En sanning om lögner, en väl beprövad teknik i nedbrytningsprocesser

I Sanningen om Gömdabråket; jag använder bråket för att det är vad blaskorna döpt debaklet till, hänger Antonsson och anhang upp sig på att Osama Awad ska ha sagt till Mia att han var med i Sabra och Shatilamassakrerna. Det ska enligt uppgift inte stämma eftersom Osama är muslim och massakern var det kristna som ansvarade för. Det är alltså en lögn och dessutom rasistiskt att ens tänka så.

Då vill jag berätta om en av Mördarjävelns härskartekniker han använde under vårt sexåriga förhållande;

Han hade en speciell tatuering som han hänvisade till ett ”brödraskap” i Asien. Ett kriminellt brödraskap. Det var startskottet till fler lögner om hans kriminella bana. Han ville bara sätta skräck i mig, en väl använd härskarteknik. I början av förhållandet låg den tyste, starka mannen i min säng på nätterna och grät som ett barn för hans kriminella förflutna. Som sedan i rättegångarna minimerades till en rattfylla i väldigt unga år. Hans belastningregister var rent.
Han berättade snörvlande om bankrånet i förorten, hur den kvinnliga väktaren hade legat på backen med värdeväskan fastfjättrad med handbojor i armen och bad för sitt liv. –Jag har två barn, snälla skjut inte. Den här historien upprepades många gånger i olika versioner. Stålarna var nergrävda i södra Stockholm, men han var inte säker på om sedlarna var märkta. Så därför kunde han inte använda sig av dom. T.ex till att hjälpa till med min hyra och övriga omkostnader eftersom han till stora delar bodde hos mig.
Han talade om för mig vid en incident på lokala puben med tre andra individer när han ”medlade” mellan dom.(dom två som såg ut som riktiga gangsters)då han viskade  konspiratoriskt till mig , –vi kände igen varandra från Hall.Faktum är att han satt och skröt offentligt för oss andra om sina voltor. Hur rubbat är inte det?

Jag skulle kunna rapa hur många liknande saker som helst, men jag vill bara påpeka hur dom här männen, förövarna kan använda skrämseltaktiker som ett led i terror. Jag som inte har, hade någon som helst erfarenhet av ett kriminellt liv, mer än via jobbet i vissa sammanhag kunde inte helt avslå hans påståeenden som lögner. Men jag blev på min vakt, jag blev rädd. Lika rädd som när han berättade att jag hade ett pris på mitt huvud. 50.000 var mitt liv värt. Jag fick lära mig hur man med olika vapen gjorde mest skada. Som när han till slut körde in kniven minst fem gånger i magen och lever och tarmar trasades sönder, eftersom han gjorde som han sagt; – man ska köra in den och vrida om, då blir skadorna störst, då kan man vara säker. På döden.

Och jag kan mycket väl tänka mig att Osama också använt skrämselteknik, det brukar små, ynkliga rädda människor göra. Utöva terror kallas det. Jämför gärna min historia med Mias i detta fall, det är inget nytt jag kommer med. Det är fakta. En härskarteknik.

Andra skriver om Gömda

Läs även andra bloggares åsikter om

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

29 responses to “En sanning om lögner, en väl beprövad teknik i nedbrytningsprocesser

  • Filippa

    Ja, om man bara vill kan man vara hur övertygande som helst. Själv hade jag en Officer och Gentleman som gav mig klamydia men han var iiiiinte otrogen – det var mitt eget fel – tills hans andra fästmö ringde mig för att berätta att hon var med barn. Då gick ljuset upp för mig.
    Och man behöver verkligen inte vara kriminell för att ljuga.
    Och man behöver verkligen inte tala sanning för att man ser snäll ut.
    Och alla historier har 2 sidor – särskilt historien om Gömda.

  • Soulsister

    Svårt att förstå hur sjuka människor funkar, för det finns inte enligt min åsikt, en logik i deras sinne som jag förstår. Härskarteknik, ja det är nog ett bra ord, för att det handlar om att vilja ha makt, makt för att förgöra.

    Hemskt

    kram

  • Ister

    Det handlar om makt, precis som Soulis skriver härovan.

    En liten, liten människa som behöver känna makt över en annan människa för att kunna känna.

    En liten, liten människa som behöver spegla sig i lögner för att känna sig som människa.

