Flyger i taket

När jag läser om den här piloten, som ”bara ville skoja” lite. Lite fel så kunde allt gått åt helvitta.

Kommer osökt in på min premiär som fallskärmshoppare. Många år sedan, hoppade med kalotter och falldrill, ett jävla bök att landa. Om jag minns rätt, så skulle jag hoppa i andra liften. Hade fått låna ett par kängor i storlek alldeles för stora, och tunga upptäckte jag när det började dugga och sprang lika graciöst som en klumpfotad minihippopotamus med balanssvårigheter till klubbhuset. Jag vägde väl runt 45 kilo. utrustningen (fallskärm och kängor) lika mycket. Dom fick hjälpa mig att komma upp på den tillfälliga trallen till tak över huvet.

Det slutade så småningom att regna, och det blev dags för den första liften upp med nyjästa fallskärmshoppare. Vi andra stod till att börja med förhoppningsfulla och tittar på när den lilla Cessnan lyfter.

Det börjar strålande, ett större flygplan håller på att krocka med det lilla. Vi stirrar upp mot skyn och ser ut som fågelholkar, ska vi verkligen upp sedan? Nåja, den lilla dummien kastas ur planet som inte har en dörr; den är bortmonterad för oss, vi skulle klättra ut på vingstaget och hålla i oss, vänta på hoppledarens ready, set, GO! Den första ut är en tjej som nog inte skulle valt den här branschen. Hon kliver ut på staget och gör sig beredd. Ingen höjd att prata om, kanske 8-900 meter upp, så vi ser ganska bra. Vi fattar att hon fått order om att hoppa, för hon släpper benen. Men inte armarna. Hon vrålar ångestskrik under tiden hon hänger som en trasa utefter planet som cirklar runt, runt. Att kliva in i planet igen är uteslutet av säkerhetskäl, fallskärmen kan utvecklas inne i kajutan, hon måste till varje pris hoppa. Till slut gör hon det, i ren panik kollar hon ingenting, dummien och vindstrutar existerar inte. Vi har hjärtat i halsgropen, vad ska då inte hon ha? Hoppledaren på backen försöker lugna oss som ska upp i nästa lift. Good try Bosse! (klickbart), jag kom upp, och ner.:-)

Trasan hänger som sagt och släpper armarna, eftersom hoppledaren i planet bände loss hennes händer.

Ikväll fortsätter storyn, nu ska jag se på reprisen av Let´s Dance.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

12 responses to “Flyger i taket

  • Tyra Tok

    Huga! Jag skulle inte ens komma på tanken att hoppa fallskärm, jag skulle spy ner hela mig. (höjdskräck)
    My god!

    Kram din toka 🙂

  • Tyra Tok

    Men han är ju hjärndöd, piloten!!
    Bara att se bilderna räcker för att förstå livsfaran i det här. Vilket pucko!

  • vaktisen

    Definitioner:
    Optimist, en person som hoppar utan fallskärm, men hoppas att få låna en på nervägen. 🙂
    Pessimist, hoppar med fallskärm, men bryr sig inte om att dra i utlösningssnöret för han/hon är övertygad om att skärmen inte fungerar ändå.:-(

  • Vb

    @Vaktisen,
    Hahaa,
    kamikazehopparen hoppar utan!

  • Niki Loong

    Fy tusan, har alldeles för mycket höjdskräck för att vilja utsätta mig får sånt där! Törs ju knappt åka bergochdalbana…

    Svar: Tackar, tackar. En början – flera börjanar 😉
    Jag brukar utgå från flera olika beginnings i mina böcker och sen väljer jag den som passar mig och boken bäst. Det här är en sån som passar mig bra!

    Kramar i massor

  • säki

    Visst, hade det varit ett SAS plan som flög så här över Arlanda hade det varit tokigt. Men flygvapenpilot som flyger över fallskärmsjägare? Visst ”skäll” ut flygföraren offentligt så PK eliten på Aftonhran etc blir nöjda och ge han sen en klapp på axeln. Det här var ju bra PR!

  • diver007

    Haha, vilken dramatisering av vad som är helt normalt på ett hoppfält. Kycklingar skall inte hoppa – det vet du 😉

  • hoppvägrare

    Var det möjligtvis i maj 1985? jag kommer inte ihåg att jag skrek, så det kanske är nån annan du skriver om….
    Hälsning från En numera inte lika rädd fallskärmshoppare

  • Solvindar

    Haha..vilken story.. falskärm känns sommycket väntan…och sen pang över snabbt. Men det är nog en adrenalinkick

  • Vb

    @Solvindar,
    men sann som det var sagt.Å andra sidan är det en underbar lektion i mindfulness och man kan alltid hoppa flera ggr helst från högre höjder.

  • Agge

    Men hörru det var ju evigheter sen jag var här å kommentera varför det egentligen. Gjorde ju det när du var på Ab hela tiden men inte här undrar varför. Men såg på blogportalen ditt namn och om ditt inlägg om denna dumdristiga pilot och var bara tvungen å kika in här och fråga hur du mår och hur livet leker med dej nu, har tyvärr missat massor nu. Sorry!

    Själv skulle jag inte kunna hoppa fallskärm vet inte varför men med tiden har jag bara blivit mer o mer skraj för höjder. När jag var yngre bekom det mej inget alls. Hjälpte pappa o lägga nya takpannor på taket utan livlina osv men nu åker jag inte gärna ens bergodalbara med barnen. Konstigt!
    Men ha nu en trevlig o intressant dag idag. Kram Agge

  • Katrin

    Vaktisens definitioner var ju riktigt roliga. Själv skulle jag aldrig våga ens gå ut på ett stag… jag beundrar dig som tordes!

    Ha det gott! /Katrin

Kommentera

