Hang them high

Någon har snott mitt bokkoncept. Stäng alla bloggportar! Ring bloggpolisen!

Maja Lundgren på Bonniers har gjort det som jag skulle, kanske gör. Vem vet? Hon har skrivit en bok Myggor och Tigrar där hon hänger ut ”kulturpersonligheter”, företrädesvis manliga sådana. Hon blandar fiction med verklighet, precis så som jag tänkt göra. Tänkt. Och ibland tänker jag hela tanken ut, så kanske en dag den ultimata hämnden blir en bok. Tjäna stålar på MJ! Uthängd som en torsk , kabbeljo på tork. För på torken hör han hemma. En blodig sörja, kryddad med ett mustigt språk, jag gillar den tanken.

Roligast tycker jag ändå är förlagschefen Eva Bonniers svar i artikeln:

”Enligt baksidestexten rör sig Lundgren i ”gränslandet mellan litteratur och verklighet”. Vari ligger det konstnärliga värdet med att blanda fiktiva uppgifter med verkliga personer?
– Samhället har blivit tuffare. Människor hängs ut på bloggar och i dokusåpor. Den här boken är en konstnärlig del av denna trend.”

Så, kära Bloggare, känn ingen skuld när ni sablar ner eller hänger ut andra på bloggen. Ni utövar den sköna konsten!

Konstigare än så var det inte…………

Tillägg: Idag 10/8 kl 11.00 kan du chatta med Maja Lundgren på DN!

Andra bloggar om: , , , , , , ,


7 responses to “Hang them high

  • Helena Palena

    Ja, hur ska det sluta nu när vi alla är våra egna redaktörer kan man undra. Jag vill också hämnas lite här och där och har manus i skallen hela tiden som rumlar runt som stenar i ett fågelbröst. Stenarna är till för att smälta maten.
    Klart du ska skriva i alla fall. Det är ju hur många bruttor som helst som skriver deckare t ex. Skriv din hämndbok du, så skriver jag min! Fältet är fritt! Kör på! Börja nu!

  • Birgitta

    Skynda er,
    ser fram emot att läsa båda!!!
    😉

  • Vb

    Jag tänker……..från ord till handling är en lång och plågsam färd.Men ingenting är omöjligt.

    Tack Birgitta

  • whitelady7

    Du kan ju paborja boken pa flyget, och sen skriva klart den har i lugn och ro 🙂 Det ar en bra ide du har dar, kan nog bli nagot! Skriva kan du ju, det vet vi alla och historien har du ju, so go ahead Bettan. Och jag vill ha ett signerat exemplar huh 🙂
    Stor stark styrkekram fran andra sidan

  • Rosa

    Mycket intressant säger Rosa som redan fastnat i sitt projekt.

  • livsglimtar

    Förr då drömde jag om att författa något, men nu har jag insett att jag inte alls har en författares tålamod. Jag vill ju avsluta det mesta jag skriver snabbt…så det skulle nog bli en jäkligt kort bok på hela en sida.
    Så nu hänger det på dig Bettan, sätt igång och skriv jag köper boken var så säker.
    Kram

  • ET

    Fast det måste vara fritt skottläge på att häckla Stefan Holm. Äckligare kryp har sällan skådats på planeten…..

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.