Skyddad identitet och FRA

Igår kväll fick jag ett mail från en vän M som också lever med skyddade uppgifter, kvarskrivning osv. Hon hade hittat en sajt på nätet med ett nationellt nummer till en stödtelefon för oss som lever under dom här premisserna. Jag slog en snabbplingel till Kvinnofridslinjen som sajten hänvisar till i presentationen. Jodå, dom hade numret på sin betrodda lista. Jag bad dom kika lite på uppgifterna, och ska återkomma till dom. När jag pratar med M idag, har hon ringt till det nationella numret och pratat med ”Eva” som har fått bidrag till projektet av Skatteverket, Länsstyrelsen, lokala Brottsofferjouren m.m, läs själv på sidan här.

M ställer en del frågor utan att presentera sig, bl.a vilken utbildning hon har och bakgrund. ”Eva” svarar att hon levt ett år som skyddad, och utbildningen har hon mestadels fått från nätet. Från M:s blogg. Vafan säger man?

Katastrof är förnamnet, för dom stackare som inte är så luttrade i kvarskrivningssammanhang. Katastrof för vår säkerhet. Och detta är gjort med myndigheternas goda minne och pengar. Dom myndigheter och organisationer som ska skydda oss! Läs gärna mer hos Eva- Britt Dahlström som rapporterade redan i april om den här minst sagt skumma rådgivningen och hos Marianne själv. Påminner om Paradiset i Liza Marklunds böcker, Skrämmande och förödande.

Jag ger en varningens ord för denna sajt och telefonnummer, innan det utretts ordentligt.

Här ser man alltså hur bra Mariannes blogg har varit informationsmässigt, en STOR skillnad är att hon inte har betalt! Hennes tjänster utnyttjas och belönar någon annan. Som inte besitter den kunskap som krävs för att säkerställa vår säkerhet. Det här ska ingen ansvarig få komma undan med obemärkt.

Här ser man hur viktigt det är för oss med skyddade identiteter att få lufta oss på nätet i olika former. Anonymt är förutsättningen. Men nu föreslås det bloggare ska registreras i och med FRA-lagen.

Och det har vi inte råd med! Ska vi isoleras ännu mer, ska vi bli svikna gång på gång?

Edit 5/9, Kvinnofridslinjen har tagit bort Ljuspunkten från sin betrodda lista.

