Ursäkta säger mördarjävlarna

Fast det hjälper väl inte, skriver Expressen idag att Toni Alldén  ska ha sagt i rättegången om mordet på Caroline Stenvall.

Väl?

Vilket jävla ord. Blir rosenrasande när jag läser och minns mina rättegångar med den jag kallar Mördarjäveln.

Förutom alla lögner och inkonsekventa svar på advokatens och åklagarens frågor blev han i Tingsrätten precis som ovan beredd utrymme för att själv kommentera eller tillägga något i slutet av förhandlingarnajag avstod. Jag var helt förstummad och förintad av vad jag fått höra under rättegången. Jag hade inte läst förundersökningen på inrådan av advokaten för att mina minnen skulle vara intakta, vara mina minnen och sanning och inte ha efterkonstruerat omedvetet. Jag fick höra saker jag trodde hörde hemma i någon tvserie, att han ville inte döda, bara skada mig. Jag fick höra att han satt och tröstade mig när vittnen anlände, han hade varit snäll och tagit av sin munkjacka och lagt under mitt huvud osv, därför hade jag inget att tillägga. Här kunde han haft en chans att säga just förlåt. Människor som inte är mina bästa vänner har läst domen som fan läser Bibeln eller varför inte Allah läser Satansverserna? Eller böckerna Gömda och Sanningen om Gömda som skrivet i sten, att det han påstår har skett är sanning. Det han påstår är utom allt rimligt tvivel! Han är skyldig enligt all teknisk bevisning och rim och reson. Enligt svensk lag. Enade tings och hovrätter.

Men nej, advokaten och åklagaren försökte pressa honom med frågor som -är det ingenting du skulle vilja ha ogjort? Ångrar du dig (den jäveln ångrar sig inte. sa advokaten i rökpausen) men hans ickeseende blick bara såg rakt ut i rymden, ut ur tingsalens stora fönster gick hans fiskblick.Ovanför mitt huvud, jag satt med ryggen mot himlen. No regrets, inte ens för protokollets skull.

I Hovrättsförhandlingarna satt han och tecknade med handen diskret när jag vågade möta hans blick, pekfingret över strupen och hånlog med ögonen. I sin omoderna illasittande kostym vet jag inte om han i slutet av förhandlingarna sa något, jag lämnade Hovrätten dagen före nyårsafton 2003 i en taxi efter att jag sagt mitt. Sjukresa för att jag behandlades fortfarande för sviter efter mordförsöket i september. Jag vill inte ha någon ursäkt, jag vill inte ha någonting från den där skriver jag. För han kan inte vara mänsklig. Det är mänskligt att fela, mordförsök och mord, våldsbrott kan aldrig göras ogjort och är inte mänskligt Det är inte ett fel; ett fel kan man rätta till. En av mina största fasor nu är just att han ska på något sätt förmedla en ursäkt. Jag vill inte ha den. Jag skulle inte ens behöva få en ursäkt. Jag vill inte höra mer hyckel.

Du Toni håll käften, det hjälper inte dom som drabbats, håll käften säger jag bara. Säg ingenting du inte menar. För du menade väl inte att Caroline skulle dö? Din mening har inget värde. Väl?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

15 responses to “Ursäkta säger mördarjävlarna

  • Tant_annci

    Ännu ett mycket starkt inlägg av dig som väcker många känslor. Jag skulle ljuga om jag sa att jag kunde förstå hur du känner dig, men så mycket kan jag iallafall säga att förlåt är ett överskattat ord.

    I min värld kan man inte bara säga förlåt om man ”skadat” någon på något vis, psykiskt eller fysiskt, då krävs det så mkt mer och det T.A. eller MJ gjort är så långt, långt ifrån ett förlåt man kan komma.

    Att i dessa situationer säga förlåt, det låter som mer som att ”se hur synd det är om mig”, ”se hur dåligt JAG mår”, och ”vi stryker ett streck över detta och går vidare”. Alltså bara se om sitt eget hus (stackars mig som får ett straff), ingen egentlig tanke på dådet och följderna för alla inblandade.

    Nä, hojja, jag blir bara så arg och ledsen när jag tänker på det.
    Skickar massor av kramar till dig här genom din blogg. ❤

  • Ludmilla

    Fy 17. Detta verkar väldigt jobbigt.
    Jag skickar dig all styrka jag kan.

    Kram!