    En liten liten människa som härskar genom skräck – och ofta blandar ihop respekt och rädsla.

    En liten människa som till slut skadar en annan människa när hon avslöjar lögnerna, när hon skjuter honom ifrån sig.

    Härska genom våld och genom rädsla för våld. Ibland till och med mordförsök, som i Ditt fall.

    Mördarjäveln som plågar Dig fortfarande, genom att han finns. Genom att finnas där och vara ett hot mot ditt liv.

    Jag anser att när man försökt ta eller tagit någons liv, då har man förbrukat sin rätt att leva som fullvärdig medlem i samhället. Jag tycker inte att vi ska skära halsen av honom, men samhället ska se till att han aldrig kommer att ha möjlighet att närma sig dig igen.

  • Vb

    Tack ska ni ha för kommentarerna,
    Ister får mig att bli lite grinfärdig, för så är det.Samhället kan inte hålla honom ifrån mig, det ansvaret ligger på mig själv.Att se till att hålla mig undan.Undvika.Med ett begränsat liv som följd, jag kan inte flytta på nästan hela mitt liv,min familj, mina barndomsvänner och allt jag hade byggt upp.Dom kan komma till mig yes, men jag tar mig rätten att sörja det jag lämnade.Det var inget val, det var tvunget.

  • Kjell-Åke Bjurkvist

    Usch så bekant 😦
    Bra skrivit och viktigt..

    Hoppas du får en fin dag..
    Nallen

  • Marianne

    ja, jag undrar när vi skall få vår frihet tillbaka..
    om jag hade dödat min baneman så hade jag varit en fri kvinna idag.
    idag har jag avtjänat TVÅ livstidsstraff..
    och än är det inte över..
    kram

  • Madde

    Jag fattar inte ens hur man som människa kan göra någonting sånt där emot en annan människa. Det övergår helt enkelt mitt förstånd. Måste erkänna att jag tycker att du är väldigt modig som vågar att skriva om det, väldigt strongt gjort.
    Har inte läst hela serien om Mia, så jag har inte mycket att tillägga om henne och vad hon råkade ut för. Däremot har jag läst gömda, vilket för mig var ett sätt att öppna upp ögonen för vad som egentligen händer och sker ute i verkligheten. Som jag skrev innan så förstår jag verkligen inte hur man kan skada en annan människa så och dessutom ljuga om sin bakgrund för att använda det som ett vapen.. nu när jag tänker efter så gjorde ett ex likadant, men han misshandlade aldrig, i alla fall inte fysiskt, utan mer psykiskt.

  • Eva

    Tack for att du lyssnade vannen! Saker och ting borjar reda ut sig, skriver mer i mail senare (kommer inte in pa hotmailen har pa jobbet for tillfallet, forb… windows som ”kommer ihag” passwords, man glommer ju bort dem om man ar pa en annan dator!!)
    Men i alla fulla fall…. jag vart lite fundersam pa hur skyddet fungerar har i nz, och gick in pa foljande lank och fick veta lite mer

    http://www.police.govt.nz/safety/home.domesticviolence.html

    Det var ratt intressant lasning, verkar som om man har lite mer av installningen att det inte ar de utsatta som ska gomma sig? Sen vet jag ju inte hur det funkar i verkligheten. Det har med domestic violence ar ratt sa ”i ropet” har, reklam pa tvn om att det inte ar ok med nagon form av abuse, men att det ar ok for forovarna att soka hjalp. Kanske om man siktar pa stjarnorna, sa nar man tradtopparna i alla fall?

    Varmvindskram fran ett muggy kiwiland (smallvarmt och regn…)

  • om makten att utforma ett laglöst land styrt av skvaller och intrång i civilrätten, där den samvetslöse kastar sig över den svagare « En liten bit i taget

    […] den s k skandalen) noterat bristen på mänskligt perspektiv. Även andra som försöker sätta in berättelsen i ett förståbart sammanhang, men det så kallade drevet, ledda av en skvallerblaskedrottning, har bara ett syfte, sin egen […]

  • Rosa

    De här männen gör sig också så trovärdiga. Det gäller många kvinnor. Kanske Monika A också?

  • Vb

    Ja Rosa,
    nu är du här!Saknat dig, du svarar alltid i militärisk ordning och läser verkligen inläggen.Tack.

    Ja, gäller antagligen Antonsson också…fast vidare trovärdig är hon inte längre.Bloggen är en katastrof.