Marianne har uppdaterat sin blogg med mer info HÄR.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Nyligen bloggat om FRA med länkar stulna från Rick Falkvinge (data från knuff.se): BERGTAGEN | Messerschmitt | Anna Troberg | blur | Mark Klamberg | Jens O. | scaber_nestor | Farmorgun i Norrtälje | Opassande | Ting och Tankar | Den förvånade pappan | supermamman | supermamman igen | JRLs Blogg | unt.se – Ledarloggen | Signerat Kjellberg | Hax | strötankar och sentenser | Oscar Fredriksson (c) | Mårtensson | Olofs blogg | Kanalen | Intensifier | Olofs blogg igen | Stockholm enligt Ankersjö | Mina Moderata Karameller | Christian Engström (pp) | Ledarredaktionens blogg | Uppsala-Hansen | Videosurfen | Jens O. igen | åkestam.holst | Rick Falkvinge (pp) | Anna Troberg igen | Viskningar och rop | Rick Falkvinge (pp) igen | UTRYMME | Tidningsliv | Enligt Min Humla | Bharfot | Anna Troberg #3 | Händelsehorisont | satmaran | Conjoiner | Tomas sida | Teflonminne | Idéer, tankar och reflektionerHeiti Ernits (mp) | Liberal och långsint… | scaber_nestor igen | Svensk Myndighetskontroll | Tiarafeministen Linnéa | Kommunisternas blogg | ebbe cederblad | www.webhackande.se | Mark Klamberg igen | projo’s blog | Du är vad du läser | scaber_nestor #3 | Rick Falkvinge (pp) #3 | Farmorgun i Norrtälje igen | Lakes lakonismer | Fradga | Käringen mot strömmen | Mikael Persson | A die Wundes Weblog | ProjektPåRiktigt | Björn Wadström – ettan | Enligt Min Humla igen | Messerschmitt igen | Motbilder | LordParzifal’s Woodland Journal | Conjoiner igen | Pophöger | ProjektPåRiktigt igen | Sannas Blogg | Rick Falkvinge (pp) #4 | sd mönsterås | Konvertittbloggen | Hampus Algotsson | Gunilla?s travelogue | Soundness in an unsound world | Svensk Myndighetskontroll igen | Mina Moderata Karameller igen | InkyWings Motivstämplar | Mårtensson igen | Argast Nu | Jag, Wihlman | kamferdroppar | I Cattas lilla värld | Mårtensson #3 | Huset ved bekken | Liberal och långsint… igen | regine – Devote.se | Säkerhet & Sånt | JRLs Blogg igen | Tankar i Gryningens Ljus | annie | Hax igen | Rick Falkvinge (pp) #5 | ICMPECHO | Music, Maestro, Please! | www.webhackande.se igen | apg29.com | En vanlig $vensson | Sanna Rayman | Anna Troberg #4 | Opassande igen | MSB-kommitténs blogg | Mark Klamberg #3 | JohanNorberg.Net | Lars-Ericks blogg | Motbilder igen | Kommunisternas blogg igen | Kulturbloggen | Anna Troberg #5 | Rick Falkvinge (pp) #6 | Jens O. #3 | Ledarredaktionens blogg igen | Johanna Wiström | Christian Engström (pp) igen | Intensifier igen | Sjölander | scaber_nestor #4 | Svensk Myndighetskontroll #3 | Hultins tankegång | Jakob Heidbrink – Meddelanden från juridikens maskinrum | Harning | Strutz refleXioner | Conjoiner #3 | Mårten Schultz. | scaber_nestor #5 | Kurvigheter | Opassande #3 | Dagens filosofiska tanke | Anna Troberg #6 | Jens O. #4 | Svensk Myndighetskontroll #4 | Opassande #4 | med pinner | The Glamorous Librarian | Hax #3 | Björn Wadström – ettan igen | Defective Mind | Intensifier #3 | it sucks being a girl | Fajaf Blog | Rick Falkvinge (pp) #7 | Enligt Min Humla #3 | Bloggtidningen | frendo.se | Kryptoblog | KATTKORGEN | Törnqvist tänker och tycker | Bloggtidningen igen | Mias Landliv | Conjoiner #4 | Doktor Spinn | Lars-Ericks blogg igen | Björn Wadström – ettan #3 | Cykelmygg.se | Varken Henrik Elmér eller mindre | Lakes lakonismer igen | Kommunisternas blogg #3 | projo’s blog igen | Copyriot | VendettanBettan | Drottningsylt | Jens O. #5 | ProjektPåRiktigt #3 | Mark Klamberg #4 | f.d. Patrik i Politiken) | pensionismer | Use the finger | Davids åsikter | Uppsala-Hansen igen | Arnes kommentarer | UD/RK Samhällsdebatt | Zac’s åsikter på ett fat. | Rick Falkvinge (pp) #8 | Farmorgun i Norrtälje #3 | Johan Ingerö | Maria Ferm | Hax #4 | Hax #5 | Staffan Danielsson | Kulturbloggen igen | Lennart Holmlund | projo’s blog #3 | Christian Engström (pp) #3 | Jens O. #6 | Fredskoalitionen Göteborg | Malmö MUF – Ordförande har ordet | Rick Falkvinge (pp) #9 | Stockholm enligt Ankersjö igen | A gay globetrotters views | Rick Falkvinge (pp) #10 | Harning igen | Anna Troberg #7 | Anna Troberg #8 | Alliansfritt Sverige | scaber_nestor #6 | Opassande #5 | Amina Huseins Blogg – Skyddad ID – Jagad | Harning #3 | Jens O. #7 | ebbe cederblad igen | LordParzifal’s Woodland Journal igen | Bloggen Bent | Christian Engström (pp) #4 | Anna Troberg #9 | Johanna Wiström igen | Opassande #6 | Sennbrink Konsult | UD/RK Samhällsdebatt igen | Inte så PK (Serier mot FRA) | Björn Wadström – ettan #4

15 responses to “Skyddad identitet och FRA

  • Catta

    Hej!
    Jag har en vän som lever under skyddad identitet och jag har även blivit erbjuden det själv då min brors mördare har sagt att han ska ta kål på 3 st till, däribland mig.
    Efter att ha sett vilket helvete min vän har så fort hon ska göra något så har jag avstått från det erbjudandet, för jag skulle bli galen!!

