Skott i r….

Råttan trodde du va?
Nä, men ryggskott trodde läkarna på akuten eller njursten när jag åkte in för ganska exakt två veckor sedan.Alldeles lagom till papsens flytt skriver jag ironiskt.Jag som är så kort har ju ingen rygg att ha ont i, så jag blev överraskad av den jävelusiska smärtan.har dessutom en ganska hög smärttröskel, så att jag åker till akuten tillhör sälsyntheterna. Ja, anyway fick jag komma in till en binge ganska snabbt eftersom jag knappt kunde stå på benen, knappt ligga ner för den delen heller men då ramlar man inte. Det var som om nån slagit in en expanderspik strax nedanför skuldrorna, rätt in i ryggraden och ett bakvänt nitbältesatt runt fläskläggen ända runt till isterbuken.Aj är bara förnamnet.Passade på att få ett krampanfall och bet sönder tungan och en framtand, ska det vara nåt så ska det göras ordentligt eller hur?:/

Jaja, det blev en datormografi och inläggning på lättintensiven. I bakhuvet snurrade tankarna om pappa, hur f-n skulle flytten gå och han svarade inte i luren. Jag fick moffe och kunde äntligen däcka när smärtorna dämpades, efter ett par timmars sömndvala kom tre läkare in på rond, dom påminde om Knatte, Fnatte och Tjatte och sa att jag skulle på ultraljud och gastroskopi under dagen. Ryggsmärtan var bara ett ryggskott. Hallå sa jag, kan det verkligen vara möjligt att lumbago gör så förbannat ont? Ja blev svaret. Men dom granskade plåtarna lite till och hittade en kotkompression.

För att göra en lång story kort; så sitter jag här med en fraktur på kota nio i ryggbröstbenet antagligen pga osteoporos (benskörhet som man får när man strax fyller halvsekel och röker)och förändringar i tolvfingertarmen som det ska tas biopsi på senare och bukspottskörteln mådde inte heller så bra och tackochlov sköt papsen upp flytten så där tar vi nästa tåg!

Jag måste avsluta med nåt positivt, personalen på lättintensiven var outstanding! Ordnade cigg (sic!) eftersom man inte kan köpa det i kiosken, Dom var snabba och lyhörda, ingenting var omöjligt.dom t.om torkade rumpan när man fick göra sina behov i en toastol vid sängen, hade så ont att jag knappt kunde gå, fick rullstol först sen rullator, dessutom hade dom nästan lika sjuk humor som jag.Tusen tack till er.
Nu fokus på att bli frisk, bloggen har låg prio så God Jul och Gott nytt År önskar jag er och mig själv för den delen oxå…

10 responses to “Skott i r….

  • Soulsister

    Underbara söta du, va skulle du med ryggskott till va? Som om du inte hade nog….är glad att du är på G igen och att du har humorn i behåll 🙂
    STOR kram till dig och önskar samtidigt en underbar jul och ett gott slut på 2009 och fantastisk start på 2010

    KRAM

  • melinda

    Stackars ”lilla” dig, krya på dig och ha en riktigt underbar JUL och en härlig nyårshelg, det är du värd.

    Stor KRAM

  • Rosa

    Vad glad jag blir att få läsa ord skrivna av Dig. La precis ett litet kort på lådan för att få kontakt med dig, men nu vet jag lite mer med andra ord. Det gör ont när jag läser om tungan o c k s å, som om det inte räckte med allt det andra. Skönt att du är hemma igen och hoppas att det går åt rätt håll nu med alltihopa. Ha en bra dag, massor av kramar.

  • Filippa

    Åh darling ! Ryggar kan göra satans ont men så illa önskar jag ingen ?! Vad skulle du med kramper till ?

    Vi hörs i veckan, jag önskar i alla fall dig en någorlunda smärtfri jul och ett fantastiskt nytt år. Det måste vända nån gång ?!

  • Ninja Ister

    Kotkompression! Jisses, du är ju ung kvinna, inte ska du ha kotkompressioner än!

    Det gör ont med kotkompression, mycket ont. Hoppas att du kan få en korsett som hjälper, annars får du höra av dig till mig! En rollator eller kryckor kan också vara bra för att avlasta ryggraden när du står och går.

    Se till att ha ordentligt med morfin över helgerna, det tar några veckor innan kompressionen har läkt ihop.

    Sköt om dig och ta det lugnt med flytten!

  • Amlor

    Va!? Jag som trodde det var lite ryggrad i dig! 😉
    Skämt åsido, det låter för jävligt. Hemskt!
    Hoppas dock att du i alla fall får en dräglig jul och nyår. Eller vadå dräglig? En attans kul sådan, hoppas jag förstås.
    Oj, vad jag vecklade in mig men hoppas du förstår vad jag menar. Man skulle nästan kunna tro att jag går på morfin. 😉

    Varm kram, vännen.

  • Vb

    @Soulsis,tack!

    ps
    det var inte bara ett ryggskott 😉

    @Melinda, tankeöverföring?Var inne hos dig ett par timmar före din kommentar, ha en så god helg du bara kan.Omtankar

    @Rosababe,dito!vi hörs nog snart tack för mailet.

    @Filippavännen, det är nästan så jag undrar OM det ska vända för oss olycksfåglar?!Pösa

    @Ister,kära Ister.du vet.tusen tack, jag plockade fram korsetten från bråckop, genast mkt bättre!Åkte rullstol första dan på sjukan sen rullator, sen hasade jag mig fram för egen maskin, sjukgymnasten där ”gillade” inte gördel 😦 Har ringt och fick tjata till mig mer Tradolan idag, helt jävla makalöst!Jaja, i slutet av januari ska jag börja gå sjukgymnastik.

    @Amlorgullet, hahahaaa gillar galghumor det vet du!Allt gott till dig, kram
    🙂

  • ulrika

    Mäh! Verkar som en komplott av något slag. Verkar lite onödigt men kanske är bäst att ta allt på en gång… 😉

    Skämt åsido, låter dj**ligt ont! Ska genast sluta gnälla över mina blånaglar på stortårna *skäms*.

    Ha det bara bäst och hoppas du får en sjudundrande bra jul!
    Kram

  • Eriiza

    Hej.
    Hittade din blogg på http://psykiatrin.blogg.se
    Jag har en hemsida för människor med psykisk problematik.
    Tänke att du kanske är intresserad av att bli medlem ? =)
    http://gethelphere.jinity.com/

    Man kanske kunde göra sidan till ett bra community i framtiden.

    MvH Eriiza

  • ataxia

    ”En svensk är inte riktigt full om han kan ligga ner på golvet utan att hålla i sig”, ja, något ditåt skrev Richard Fuchs i Visst Är Det Härligt Att Vara Svensk. Jag garvade gott åt det där, tills jag för några år sen insåg att det är fullt möjligt att ligga på golvet och ändå ha känslan av att man måste hindra ett eventuellt fall. Blir lika fascinerad varenda gång. Kom att tänka på det när du sa att man inte ramlar när man ligger. Hoppas i alla fall att ryggen är bra igen, när den jävlas funkar ingenting.

    Tusen tack för din uppmuntrande kommentar i min blogg!

Kommentera

