Försöker värja mig

Mot vad som sägs i Mördarjäveln Eklunds rättegång. Men det går inte att låta bli att läsa. Precis som en snorunge dras jag till elden, måste fast mamma sagt åt mig att ge fan i det. Och det är hett, sveder min hjärna som redan är överhettad av flashbacks, som brinnande lava rinner minnen av min egen Golgatavandring som psykologen Björn Lagerbäck beskriver här i mitt blod och nervsystem. Beskrivningen ”oerhört smärtsamt” är en fis i rymden. Som att brinna upp inifrån, imploderingen knackar på och vill ut genom tinningarna, genom ärren som läkts. Obönhörligt.

”Tiden läker inte alla sår. Smärthantering läker sår”
Om man får hjälp med smärthantering vill säga. Som enskilt brottsoffer, där räknas anhöriga in, är det inte en självklarhet i Sverige. Tvingas man dessutom att fly och få s.k skyddad identitet är läget ännu värre. Jag har flyttat till ett annat landsting, och räknas därför som en utomlänspatient. Och kostar det landsting där jag inte är skriven i, men bor och verkar i  alldeles för många pengar. Det skickar signaler till min reptilhjärna som redan vid mordförsöket präglats av värdelöshet, jag är så värdelös att mig kan man döda, signaler som sanktionerar känslan. Men å andra sidan sa ”min” Mördarjävel att han ville inte döda mig,  bara skada. – Ni skulle bara veta hur hon är…….
Så resonerar bara allvarligt störda individer. Som Mördarjävlar utan samveten, utan empatiska känslor. Antisociala personligheter. Förfördelade personer som anse sig ha rätten att leka Gud. Må ni brinna i mörkret, för det är där ni hör hemma. Djupt ner i ett dagbrott önskar jag att ni får famla er omkring med lika störda typer som er själva, utrustade med värjor och spjut, totalt oskyddade,

som vi brottsoffer var och är. För även om ni blir dömda, får vi leva ett liv som fördömda. I det mörker som ni skulle gå i, även om det på vår himmel skymtar ljus. Jag går vidare, men ibland med två steg framåt och tre tillbaka. Och det är min enda rättighet verkar det som. Jag snuddar vid tanken om det är någon idé alls med fängelsestraff för er mördarjävlar;

Hur kan man sona ett brott som man inte menade?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

22 responses to “Försöker värja mig

  • Spero

    Det finns inga ingen ord (och ingen rättvisa).

    Kram

  • Rosa

    Undrar om någon har svaret på din fråga? En försvarsadvokat i rampljuset kanske.

  • marianne

    Rättvisa…eh finns det.
    Straffet borde vara detsamma som de utsatte offret för..

    Regeringen borde skämmas över att brottsoffer som tvingas att leva med skyddade identiteter inte blir bemötta med den respekt som de borde få.
    Nu är vi ju inte bara brottsoffer längre utan även myndighetsoffer..
    Skäms på er!
    En storkram till dig min vän och stöttepelare.
    Glöm inte att du betyder så otroligt mycket för oss.

  • Filippa

    Jaa du Betts, vad säger man ? ”Tiden läker alla sår ?”” Nej, det vet vi båda att den inte gör – möjligtvis lär man sig leva med det man bär på. Jag har lite inbillat mig att det måste vara jobbigt att leva med att man mördat/försökt mörda någon men det verkar inte som om de tycker det om man läser intervjuer mm. Det hänger nog ihop med att det förstås inte är deras fel …..men det är ju sällan det är en brottslings fel.
    Du kämpar på, du skriver av dig och du är en modig liten dam 🙂 Livet går vidare.

  • whitelady7

    Det finns ingen rim och reson i detta, hur manniskor som gor detta mot andra ska komma ut i samhallet en dag och bara vandra vidare som om inget hant. En tanke slar mig, om man kan gora som mj gjort, och sen saga att man inte ville doda bara skada, sa borde det liksom vara nog indikation pa att man inte skulle vistas fritt bland andra manniskor, ever! Ungefar som att saga att Hoppsan, han sprang in i strumpstickan 17 ganger, medans jag satt dar i godan ro och stickade, och hoppsan vad manga hal det blev!
    Kramar en grosse fran oss pa andra sidan.

  • whitelady7

    🙂 jag lyckades gora en pingback…skumt, men bra tycker jag. No Shit Sherlock som kiwisarna sager 🙂

  • Ister

    Tänk dig att hitta på en metod, någon snabbterapi, så att man får en mördare att förstå vad h*n har gjort, hur illa h*n har gjort människor.

    Sen lämnar vi den fan ensam med sin ångest resten av livet.

    Som Prometheus, som stal elden från gudarna – han bands fast på en klippa och fick sin lever uppäten av en örn, och levern växte ut gång på gång och örnen åt upp den gång på gång.