  • Soulsister

    Ryser när jag läser detta, av medkänsla, ilska och rädsla. Fy.

    MÅNGA styrkekramar till dig

  • Vb

    Exakt, dom säger det för att freda sitt eget sinne, för empati vet dom inte vad är.

  • Vb

    Tack, jag skickar vidare till Caroline Stenvalls anhöriga och vänner.

  • Vb

    Säger till dig som till Ludmilla.

  • Filippa

    Ja, Annci slår huvudet på spiken – Förlåt är ett enkelt ord som i dessa situationer är mer löjeväckande än uppriktigt.

    Jag undrar om det är så att dessa människor antingen inte förstår konsekvensen av det de gjort eller helt enkelt inte vill förstå ? För det kan ju inte vara så att dom tycker det är så trivialt som de vill få det att framstå ? Som att skjuta nån bakifrån är en enkel grej ? På TA låter det som att ”ja, jag sköt henne” ungefär som att jo, jag tog upp busskortet ? Nä, jag förstår inte. Kan inte förstå.

    Men skickar styrkekramar till världens bästa Betts !

  • Eva

    Amen till det tant Ancci sager, ett forlat fran dessa manniskor handlar inte om att de uppriktigt och helhjartat angrar vad de gjort utan enbart om att de ska framsta som nagon man ska tycka synd om. Och det gor vi inte. Men tycker om VB, det gor vi 🙂

  • Vb

    Tack för att du verkligen lusläser mina inlägg och reflekterar.

  • Ister

    Har funderat mycket på det här med förlåtelse… är det inte ett sätt att få sitt beteende sanktionerat i efterskott? Många använder det så i alla fall.

    Att säga ”förlåt” efter att ha försökt mörda någon – det måste vara världens understatement.

    Att försöka ta en annan människas liv är den ultimata kränkningen, det kan aldrig förlåtas, det ska inte förlåtas.

  • melinda

    Jag ryser när jag läser det du skrivt, försöker förstå, kan inte säga att jag förstår då jag inte varit i din situaton men kan ändå känna att jag skulle tycka, tänka och känna likadant om jag varit det. Sitter i liten annan sits men försvarar absolut inte dessa handlingar.

    Ha en bra dag. Tänker på dig ibland.

    kram

  • Vb

    Hej, tänkte faktiskt på dig häromdagen. När du ska inte försvara någon annans handlingar, det åligger MJ.
    kram på dig också!

  • Vb

    Ister;
    Har diskuterat detta med initierade, som du skriver att lindra sitt eget beteende är vad det handlar om.För trots allt är också Mördarjävlar att betrakta som offer.Mycket komplext. Igår var jag på en del föredrag eftersom det var Internationella kvinnodagen, fick en pratstund med en kvinnojoursanställd och vi pratade om att just överleva ett mordförsök kan och är i många fall en mycket mer kränkning mot sin egen person.Att behöva bära minnen från dådet och dess konsekvenser är tyngre än om man inte hade överlevt.Ska försöka pränta ned i ett inlägg vad jag har i skallen och vad jag menar.

  • Rosa

    Jag tror att Toni är en snarstucken, grinig och temperamentsfull man som absolut inte vill bli trampad på tårna av en kvinna. Han har säkert gjort något klumpigt och Caroline blev säkert rädd på nå’t sätt och sa nå’t eller kanske svor till och då lackade han. Vem är hon att säga det här typ. Han har ju visat inför advokaterna när han ska svara på frågorna att han är just snarstucken, grinig, butter, sur ja vad jag nu ska använda för ord. Inte blir det bättre med åren heller. Kan han skjuta älgar så har han också visat att skjuta kan han göra. Och att istället för att få panik och ringa efter nå’n och säga vad har jag gjort så tar han till vapnet för att säkra hennes död och börjar forsla bort kroppen. Vem fasen gör det som av misstag dödat någon? Finns inga ord för mördardjävlar var de än befinner sig någonstans. Eller vilka de än är och ursäkten den tappades sitt värde samma stund de mördade.

  • Teee

    Hejsan.

    En kort kommentar bara, har inte varit in på din sida på riktigt länge.. Ville dock bara säga att i torsdags fick jag veta att mitt fall blev nerlagt.. Men jag ska inte ge mig, inväntar bara alla papper så jag får veta vad som sagts och gjorts under utredningen…

    Hoppas du får en trevlig valborg..

    / Teee

Kommentera