    De som lever under skyddad identitet får offra så himla mycket och det gör mig galen att någon ska behöva leva så, spärra in dårarna istället!!
    Men i vanlig ordning så är det offren som får betala….

    @Catta,
    tack för kommentaren.Jag förstår dig fullt ut, vi brottsoffer förlorade våra mänskliga rättigheter när vi blev tvungna att fly. Vi offrade allt, till ingenting.
    Var rädd om dig, din vän får gärna mail om hon vill och orkar, ja du oxå förståss. Mailadressen ligger under Vb/Anslagstavla *pekar uppåt i listen*

  • Rosa

    Jag har inte brytt mig om FRA diskussionerna. Vet att det är provocerande att skriva så i bloggvärlden, men det är sant. Känner att storebror finns där ändå och samtidigt tänker jag kanske några skumma organisationer åker dit trots allt. Jag vet diskussionen kan bli lång. Att det finns olika sidor. Men jag upplever ibland att den här tryckfrihetslagen vi har och även den här intrigriteten gynnar folk jag vill inte ska få hålla på som ex pedofiler. (Har hört så mycket otäckt via Ecpat.)
    När jag däremot läste att det inte längre skulle gå att blogga anonymt då tänkte jag plötsligt annorlunda. Inte pga min rosa blogg för den blir ju patetisk i sammanhanget utan på alla som har behovet att få berätta. Som är utsatta människor, Kanske berättar om handikapp, kvinnomisshandel – som kanske bloggar och kan få hjälp att ta sig ur en situation, politiska bloggare, från andra länder ja det finns 1000 skäl. Nu kom Knaschefen……

  • Rosa

    Förresten – håller du inga vakande ögon längre över bloggen?

  • Filippa

    Ny layout ? Catchy !
    Hm, ja man kan få bidrag till det mesta utom det viktiga verkar det som ? Det som irriterar mig i detta sammanhang är dels att hon tagit sin utbildning i från någons hemsida utan att ”fråga om lov” och dels att hon inte verkar förstå att det är farliga saker vi pratar om – fel ord i fel öra ger oanade konsekvenser. Sånt bör göra en ödmjuk, inte kaxig.

    @Filippa,
    det som irriterar mig mest är myndigheternas agerande.Dom som ska skydda oss.Här önskar jag att huvuden rulla. Obs, ö_n_s_k_a_r.

  • whitelady7

    Stilig layout 🙂 Ser lite varaktig (springlike) ut. Fast jag saknar den goa bilden i hatten!
    Det ar lite skrammande att folk kan lagga ut sana daringa sidor, och inte har mer ”kott pa benen”. Hoppas i alla fall att hon ar serios, och inte nagon som skapar mer problem for folk. Det racker nog vackert med det som redan ar, for de som maste leva skyddat.
    Hig bugs vannen!

    @WhiteLady7,
    Det värsta i detta sammanhang är Myndigheterna som köpt konceptet. Makalöst!

