En rå Toblerone till Mona

Idag ska jag ägna en stund åt Mona Sahlins sommarprogram. Ställa datorhögtalarna i fönstret till balkongen, och höra henne berätta om sin vän Anna Lindh. Och höra henne läsa upp dom hatmail hon fått, dom som jag tolkar inte helt och hållet rör Mona Sahlin och hennes politik, utan avsändaren skriver om Anna Lindh på ett så´nt groteskt sätt. Förminskar och häcklar, lägger skulden på henne själv att hon mördades av en galning. Och på Mona Sahlin för att hon var hennes vän och Partikamrat med samma värderingar. Försvarar en mördarjävel. Unni Drougge skrev bl.a häromdagen om just detta. På Aftonbladets tjatterportal läste jag igår minst två inlägg som gjorde mig oerhört illa berörd. En blogg raljerade över Monas Tobleroneinköp och gjorde henne till en lipsill, en annan uttryckte sitt stöd till Mona, men kommentarerna gjorde mig grinfärdig. En lipsill kanske? Hur läser du dessa mail?
monabrevny.jpg

En sak är klar, att vara läskunning behöver inte beTYDA att man ser vad som står skrivet.

Äh, fy fan jag mår skit, för mycket minnen och känslor jag inte kan hantera. Jag kom in till Ks, ett par dygn efter Anna Lindh med i stort sett samma skador; men jag lever. Har tänkt och filat på inlägget, men det funkar inte. Lägger ut det i befintligt skick, och tror att ni förstår vad jag menar.

Små lätta moln var det på min himmel, min himmel som var

Andra bloggar om: , , , , , , ,

14 responses to “En rå Toblerone till Mona

  • Rosa

    Var inne och kommenterade efter dig, blir så förbannad själva skriver de så seriöst vad är trovärdigheten?

  • Miss Terious

    Vilket kanoninlägg Bettan!
    Verkligen!

    Ang. kommentar hos mig. Angus heter han och han är en hyvens kille. 😉

    KRAMAR TILL DIG DU GOA 🙂

  • whitelady7

    Jag tror inte att manniskor som raljerar over andras olycka och dod vet vad de pratar om. Det ar en sak att lasa om valdsoffer i tidningen, men att de facto se det i verkligheten, se manniskan det drabbat, se vilka foljder det far, det ger sa att saga ett annat perspektiv. Jag ar glad att du lever, och oavsett vad jag tyckte om Anna Lindh, sa onskar jag att hon overlevt ocksa. Hon var en manniska som ville gora gott, det fortjanar hon all respekt for. Och du ar en manniska som gor gott utifran den overdj…vliga situation du forsatts i. Du gor skillnad Bettan, du ger ett ansikte och en rost till manga utsatta kvinnor och det ar STORT!!! Jag tror att Anna tittar pa dig med stolthet fran hennes andra sida.
    Stor stark styrkekram till dig fran andra sidan

  • Birgitta

    Ibland blir det bäst när man inte försöker putsa och fila på det man formulerat i ord. Vi fattar nog, så gott som vi kan…hur du menar. Var och en på vårt eget lilla vis, utifrån vår egen verklighet och våra egna erfarenheter.
    Vi fattar tag om det du skrivit och för in det i våra hjärtan och våra själar begriper det hela.
    kramar!

  • soleli

    Hej har vågat mej in en stund. Det är så stort o rent här inne. . .Så annorlunda AB Bloggen. Vilken jag inte kom in på idag. To many… du vet:( Har ju startat upp en blogg här nu, men inte skrivit i den än.
    Läst lite ur din blogg här, läste den ju på Ab också så jag vet vad du är utsatt för.
    Det här om Mona håller jag med om. Det är så sjukt det finns såna människor, men vi vet ju att det gör det. Inte bra alls att de piskar upp hatstämning runt Mona också. Hoppas det lägger sej. O att du blir fri din antagonist. Jag blev ju det… till sist. Inte för jag vill önska livet ur någon men…Kram

  • Vb

    Hej Soleli,

    Tack för dina ord, kanske du kan ge en hint om var du håller hus

  • tonarsmorsa

    Jag tror folk skriver en massa utan att tänka sig för. Inte för att det är en ursäkt. Snarare tvärtom; mer en uppmaning; sluta skriva innan du tänkt efter vad du menar!! Blir också förbannad! Men kramig när jag tänker på dig!

  • tonarsmorsa

    Oj, det där lät lite… men du vet vad jag menar och det är huvudsaken! 😉

  • Vb

    Hahaa Tonårsmorsa, låt det låta……lite…Hahahaaaaaa:)

  • nika

    hej du

    det blir ju inte så mycket svensk radio jag lyssnar på av naturlig anledning så jag har lite svårt att hänga med i vad som sänds och vad som är bra. Men filmen Disturbia ska jag inte se för då vågar jag ldrig mer vara ensam hemma.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka

  • Fröken West

    Hej igen Bettan, your stalker is back!

    Ja, fy 17, tänk att du och Anna L varit med om samma hemska trauma. Och att du faktiskt överlevde. Helt otroligt…

    När det gäller Mona Sahlin håller jag med dig. Men jag tycker att hon gjorde bort sig när det begav sig.

    Ha en go dag – på ballekongen kanske… ;0)

  • Vb

    Miss West, welcome back!

    Det blev en stund i solen, utomhus!Tar ett par timmar att komma ut, men härligt.

  • Twilight

    Hur fan har jag kunna missa det här?

    Har du Lust och ork att länka någonstanns där man kan läsa om detta förutom det här som du skrivit?

    Ha en bra dag!

    XX

  • Vb

    Hmm, Ab hade flyttat sidan, nu kan du klicka ”hur läser du dessa mail?”, så hamnar du rätt.

    Tack detsamma!:)

Kommentera