  • Vb

    @Ister,
    på kornet exakt är du som vanligt.Om du visste hur mycket du lindrar, måste tänka mycket nu.För jag vet en metod, som jag aldrig kommer att få svar på.Den heter öga för öga,

    men jag kan inte, av moral och empati and you name it.Men jag kan önska.Dessutom älskar jag greker, agapimou hellenika;)

  • Birgitta E Alvskogen ~WitchBitch~

    Då är det väl just moral, empati och you name it, som skiljer er två åt. Du har det han saknar.

    Jag tycker det är vedervärdigt att du ska behöva leva med det här övergreppet så jävla överhängande hela förbannade tiden. Ibland önskar jag att det fanns en en plats för såna människor, där dom kunde få frottera sig med varandra resten av sina ynkliga och patetiska liv. Spegla sig i varandras iskalla psykopati så att oskyldiga människor med känslor för evigt slapp ägna sig åt att alltid vara rädda, förbannade och förtvivlade.

  • bebispunktnu

    har haft en minst sagt udda vecka själv men hörde om någon av dessa psykon som var upprörd över att han blivit kallad mördare offentligt. Om han inte är en mördare, vad är han då?

  • Marcus

    bloggerisvar: hehe, ja jag tror nästan det 🙂 När jag höll den på en bit bark så vibrerade barken av att den rörde på sina andningsorgan. Stor som lillfingret hehe

    ”Jag ska aldrig ägna dig en tanke sen” sa en i Pernillafallet (på ett ungefär), funderade lite på det och undrade om man lyckas låta bli att påmind via andra fall, i framtiden.
    Om drabbade fick fungerande vård och hjälp efter det man upplevt så kanske en påminnelse om egna upplevelser genom nya fall inte skulle behöva bli lika omtumlande? Skulle det funka så?

    Och vad gör man med någon som faller tillbaka i sexualbrott hela tiden. Har en sådan alla tomtar i ordning på loftet?
    Om han ska sitta i fängelse lär han ju aldrig få komma ut blir en spontan tanke…men sen alla offer, som blir påminda om andras olycka. Hur ska de hålla sig ovan ytan, varför ska de också få stå ut med ”livstid”?

    Jag ställer mest bara frågor…sån é jag…men läser kvällsblaskor gör jag icke. Det var j-gt skönt vara i obygder i två veckor, på så sätt. Befriad från mänsklighetens galenskap för en stund. På sin höjd text-tv, nåja, och kanske en och annan timme british open i golf.

    Kram!

  • pruddelutt

    JAg blir lite trött på all uppmärksamhet den otäcke mannen får i media just nu…kan man inte bara låsa in honom och låta honom ruttna? Det finns inga ursäkter eller förklaringar när man har förstört livet för så många människor och sedan bara hävdar att det inte hade hänt om en liten tjej inte varit så arg. Gaaaaahhhh..

  • psykiatrin.blogg.se

    god va söt katt i inlägget under 😛
    och fan va jag INTE förstår de dära ”liten psykundersökning” att de inte är psykiskt störda.. ehh vad är kriterierna Egentligen?
    skär av kuken säger jag bara!
    Förresten så håller vi på och säger vad vi tycker om polisen på
    psykiatrisidan, man kan skriva hur man blivit bemött, bra eller dåligt..
    har du haft någon kontakt med dom? kolla in å skriv va? 🙂 massa kramissar
    /psykos

  • livsglimtar

    Bettan mina plättar har ökat från 49 till 91 jag är så glad och nöjd… alla oro rasade av mig.

    Kram kram kram kram och lite till!

  • Amlor

    Starkt inlägg. Gillar Isters kommentar.
    Det som är så fruktansvärt med sådana här ”människor” är att det aldrig går att ens slå in i skallen på dom vad dom gjort. Dom har en stor blind fläck där vi andra har empati och samvete. In i det sista skulle dom hänga som idioter och säga: jag har inte gjort något fel, jag blev bara så arg, stackars stackars mig.
    Och till råga på allt, kanske göra om det.

    Jag är en person som aldrig förespråkat öga för öga metoden men i sådana här fall bor det en mycket primitiv människa i mig.

    Ha det gott du goda.
    STOR KRAM

  • anki/barbakvinna

    Hej hopp… jag vart bjuden på fest igår och fick en kanonkväll i regnet *ler* tur att det var tak lite grann..

  • Rosa

    Undrar var du är, har så sjukt mycket att göra att jag för första gången i mitt liv är gråtfärdig. Bloggar emellanåt av rena förskräckelsen när jag sitter och väntar. Sådant jag inte kan påverka att jag vill ska komma nu!! Hoppas att du har det bra.

  • Soulsister

    Hur ska man kunna vara frisk i en sjuk värld?!

  • livsglimtar

    Tjoho!!!
    Hemma igen och vill höra hur du mår och vad du gör i regnet?
    Tänker på dig så det knakar…
    Puss vi hörs

Kommentera