  • Marianne

    hej vännen.
    kvinnofridslinjen hänvisar inte längre till ”stödtelefonen”.
    jag kommer att JO anmäla händelsen.
    Handläggaren på länsstyrelsen som beviljat ”utvecklingsbidraget”…gav mig den ultimata kränkningen idag.
    hon frågade mig om jag inte ville arbeta tillsammans med ”Eva”!

    du VET vad jag svarade.

    kramiz

  • menuette

    När jag läste om detta med bloggarna tänkte jag faktiskt på dig.
    Nu verkar de inte bli av/ men säker kan man inte vara.
    Brukar ta mina ”politiska” rundor i olika bloggar / företrädesvis inte på AB då/ för FRA och liknande frågor intresserar mig.
    Du kanske skulle kunna fråga Rick Falkvinge /Piratpartiet eller gå in i deras forum., där finns det mkt kunniga människor i denna typ av frågor.
    Andra typer av lagar är också på G, och det går fort, om än ett steg i taget och man kan undra var det skall sluta?
    Oscar Swartz är en annan välkännd blogg i integritetsfrågor.

    @Menuette,
    Hej, long time..
    Tackar ödmjukast för rådet och omtankarna. Bra där!

  • menuette

    Hej förresten 😉

  • Marcus

    Det kändes inte bra och läsa :/ Alla myndigheter och organ borde veta hur viktigt det är med säkerheten… Vad förvånande att någon kunde så lätt få bidrag, känner jag spontant.

    Förresten, bara en stilla undran, din abblogg, har jag lyckats radera den av misstag eller är den avslutad?
    Hur som haver, önskar dig en dejlig fredagskväll 🙂

  • marianne

    vb
    batteriet tog slut…men vi kan höras i morgon 🙂
    jag läste på evabritts blogg..hon svarade på dina kommentarer..det var moderatorn..

    natti natti nu kryper jag till kojs.

  • ann

    Mycket glad att jag hittade denna blogg (Tack catta!) det måste till en bred debatt om hur myndigheterna sköter sina åligganden, om hur låg kunskapsnivån är hos dem som ska handlägga våra ärenden, skydda oss etc. för idag verkar det vara dumheten och likgiltigheten som sitter vid rodret!

  • Anders Widén

    Hej och tack för ett utmärkt inlägg ovan.
    Jag råkade ut för något igår på min blogg som väcker frågeställningar om var gränsen för yttrandefrihet går.
    Jag har skrivit magstarkt och elakt om regeringen på min blogg. Men har jag passerat någon olämplig gräns? Jag tror inte det. Jag uttrycker bara en del känslor, mina farhågor och rädslor för att regeringen är på väg att gå för långt. Att det finns otäcka mönster att skönja i deras vilja till avlyssning mm.

    Jag gick in på min Statcounter för att kika. Då såg jag att just Regeringskansliet satt och läste min blogg. Strax efter ser jag att ”Twingly Abuse” besöker min blogg.
    Det kan röra sig om rena tillfälligheter, men jag fick för en stund gåshud av obehag.

    När jag skriver här kommer jag inte åt att titta på DN om man verkligen har klippt den länk mellan mitt inlägg och DN som det troligen rörde sig om. (Av någon anledning kan jag inte bläddra fram sid 2 av 3 sidor med blogglänkar?) Blogginlägget heter ”Vikten av fristående media” men saken rör nog mina sista dagars skrivande över huvudtaget på bloggen

    http://djingis.blogspot.com/

    MvH
    Anders Widén, Författare

  • pruddelutt

    Jag har ingen erfarenhet av skyddad identitet, varken för mig själv eller någon bekant, men jag har läst Liza Marklunds böcker och upprörts över hur lätt det tydligen är att bli avslöjad. Folk som hanterar den här typen av information måste kunna hålla tand för tunga, det får inte spela någon roll hur trevlig personen är som frågar – läpparna ska vara förseglade!

  • Catta

    Anders: Jag hade också skrivit något, jag kommer inte ens ihåg vad det var, men då var både riksdagen.se och rikspolisstyrelsen in och kollade.
    Det kan ju vara så enkelt att dom ha personal som tycker det är kul att läsa bloggar, men man blir lite smånojjig ändå 🙂

    För övrigt hade jag lagt ut en bild på reinfeldt i ballerinakjol och tjockmage, en hemmagjord bild förstås 🙂

  • Zombie

    Tack för titten hos mig!

    Tack vare din blogg kom jag nu på vad det var jag hade tänkt blogga om idag.*Minnet!* =)

    Jag får ta det framöver.

    Kram!

Kommentera

