United Kaos AB

Knackar lite försiktigt på pappas sovrumsdörr, hör ljudet av hans gamla transistorradio.Skrapigt vasst ljud, gör ont i mina öron men inte i hans. Tystar tinnitussens brus. Märkligt hur vi kan höra så olika.

På andra knackningen hör han, jag öppnar dörren lite försiktigt och säger att klockan är kvart i elva. -Va? Förvirrat tittar han på mig och ler lite och frågar om vi fortfarande är i Sverige.
– Eh, vad menar du säger jag lika förvirrat som hans uttryck. Ja, du vet Norge och unionen….Måste skratta och svarar att även om Tone Bekkestad försöker ta över åtminstone tvrutan är vi fortfarande i Svea Rike.

Jag åkte hastigt till paps i söndags; hörde redan da´n innan att han lät sliten och trött, inte riktigt med i matchen. Konstaterar att han inte ätit eller tagit medicinen som han ska i tre dagar. Han har förlorat hungerkänslorna men äter glatt när jag värmer och ställer fram maten som hemtjänsten stoppat in i kylen. Staplat ovanpå varandra och inte ens funderat på om han äter eller samlar på matlådor kanske? Ringer upp ”Hastjänsten” och undrar varför dom inte ringer mig,  och dom svarar att det ingår inte i biståndet att värma lådorna och mata honom. -Men hallå där, att slå en signal till mig är väl för fan inte för mycket begärt? Ska man behöva skriva in en klausul i kontraktet  om sunt förnuft?

Jag åkte till ett kaos av glömska. Och den mesta glömskan stod hemtjänsten och distriktssköterskan för. Delningen av medicin var fel, det saknades medicin som hon antagligen bett min alzeheimerpappa ta ut på apoteket, smärtisar och bromsmedicin för för just

minnet…

Här får antagligen bloggen vila en stund, jag måste fixa pappas kaos och vara redo för min egen operation i början av oktober. Men bäst av allt är väl att pappa själv inte är riktigt medveten just nu, tyvärr är jag det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

18 responses to “United Kaos AB

  • Filippa

    Som sagt, du vet var jag finns. Kram !

  • Rosa

    Vad jobbigt du har det eftersom jag vet att du bryr dig. Och det ska man som sagt. Pappor ska man vara rädd om, men du har ju också en hel del framför dig så jag förstår att det blir stressigt i huvudet. Fångad i en fälla med allt vad det innebär.
    Tänker att vi som har så mycket resurser på folk, att skulle vi inte kunna ge hemtjänsten mer tid så att de kunde hjälpa lite mer, hjälpa förvirrade äldre att få i sig sina tabletter och mat.

  • anki/barbakvinna

    Men jösses är dom så pass empatilösa?

    Vården är mer institution än vårdande nuförtiden. Tiden och klappjakten på pengar gör att människor tillslut stänger av. Då är dom fn trötta i köttet när det händer och behöver söka nytt jobb..

  • pruddelutt

    Varför försvinner helt plötsligt det sunda förnuftet? ”Det stod inte på min arbetsorder” är väl årets sämsta undanflykt när alla arbetsgivare hävdar att man vill ha personal som är kreativa och socialt kompetenta.
    Sköt om dig och pappa nu!
    Kram kram!

  • Amlor

    Skrämmande. Man baxnar.

    Sköt om dig och din käre far.

    Kramar 🙂

    P.S Har läst igenom allt bakåt men får ingen kommentar att fastna, försöker nu med den här. Om det går så vill jag bara säga att du skriver väldigt bra och att allt är mycket intressant att läsa.

    Kul att se bloggen så färgglad.

    Kram igen..

  • kvinnotankar

    Jag begriper inte hur de är funtade. Det är väl självklart att de ska ta kontakt med dig. Han behöver även mer tillsyn och hjälp om det inte fungerar.
    Välfärden i vårt samhälle idag är bara en pappersanka, ingenting utförs som det ska.
    De räknar kallat med att anhöriga SKA vårda sina sjuka. Det är för jäkligt.
    Kramar i massor och hoppas att de ser till honom bättre efter att du tagit dem i kragen.

  • Märtagreta

    Som det har blivit idag är det rent vedervärdigt för våra gamla. Just det där med lådor som travas på hög utan att någon reagerar, det har jag hört förr och ofta kan det vara något så enkelt som att de faktiskt inte riktigt förstår hur de ska göra. Våra gamla är ju inte uppfödda med micro, med hämtmat, snabbmatsförpackningar o.d. När det sen är sådan sjukdom så kan ju allt bli jäkligt fel.

    Ta hand om dig, mellan varven också. Vet ju inte vad du ska operaras för, men önskar dig lycka till.

  • Catta

    Jag känner igen det där! Morsan lämnade dom mitt i ett svårt astma-anfall, för dom hade ”faktiskt andra att ta hand om också!” En annan gång när hon hade ett svårt anfall (+ att hon har långt gången KOL) så ringde dom efter en ambulans och gick!!
    I dag bor hon på ett sjukhem där det är jättebra dock, vilket jag är glad för, ett bekymmer mindre!

  • livsglimtar

    Lilla skruttan… tänk att det går så fort när hjärnan börjar rassla ihop. Du får väl försöka få honom till något hem så att du inte behöver vara orolig för den där helt vanliga omsorgen.
    Så att lilla pappa kommer att må bättre med mat och allt hans kropp behöver.
    Jag har inte orkat ringa, är själv mest trött just nu men vi hörs, var så säker. Om inte annat så har vi en date i oktober som jag ser fram emot.
    Puss påre

  • Agge

    Ville bara medela att jag fortfarande läser din blogg. Men kommenterar inte, förutom idag bara för att du ska veta. Att jag fortfarande tänker på dej.

    Skickar positiva tankar å önskar trevlig helg.
    Kram Agge

  • Vb

    Tack alla för era kommentarer!

  • birgitta alvskogen

    ja du bettan, det är för jävligt hur lätt det är att negligera gamla och/eller glömska. Tur att din pappa har dig ändå.

    Good luck inför din op!

  • Sara

    Tack för din kommentar på min blogg! 🙂

    Känner verkligen med dig. Så svårt det måste vara att se en förälder sakta försvinna bort ifrån en, utan att man kan göra det minsta för det. Och att man måste förlita sig på andra för att det ska fungera.

    Jag bävar själv inför den dag då mina föräldrar, kanske någon av dem, kanske båda, blir vårdberoende. Det blir tungt. Men samtidigt är det en del av livet. Även om jag verkligen inte vill acceptera det.

    Sänder en tanke till dig och din pappa!

  • psykos

    hej!
    Du får jättegärna komma med mer symtom och bemötande tips och böcker om PTSD som jag har lagt upp under senaste inlägget 🙂 KRAM P

  • menuette

    Han får vara glad att han har dig.
    Och tänker nu på de som inte har några närstående alls.
    Sunt förnuft verkar för övrigt vara en bristvara överlag idag!

  • Soulsister

    Man måste ha ett starkt nätverk för att bli sjuk idag, det är sorgligt men sant!

    Tänker på dig och pappsen!

    KRAM

  • Eva

    Blaser in med varma tankar till dig och paps…

Kommentera

