Hjältar á la Vb

Bloggvärldsbloggen Sofia har hjältar som tema denna vecka, jag hänger på för en gångs skull.

Jag mötte för inte så länge sedan en av mina hjältar. Anders, som kom till undsättning när jag höll på att bli mördad. Anders och hans son hörde mina ångestvrål den där ljumma fredagsnatten i september 2003 när Mördarjäveln hade huggsexa. Utan deras snabba insats och civilkurage hade jag inte överlevt. Med fem knivhugg i buken och minst tre artärblödningar från levern handlar det om minuter för att inte säga sekunder innan man hamnar på ”slaktarbänken”, operationsbordet. Jag minns ju inte vad som hände mer än fragment som känns som om det rör någon annan än mig själv, desto mer rörd blev jag när det berättades för mig under konvalecsensen. Anders hade kuraget att ställa upp i rättegångarna också som vittne. Det blev ett kärt och varmt möte, hans fru var med. Hon som under tiden han och sonen sprang ner till mig ringde SOS och höll dom informerade om läget.

Kirurgen som bokstavligen räddade mitt liv, Mats Lindbladh är också en hjälte, precis som hela traumateamet på KS, ambulansens Anna Brolin är också en hjälte i sammanhanget. Och apropå kirurger, så är nog den största hjälten i mitt liv, barnhjärtkirurgen på Lunds Universitetssjukhus.

Peter Jögi som lagade min älskade dotters hjärta, utan dig Peter hade livet inte varit värt att leva, att komma tillbaka till efter huggsexan. Tillbaka till det enda som betyder något. Kärleken till och från dottern. Hon som är den sanna hjälten att stå ut med mig.

Tack för att ni finns, jag vårdar er ömt i mitt hjärta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 responses to “Hjältar á la Vb

  • Filippa

    Hjältar finns det faktiskt gott om, stora som små. Jag ska också försöka mig på en mindre hyllning. Kram på sig !

  • Soulsister

    Kan inte tänka mig bättre hjältar! Visst är det härligt med människor som inte tänker på sig själv i första hand utan vågar och vill sträcka ut en hjälpande hand.

    KRAM

  • Vb

    @Filippa,
    Dom finns därute ovetandes om hur mycket dom betyder för vissa människor!

    @Sis,
    Visst är det så, här gäller handling först och tanke sedan!
    🙂

  • melinda

    Ryser när jag läser dina ord samtidigt som jag blir ledsen och arg. Vad gick fel när människan skapades? Vad missade han däruppe? Något gick fel eftersom det förekommer våld i vår värld och då människor kan begå sådana här hemskheter mot andra.
    Jag är så glad att du klarade dig från detta med livet i behåll och önskar att fler så gjorde.

    Vart tar den kärleksfulla sidan vägen när allt blir svart och mord begås?? Undrar.

    Ha ett bra liv KRAM

  • Tvärslå

    Vb du har glömt en hjälte,eller ska man kanske säja hjältinna – du. Du som är stark och berättar om ditt liv för oss, jag beundrar dej, att du orkar, för det är inte det lättaste man kan göra.
    Här är det lite upp o neråt men det funkar, saknar min arga blogg men har glömt lösen,inlogg o rubbet och har liksom inte hunnit tagit itu med det men borde nog göra det.
    Kul att fjolårets gröna finns kvar 😉

    Lev väl

  • ulrika

    Vilka hjältar!
    Fy f*en vilken dos av prövningar livet har gett dig… men vilka hjältar som fanns där.
    Kram

  • Vb

    @Melinda,
    Världen är grym,jag tror inte han däruppe finns det är vi själva som skapat både liv och ond bråd död.Personer som begår våldsbrott har inte utrustats med någon kärleksfull sida, det saknas någon komponent redan från början i deras hjärnor. Var rädd om dig!

    @Tvärslå,
    Äh, jag har ju ingen annan att berätta för.Och jag gillar mina åhörare här i Bloggvärlden!
    Kram på dig och puss på den sötaste hundnosen!

    @Ulrika,
    Prövningar ja, det finns fler.Samtliga obearbetade, därför drabbades jag ordentligt av PTSD efter huggsexan, man blir mer predisponerad då, mer skör.
    Ha en bra söndag alla!

Kommentera