  • Martin Petersson

    Hej!
    Var det någon som tvingade dig att bli ihop med en sån människa?
    En människa som har fått en så förfärlig uppväxt att den har omvandlat honom till ett monster som inte kan känna empati för sina medmänniskor.
    Och så finns det människor som dig som är så desperata att dem utnyttjar såna människor i syfte att förstärka sitt självförtroende.
    Och i Osama Awad`s fall så drar du en annan ”svartskalle” över samma kam för att dina erfarenheter säger att det måste vara så.Han måste bara ha samma natur.Det kan inte ha någonting med kvinnan att göra eftersom kvinnor är alltid det svagare könet och därmed alltid ett offer.

    Dem kvinnor som verkligen blir misshandlad och vet att dem inte har gjort någonting fel höjer aldrig sin röst.För att dem vet att det är ingen som har tvingat dem att bli ihop med mannen som dem lever med.Dem skäms för att dem har gjort fel val.
    Och så finns det kvinnor som på bekostnad av dessa kvinnor utnyttjar systemet och gör det ännu svårare för dem kvinnor som verkligen blir misshandlad att få någon rättvisa.

    Du måste verkligen vara stolt över dig själv.

  • Vb

    Hej Kalle/Martin!
    Det är väl självklart att jag inte tvingades till det.Jag tvingades ”bara” till andra saker.Hans uppväxt ja?I den första rättegångens personundersökning där jag idiotiskt nog skyddade honom så att han fick bara skyddstillsyn och särskilda föreskrifter om alkoholvård för övrigt, berättade om sin hemska uppväxt, för att i mordförsöksrättegångens personutredning hävdade sin stabila, harmoniska okomplicerade barndom.Tycker du att det rimmar?I såfall kan nog hävda att min barndom gjort mig känslomässigt störd så att jag valde ett dylikt monster. Eller? Mitt svar på den frågan är att kärlek och logik sällan går i hand i hand.
    Vad det beträffar svartskallar förstår jag inte vad du menar.Mördarjäveln i mitt fall är lika svensk som en knäckebrödsmacka med Kalles kaviar och dessutom på samma intelligensnivå..Har ni bildat en klubb?

    Och nu fick jag en känsla av dina övriga påståenden inte behöver besvaras; jag läser din kommentar som jag läser böcker.Som t.ex Gömda och Sanningen om Gömda.Med en stor portion av sunt förnuft.Du verkar ha en brist där också.

    Ja, jag är stolt över mig själv.Att jag överlevde.

  • Jonas

    Mia Eriksson den andre? Det är min första och enda tanke om dig.

  • Vb

    Hej Jonas, ok!

  • Karl-Martin Petersson

    Hej!
    ”En väl beprövad teknik i nedbrytningsprocesser”.
    Hos killar så heter det: ”Snälla killar får inga tjejer”.Den repliken fick jag höra av min dagisfröken varje gång jag var snäll mot tjejerna.

    ”Till alla stackars killar som gått på lögnen om att tjejer vill ha mjuka grabbar som bejakar sina känslor: Glöm det! Majoriteten av oss vill ha en man som kan freda oss mot alla närgångna och sliskiga typer ute i samhället, inte en feminiserad fjant som blir svimfärdig bara han tänker på ordet slagsmål.”

    ”I såfall kan nog hävda att min barndom gjort mig känslomässigt
    störd så att jag valde ett dylikt monster”
    Det sägs att det krävs en alkis för att hitta en alkis.
    Det är mycke bättre om du söker hjälp för dina psykiska besvär istället för att skylla dem på psykisk instabila killar.

  • whitelady7

    Martin: Nu fick du val till det i alla fall. Att nagon som blir misshandlad i ett forhallande skulle anvanda den ”stackars” forovaren till att starka sitt eget sjalvfortroende… Nu far du nog ta och OPPNA psykologiboken ocksa, och inte bara titta pa omslaget. Dessutom, dubbel negation citat: ”Dem kvinnor som verkligen blir misshandlad och vet att dem inte har gjort någonting fel höjer aldrig sin röst.För att dem vet att det är ingen som har tvingat dem att bli ihop med mannen som dem lever med.Dem skäms för att dem har gjort fel val.” Slut citat. De vet att de inte har gjort nagot fel, och sen skams de for att de gjort fel val??? Hur tankte du da? Gor om, gor ratt, och las pa innan du oppnar kakhalet.

