror att man har förstört mycket med dom här böckerna. Hur många misshandlade, hotade och jagade kvinnor kommer att bli ifrågasatta nu kan man ju undra

    Jag tänker inte dumförklara folk som Ann-Marie Skarp på Piratförlaget gör med sina bokköpare, utan förlita sig på att rutinerna för kvarskrivning och sekretessmarkering har ändrats kapitalt sedan ”Mia” fick det godkänt.Idag får man inte skydade uppgifter bara för att man ber om det.Det ska kunna vidimeras.Bland annat därför skrev jag detta inlägg så folk kan se hur det hanteras idag.
    Kuriosa;
    Kvarskrivning löper ut varje eller varannat år, då får man begära omprövning alt kliva ur ”förrådet”.Och jag lovar, att leva såhär tär, det är ingenting att ha, ingenting att eftersträva.

  • Ister

    Författaren, Marklund, hade kunnat slippa en massa anklagelser om hon hade skrivit ”en kvinnas berättelse” istället för ”en sann berättelse” – vilket hon hävdar att det är, fortfarande.

    I sådana här historier tycker ju båda, både mannen och kvinnan att just deras sanning är den enda sanningen. Är då båda lite psykiskt instabila då kan ju verkligheten tolkas ännu konstigare (=konstigare för oss). Är man rädd, som Mia var, då kan man lätt bli paranoid, är man anklagad, som mannen med de mörka ögonen, då blir man nog gärna besatt av att rentvå sig… och finns det barn – ja, då är det vidrigt.

    Det klassiska är att båda tycker att deras sanning är den enda sanningen.

    Jag har läst Gömda och fick en konstig känsla av den, efter att jag läste den har jag inte läst mer av Marklund (kom jag på nu, jag har två av hennes senare böcker som jag inte velat ta mig igenom!!).

    Naturligtvis har detta skadat kvinnor som lever under skyddad id eller kvarskrivning eller vad-det-nu-än-kallas. Gemene man kommer att ifrågasätta om man har hört båda parterna osv.

    Gemene man glömmer att kvinnor dödas av sina män, i Sverige. Män som tycker sig ha rätten att ta en annan människas liv, män vars livs syfte blir att döda kvinnan som han tidigare har levt med, går omkring, fria efter löjligt låga straff.

    Diskussionen om Mias berättelses sanningshalt får inte ta fokus från det som är viktigt.

    Ge kvinnorna frid från våldsmän!

    Morning Ister,
    Som du säger, i dessa fall är sanningen subjektiv.Min magkänsla angående Gömda sa också ifrån, och nu efter några år i och med skyddad identitet så kan jag skriva under på att den befintliga hjälpen av t.ex sociala myndigheter är nästan lika med noll.När jag flyttade fick jag tjata mig till den kostnaden, säkerhetsdörren utan brevlåda betalar jag själv osv.Jag hoppas att gemene man med detta inlägg läser att rutiner ändrats runt skyddad identitet, aldrig att det skulle gå till som det beskrivs i Gömda och följande böcker.
    Liza Marklund köpte en fastighet i Gamla Stán, man kunde tänka att hon skulle erbjuda någon kvinna och barn att få bo där som en genomgångslägenhet.Men icke.
    Och måtte vi inte tappa huvuden eller fokus från dom som verkligen behöver skydd, ja ge kvinnorna frid från våldsmän.

  • cattasbubbla

    Det är väl det att folk som inte själva lever under skydd eller känner någon som gör det, inte vet helt enkelt hur det är och hur mycket problem det skapar. Många tror att en kvinna kan ha fått en smäll sedan kan hon få skyddad identitet och socialtjänsten betalar hennes uppehälle och liv. Jag har hamnat i många diskussioner om det här, och det är inte många som egentligen vet hur det är utan tror att allt sker på kvinnans villkor och att hon har alla rättigheter liksom.

