Löften

Angående mitt förra inlägg vill jag spinna vidare, så mina tankar inte fastnar i bara mitt huvud. Det är då det går galet. Det är då som för mig bloggen är ovärderlig. Bolla, spegla, få andras vinklingar i det som rör oss alla. Livet och döden. Man kan vända ordföljden om man vill?

Jag växte upp med en mamma som var alkis. Hon dog -99. Hon dog nykter! Vi möttes egentligen inte förräns jag födde dottern. Där någonstans så kände vi igen oss i varandra. Skillnaden är; var att jag gav min dotter redan i ”magen” några löften, som jag har infriat. Några inte. Dom flesta håller än idag. Därför skulle jag aldrig drömma om att lägga bördan på hennes axlar, jag bär den själv. Och ibland blir det så jävla tungt. Överjävligt tungt, för att man får inte tänka så svarta tankar i vårt samhälle. -Så kan du inte tänka svarar man mig. Vadå får? Jag tillåter mig det mesta. Tom att nästan bli mördad. Av den jag trodde mig älska och trodde mig bli älskad av. Kärlek är en komplex känsla. Därför blir det ibland så fel. Som min drastiska känsla alldeles nyss, som den där septembernatten för fem år sedan. Då jag hade möjligheten att gå. Från ”kärleken”. Och det var det jag försökte.

Jag lovade henne att inte bli som min mamma. En fyllpåse, en mamma som var långt borta men nära. Närheten var oerhört plågsam, långt borta kunde jag skönja en mamma som i sagoböckerna.

I min saga är ingenting som det borde vara, den har fortfarande inte slutat, även om jag försöker så gott jag kan. Skriver jag med ett snett leende. Sagor har ett slut, ett lyckligt slut om man ser till huvudrollsinnehavarna. Birollerna glömmer vi oftast, men det är dom tar stryk. Det är dom som är kanske dom riktiga offren. Om det är så att vi ser oss som just offer. Och det är nog det jag kämpar med allra mest. Att inte vara ett offer. För mina egna omständigheter.

Och du ”Ingen”, hinta att du är kvar! Du gör skillnad och betyder mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

7 responses to “Löften

  • Soulsister

    Även biroller får Oscars statyetter 🙂 o inte alla sagor är trevliga…långt ifrån.
    Är själv uppvuxen med en alkoholiserad förälder så jag vet precis va du pratar om. Men man kan ta sig ur det, bryta mönster. Man är inte sina föräldrar….man ärver en del, men resten kan man forma själv. Vissa saker formar oss, men vi kan också välja att reagera annorlunda. Vi kan välja!

    Jag gillar när du tänker högt, låter dina läsare bolla tankar med dig. O ja gillar dig 🙂

    MÅNGA bamsekramar (eller bauta kramar som sonen säger)

    Från mig

  • livsglimtar

    Så klok du är … själv är jag tomboll just nu så jag säger inte ett dugg vettigt. Kudden och en deckare, roligare än så blir det inte ikväll.
    Jisses så ont i halsen man får av gastroskopi, hoppas det är över till imorgon. Har just läst att man kan ta salivprov och se om man har de här bacillerna för magsår … va! Så ska jag behöva slangas när det finns salivprov. Nä, nu jäklar ska jag leva rövare och höra varför jag inte fick spotta i en burk.
    Gosekram till dig

  • sussi

    du skriver så tänkvärt!

  • Filippa

    Klart man får tänka svart, mina tankar känns grå mest hela tiden 🙂 Men det är väl skillnad på att lägga svarta tankar hos andra och diskutera dom , eller att lägga en skuldbörda hos någon ? Vet du, jag tror du tänker för mycket ibland ?
    Men jag älskar dina inlägg, dina komplicerade tänkvärda ord. Så komplicerade att jag knappt förstår vad jag vill svara.

    Men mest av allt vill jag säga att du är värd att leva.

    Kramar varmt och skyfflar över soliga tankar // F

  • Ludmilla

    Jag håller med Soulsister. Jag tycker om när du tänker högt. Fortsätt med det!

  • Rosa

    Är så trött så att ögonen går i kors men vill berätta att jag läst. Tycker det är viktiga ord det du skriver. Och så sant!! Insikten är mycket den óckså, kanske rentav huvudrollen. Godnattkram

  • Birgitta Alvskogen

    Frågan är väl vilken betydelse vi lägger i begreppet ”offer”.

    Vi människor har inte kontroll över alla omständigheter som drabbar oss. Vi får med oss vissa förutsättningar antingen vi vill eller inte. Vi gör nog så gott vi kan. Din mamma hade sina bördor förmodligen och du har dina. Vi människor rår inte över allting.

    Det finns ingen skuld i detta. Men det finns ett ansvar. Det kan vi antingen ta till oss eller ge fullständigt fan i. Hur vi än gör så är det vårt val och ingen annan kan döma eller bedöma huruvida vi gör rätt eller fel.

    Du är en kraftfull människa och även om livet känns maktlöst eller hopplöst så betyder det inte att det inte kan bli bättre, att det inte finns möjlighet till förändring och förbättring.

    Mina tankar finns hos dig.

Kommentera