    Jonas: Min forsta och enda tanke om dig… Heter du Martin ocksa mojligen?

    VB: Suck och skak pa huvudet 🙂 Det finns verkligen folk till allt, synd bara att de maste bevisa det…

  • Vb

    Hej Kiwimadamen,
    Jonas verkar från Växjö och KalleMartin från Stockholm ComHem men jag fattar din tanke.Angående alkisar som han skriver sist så fann han min blogg.Konstigt va?;-)Äh antar att det är gamla kåkkompisar till Mördarjäveln eller några som googlat på kvinnomisshandel av eget intresse som förövare, dem brukar inte ha skriv och läsförmåga har jag noterat så psykologiboken är ingen bra idé.
    Let´s blame in on the sunshine!Solsting.Eller nå´t.

  • whitelady7

    🙂 Ja, det vara bara lite bildligt talat det dar med psykologiboken, han har inte varit ens i narheten av en san i biblioteket eller bokaffaren, det framgar ju med all onskvard tydlighet… Ja, solstinget maste det vara! Konstant solsting, det ar inte att leka med minsann 🙂 Det ar allvarliga saker, bor behandlas med avstangt tangentbord snarast. Eller nat 🙂

  • Karl-Martin Petersson

    Till whitelady7:
    Mitt inlägg var riktad till VB och inte till dig och därför så var den kanske inte så övertydlig som det måste vara för att du ska förstå.

    Att starta ett förhållande och att vara i ett förhållande är två olika faser.När man ska starta ett förhållande så måste man först välja rätt partner.Om man gör fel val så kan det få förödande konsekvenser
    trots att man gör allt rätt i förhållandet.
    Det är det FÖRSTA valet som kvinnorna skäms för.För trots att dem gör allt rätt i ett förhållande så blir det ändå inte rätt för att dem har valt fel partner.Förstår du vad jag menar eller behöver jag förklara med bilder också???

  • whitelady7

    Martin: Din KOMMENTAR (ej inlagg, det ar blogginnehavaren som skriver dem) ar skriven i en blogg som ar oppen for allmanheten, da far man nog finna sig i att andra svarar ocksa. Min lasforstaelse ar helt utmarkt tack, sa du behover inte vara overtydlig alls. Bara var helt klar over vad du skriver, det racker bra. Problemet for dig ar val snarare att jag inte haller med dig. Jag VET namligen med 100% sakerhet att VB har blivit misshandlad, sa det dar med att kvinnor som verkligen har blivit misshandlade haller tyst, det faller ju redan dar. Du uttrycker dig misstankt likt en person som anser att det ar ok att misshandla sin partner eller expartner, och sant folk gillar inte jag. Och jag haller inte heller tyst, aven om jag aldrig blivit misshandlad. Skammen ligger a-l-l-t-i-d pa den som misshandlar,bade fysiskt och psykiskt, och det ar nog dags att bade folk och fa inser det, sa vi kan fa slut pa san skit. VB ar med all ratt stolt over sig sjalv, och hade du nagon hut i kroppen sa borde du skammas som skriver nagot dylikt i hennes blogg. Och vet du, jag ar stolt over henne med, och over alla andra misshandlade som oppnar munnen angaende det har, det tyder pa en styrka som sana som du inte ens kommer i narheten av.

  • Karl-Martin Petersson

    Till whitelady7:
    När du sticker in handen i elden självmant och bränner dig så kan du inte komma och klaga på att elden har misshandlat dig.
    Det är exakt samma sak hos människor som har psykiska problem.Dem kan inte kontrollera sig själv.Dem kan inte känna av smärtan hos en annan människa.Dessa människor ska man inte utnyttja utan istället försöka att hänvisa dem till sjukvården
    Jag tycker absolut inte att det är okej att misshandla kvinnor eller att misshandlade kvinnor inte talar ut.Men den männskliga naturen har sina egna lagar.Förståndet gör oss till en högre bestående varelse i jämförelse med djuren.Förståndet hjälper oss att välja det som känns rätt eller fel.Men när man går imot sitt eget förstånd och väljer en partner som man med alla sannolikhet vet att han/hon bara utnyttjar oss och ser oss som ingenting annat än ett medel för att tillfredställa sina känslor så får man också ta konsekvenserna av sitt handlande.
    Här så tycker jag att det är modigt av VB att erkänna att hon har egna problem men istället för att försöka lösa dem så verkar hon skylla det på psykisk instabila killar.

