En dag (höna av en fjäder)

Grekland mamma&mormor 001En lördag närmare bestämt.För mig som alla andra dagar, helger har ingen speciell betydelse.Så jag har tvättat överdragen på soffan, fan nästan det bästa inköpet jag gjort!Nu återstår bara strykningen, själva kappan är ett aber.Stort och otympligt men jag är på alltskagåhumöret.Tålamodet har jag samlat på länge nu och tänkte tömma det kontot på något rationellt.

Vardagsrummet ser ut som ett hönshus.Fjädrar, dun från sittkuddarna har lagt sig över parketten när jag drog av överdragen.Får mig att minnas en resa i Grekland för länge sedan;
Jag tog en dagstripp med båt till en nästan obebodd liten ö, tror det rörde sig om 50-talet innevånare som levde på svampfiske pch under högsäsong turismen.En enda liten taverna fanns på ön, i övrigt inkentinken.Bada och äta var temat.När vi gick av den lilla skutan över spången möttes vi av en skylt.No nudes på engelska, tyska och grekiska.Jag la mig ganska nära tavernan så att jag kunde köpa något läskande utan att den blev fisljummen innan jag landat på min handduk.En tysk yppig dam kunde inte läsa eller var hon så där nonchig som bara tyskar kan vara på semester (läs dryga), la sig topless precis vid tavernan, vid balustraden och smorde in sig rikligt med sololja.Ovanför henne satt antagligen mormor eller farmor i familjen, i typisk grekmundering.Svart klänning och huvudduk, sjal.Hon glodde stint på tyskan och mumlade, gick fram till av balustraden och visade med gester att hon skulle sätta på sig bikinibehån.Tyskan kikade snabbt upp men valde att inte ”förstå”.Då knallade helt sonika grekiskan nerför den lilla trappan till stranden och tyskan, stödd på sin käpp.Då nästan hör man hur resten av strandens sollapare drar efter andan, tyskan ligger med slutna ögon och det formligen kokar på hennes hud av oljan, doften av kokos ligger som ett dis över sandkornen, luften dallrar.Mest av oss andras förväntan.Vad ska grekiskan göra?

Hon kommer fram till kokoshärden, tar med käppen upp bikinibehån som ligger bredvid tyskan.Lyfter sakta upp den och släpper den på hennes mage, samtidigt som hon snattrar svordomar på grekiska.Tyskan vaknar till liv, sätter sig upp och langar tillbaka behån på sanden.En kort och tyst maktkamp börjar mellan deras ögon.Båda ser väldigt bestämda ut men med olika mål.Den grekiska damen syns kapitulera och går mödosamt uppför trappan igen och in i huset.Vi slappnar av, tyskan skrattar lite triumferande och återgår till solandet.Utan behån.

Jag drar upp en cigg ur bagen och tänder den när jag noterar i splitvision en rörelse från huset/tavernan.Mormor är på väg ut.Hon sätter sig på den lilla pallen strax snett ovanför tyskan.Som har dragit igen korpgluggarna och ligger platt ner.Den grekiska mormodern har sällskap.Av en halshuggen kyckling, kanske den som jag åt senare?Hon stoppar ett pekfinger i munnen, väter det lite och stoppar därefter upp fingret i luften.Som en vindmätare.Flyttar lite på pallen och börjar plocka fjädrar.Som singlar snyggt ner på den sololjeindränkta tyskan.Kejsarens nya kläder?Vilken föreställning!

Om hon fick på sig behån?
Jo, iallafall vid hemfärden på eftermiddagen, såg inte skymten av henne förräns då efter den snabba påklädning och packande efter grekiskans hyss.

Har du något roligt semesterminne?På den gamla kodakbilden ser vi min mamma&mormor och kanske en grekisk mormor eller farmor!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 responses to “En dag (höna av en fjäder)

  • anki/barbakvinna

    vissa saker önskar man att det hade spelats in… Men din beskrivning är otalbart bildlig så man kan inte hålla sig för skratt..

    Svar;
    På den tiden fanns inte mobiler tyvärr!:)

  • Ulrika

    *ASG* Här var det olja och fjädrar! Ska fundera om jag har ngt roligt semesterminne…
    Ulrika

    Svar;
    Ja, gör det.Se det som utmaning!

  • madonnan

    Haha, vilket härligt minne! Kommer inte på ett enda minne själv just nu, men det här var roligt att få läsa om 🙂

    Svar;
    Kanske du kommer på något efter din resa till Spanien?Ha det gött där.*avis*
    🙂

  • Soulsister

    Du borde bli författare!

    Svar;
    Jag ÄR författare.Bloggförfattare.Hahaa, tack Sis.
    🙂

  • pysan

    Jisses.. jag ser allt framför mig.. *asg*

    jag har många minnen.. roliga sådana.. och det jag kan delge är när vi var med pappa på båten (han var sjöman) och di andra grabbarna fiskade bläckfisk.. och fick upp ett par.. och syrran går bort och trampa lite försiktigt på den ena.. och inget händer.. och syrran försöker igen.. och rätt som det är så sprutade den bläck.. och jisses vad syrran hoppade.. och inte kunde hon förstå att den blödde svart…

    Kram Pys

    Svar;
    Urrk, bläckfisk?Vidriga, slemmiga.Var det i Sverige?Roligt var det iallafall!Tack.
    Kramas

  • Filippa

    *Skrattar* Somliga straffar gud meddetsamma eller ? Jag kör två minnen hos mig på direkten.

    Svar;
    Och dom minnena gick inte heller av för hackor, tack!:)

  • tonarsmorsa

    Vad ska man med egna semesterminnen till när du delar med dig så underbart av dina egna? Du återger det hela fantastiskt!! Jag skulle vara beredd att offra mycket för att få se Tyskans blick! 😉

    Svar;
    Det är till att vara bekväm eller?Hahhaa

  • livsglimtar

    Uppfriskande och härlig läsning!
    Själv har jag minnen men orkar inte skriva vill bara kika in och kramas lite.
    Puss påre

    Svar;
    Pusspåre själv!:)

Kommentera