    Angående den subjektiva sanningen så visst är det så, vi upplever ju saker på olika sätt. Jag upplever mig hotad av JB, rättspsyk anser inte att jag är hotad, polisen säger att jag är hotad, JB menar att han inte har något agg emot mig. I min värld är jag hotad, Mia kanske är hotad i sin värld, men det ger en inte rätt att ljuga och hitta på händelser. Är man hotad så räcker det med sanningen, den är illa nog.

    Huvet på spiken som vanligt!.-) Jag hoppades när jag började blogga att gemene man skulle få en hint om hur det är, kändes som jaag hade/har ett budskap.Men Antonsson och hennes läsare har tyvärr inte så stor bloggvana att dom ens hittar hit.Jag skriver om problematiken att leva så här, och min story är garanterat 100% sanning, att jag ändrat namn eller tilldelar inblandade ”nick” är för att hålla mig på rätt sida av lagen och PUL.

  • Rosa

    Jag lever lite i min egen bubbelvärld just nu men jag har försökt att förstå det här och det är så fruktansvärt svårt. Du vet ju hur engagerad jag varit i böckerna. Min första tanke var: varför måste just dessa böcker ifrågasättas. Skitsamma. Det finns ju så många kvinnor som behöver den här berättelsen, så varför söka efter en sannng i just dem. Kanske en primitiv tanke men den finns där fortfarande. Kvinnor som har en historia med en våldsam man blir alltid ifrågasatta. Varför just nu tänker jag. Att de börjar protestera. Har åren gjort så att våldet bleknat bort? Att allt annat kommer fram i stället. Men visst är historien konstig. Speciellt att Anders var en chilenare med en helt annan bakgrund. Tänker dock att Liza är ju så rik så behövde hon de här böckerna för pengarna? Fanns inte en ärlig kamp i henne från början. Hon har ju fått se så mycket från verkligen av kvinnor som är utsatta för män. Visst är det intressant med olika infallsvinklar men vem bär på en sanning. Liza skulle bara ha berättat en historia, det hade varit bättre.

    Jag anser att den som ska bära ansvaret här är Marklund, jag känner en märklig känsla av att ”Mia” har någon form av handikapp i bollen.Och om Marklund har utnyttjat det ska hon tamejfan straffas.

  • Soulsister

    Har en stående månadsinbetalning till cancerfonden, lite av själviska skäl….

    Beundrar dig så som kämpar på, dag ut och dag in. Måste vara extra tufft under de förhållandena. Du och alla andra kvinnor i samma situation.

    Vill önska dig en riktigt underbar jul, var du än är i landet.

    MÅNGA kramar från mig i Södern

    Själviska skäl, du är för härlig Sis.Jag stretar på för själviska skäl jag oxå!
    Gó Jul önskar jag dig, kvinnan med vackra ögonen och stora hjärta!

  • pruddelutt

    Det är en märklig historia det där – allt runt Gömda…Själv kände jag mig så lurad efter bok tre, när det helt plötsligt dök upp ett barn som det inte stått en rad om förut. Och nu vet jag inte vad jag ska tro. Mycket pengar är inblandade i hela den här historien och det gör säkert att det hela inte blir enklare….Men det är tragiskt om det visar sig att det mesta bara var ljug, tragiskt med tanke på att de första böckerna varit ett stöd för många i samma situation och en ögonöppnare för andra.
    God Jul på dig!
    Från en som kämpar med att vara ledig 😀

    Jag har inte läst dom senaste böckerna av och om ”Mia”, lånade ett ex (kommer faktiskt inte ihåg vilken); men har en varningsklocka i huvudet, jag vet att soc inte ställer upp i någon större omfattning.Och efter att levt med skyddade uppgifter i tre år, så kah jag gå i god för att mycket i böckerna inte stämmer faktamässigt.Nä, läs mitt svar till ovanstående.
    Som sagt, nu är det jul, ha en gó sådan!

  • Tonårsmorsa » Vår bloggvän begravs på måndag

    […] har också skrivit om det HÄR! (Tack för infon, […]

Kommentera