  • Vb

    Karl-Martin,
    langar in en snabbis innan jag drar till affären.Läs igenom min blogg innan du kommenterar.Jag skyller definitivt inte mina ev psykiska besvär på ”killar”.Jag skyller på deras handlingar, även om det bara en en kille.Man är väl lite magstarkt att säga.För övrigt fattar jag inte jämförelsen med djur.Har det något att göra med forna kvinnojourens ordförande uttalande om att män är djur?
    En del människor fastnar på ett intelligensstadium, som du tycks ha gjort.Jag läser ditt tänk som primitivt, nästan på gränsen till defensivt.Vad är du rädd för?

  • Karl-Martin Petersson

    Vi har nog alla djuriska instinkter i oss.Vissa mer än andra.Samma instinkter som trollar fram kärlek hos oss och vifter bort all vad förstånd heter.Där ramlar vi nog från ett intelligensstadium och hamnar i ett stadium av primitivt tänkande som omvandlar vår kärleksobjekt från en skitstävel till världens trevligaste människa.

    Jag hatar att bli stämplad och kategoriserad.Jag är inte en objekt.

  • Vb

    Vad är du då?En medkännande kvasipsykolog som hatar?Hur kan man ens komma på tanken att försöka försvara ett mordförsök på en annan människa som du gör?Att offret ska bära skuldbördan, resonerar du likadant när ett barn drabbas?
    Hata det eller inte;
    Jag tycker synd om dig.Som inte verkar ha älskat någon eller för den delen aldrig fått känna rädsla.En brist i min värld.

  • Anna

    Jag har märkt av detta med Osamas uttalande i andra bloggar och jag instämmer. Om en författare skriver vad en person berättar att en 3:dje person sagt sig gjort något hemskt under hot för att hota. Betyder det att författaren pekar ut någon för att ha gjort något hemskt eller att någon har sagt vad en 3:dje person sagt. MA och hennes betrodda samt medierna säger/skriver hur hemska LM och ME är som pekat ut Osama för att ha gjort detta hemska. Alla läser och hör detta och dömer då LM och ME som hemska människor som falskt pekat ut Osama för detta.

  • Anna

    Till denna underbara förebild för män, Karl-Martin
    Du skriver:

    ”Dem kvinnor som verkligen blir misshandlad och vet att dem inte har gjort någonting fel höjer aldrig sin röst.För att dem vet att det är ingen som har tvingat dem att bli ihop med mannen som dem lever med.Dem skäms för att dem har gjort fel val.”

    Och hur klok är du då. Så nu är det kvinnornas fel att de blir misshandlad, HALLÅ!
    Du fortsätter i en annan kommentar:

    ”När du sticker in handen i elden självmant och bränner dig så kan du inte komma och klaga på att elden har misshandlat dig.”

    Och vad sjutton menar du med det. Om du nu är så dum att du skulle stoppa handen i elden självmant så må de vara hänt. Men inte kan du vara så dum att du tror att en människa frivilligt går in i ett förhållande om de vet att de ska bli misshandlade, HALLÅ!

    Med dessa åsikter som du har så kan du vara lugn, INGEN kommer nog att anse dig som ett objekt.

  • Karl-Martin Petersson

    Till Anna:
    ”Men inte kan du vara så dum att du tror att en människa frivilligt går in i ett förhållande om de vet att de ska bli misshandlad”

    När du väljer en skitstävel till partner så kan du vara garanterad säker på att du kommer att bli förnedrad, misshandlad och i värsta fall utsatt för ett mordförsök.Jag kan lova dig att detta kommer inte att förmå dig att avstå från att välja en skitstävel till partner.Varför???
    ”Den mänskliga naturen är ibland så underbar att man bara vill spy”.

    Till VB:
    Att inte ha blivit misshandlad och utsatt för ett mordförsök verkar också vara en brist i din värld.Jag står gärna utanför den.

  • Freja Monique Stolt (@mizzmonique81)

    Martin… .. hur kan du skylla på en kvinna.. man är godtrogen i början och alla vill ha kärlek…? Knappst en kvinnas fel men du tycker väl det är offrets fel om han/hon blir våldtagen också? Eller utsatt för annat? SUCK!

Kommentera

