Söndagsfrukost med LcHf

Low Carb High Fat står förkortningen av.Det har nästan blivit en folkrörelse i alla fall inom bloggvärlden det här. Jag har börjat fuska i kosten i syfte att kolla hur min insulinkrävande diabetes uppför sig. Den sköter sig mycket bättre kan jag meddela. Som när jag var i Turkiet och Grekland, Medelhavskost är guld för oss insulinresistenta. Blodsockret har drastisk sjunkit till nästan godtagbara nivåer. I vår när man kan promenera utan att slå på arslet, ska förbränningen jagas på med walking.

Idag åt en tallrik med delikatesser till frukostlunch, två kokta ägg med hemgjord majjo, avocado med Ceasardressing, ett par tunna skivor av kassler och några skivor brie, Marquise och svart Castello. Ett glas A.fil slank också ner. Jag skulle vilja komma med ett tips;

Milda Mat har kommit med en nyhet, flytande, smaksatta gräddsåser att hotta upp maten med. Jaja, jag vet att margarin inte egentligen ska användas men när man har brådis tror jag att den komma till nytta. Den innehåller mycket grädde och fetthalten ligger på 15%. Svamp & Vit balsamico blir nog min favorit tillsammans med Vitlök/Timjan.

millan_090201

Bild från Millan på Salt Peppar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


12 responses to “Söndagsfrukost med LcHf

  • pruddelutt

    Jag åt så där förra våren och det funkade superbra. Tyvärr halkade jag in i gamla vanliga spår igen, men jag ska nog se om jag kan hitta tillbaka igen.

  • Vb

    Ja, halka in med mig vettja, men gör inte som jag idag upptäckte jag för några timmar sen den var alldeles för gammal, tyckte att den var extra syrlig.Diarré och spy, nu kramper, aj.

  • Soulsister

    Har följt Isters LCHF-menyer dagligen ett tag nu och tycker mycket låter mumsigt. Själv äter jag GI och är superduper nöjd! -12 kg visar vågen o ja kämpar på 🙂

    Puss på dig

  • Vb

    Puss på dig Sis, bra jobbat.Speciellt med tanke på att du pluggar och arbetar, få ihop bitarna.:-)

  • Inger

    Tack för titt på min blogg häromdagen!

    Här i Blekinge har de skrivit mycket om ungefär den kost du nämner. Någon här, på sjukhuset i Karlshamn, har forskat om det där och hävdar att mer fett och mindre kolhydrater är bättre kost för diabetiker än det som traditionellt rekomenderas.

  • Vb

    Visst är det så, jag har lagt märke till att kosten funkar i ”slutänden” som bantningspreparaten på recept.Rimonabant t.ex, jag får diarrér inte smärtsamma med dock rinner som då, fett ur ändalykten.

    🙂

  • Ister

    LCHF är bara så bäst! Inga sockerfall, inga sura miner.

    *trallar vidare*

  • Josefin

    Hejsan Bettis:D Hoppas att allt är bra! Ville bara kolla om de är okej att jag länkar dig på min blogg sida?

    Puss och kram josefin Barbis dotter

  • Vb

    Vackra Joss!
    Det är givet att du får, ska kika in hos dig senare.Mamma skvallrat?Hahaa,
    Pöss

  • Ludmilla

    15% är ju lite för lite… risk finns ju att det är lite mycket kolhydrater istället då ; )

  • livsglimtar

    Det var rätt många år sedan jag upptäckte den dieten (Atkins), men då var det inte som nu bara att leta upp på internet och sätta igång. Nej, då var det inte så många som höll på och det fanns inga recept som nu utan jag läste det mesta på engelska och satte igång. Gjorde med hjälp av lite tips här och där en egen meny. Invigde dottern som gick ner över 20 kilo utan problem. Själv rasade fettet av mig så där 10-13 cm runt om. Hela min kropp förändrades, men vikten på vågen gick inte ner så mycket.

    Kom till njurläkaren som sa att jag var tvungen att sluta direkt med den dieten då det var för mycket protein för njurarna. Dum som jag var blev jag orolig och slutade. Men idag vet jag att jag gott hade kunnat fortsätta dieten i det stadiet som jag var av njursvikt. Idag däremot mår jag inte bra av för mycket protein, lättare att inte äta för mycket sånt.
    Nu har inte jag diabetes men rätt många får det när de har fått en ny njure så kanske dieten kommer att passa mig bra rätt snart efter att jag har fått en ny njure, den som lever får se.
    Kramsingen

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.