Bullar

Andra bullar blir det här;

Inga kanelbullar framöver, inga sockerchocker i form av godispåsar från Statoil, går till OK istället. Dom har mest prylar för bilisten, på Statoil väller insulinhöjarna från hyllorna. Igårkväll, efter ett rikligt intag av sockerchocker i påse, eftersom dom inte hade det jag verkligen var sugen på, Haribos mininappar med lakritssmak, som en företagskrängare på gatan stoppade i min hand UTAN att babbla vilket famöst bolag hon reprensenterade (kanske det var Haribo?), utan bara vänligt gav mig?! så blev det litet av allt. Så´nt resulterar i ett sockervärde på 29,2. TOPP (en) not. Så idag har börjat med operation Sköta diabetesen.

Ligga på rimliga nivåer, kolla värden inför varje måltid, inte bara försöka rätta till det med nattinsulinet. Jag är en praktuppochnermänniska, men behöver inte överdriva med likadant beteende i HbAc:t.

Note till mig själv, promenera mer, äta riktig mat tre gånger om dagen, synda högst en gång i veckan (lagom), börja fundera på rökningen.

Man blir så förbannat såsig i kolan av för högt socker, som om man inte var det från början. Märkligt nog har jag sista året fått lågt blodtryck, men det är väl bra för kärlen? Dessutom har jag fått en ny trendig sockermätare, svart med tuffa gummilister och självlysande display, glädjer ett teknikfreak!

Sticker, till i fingertoppen….

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

11 responses to “Bullar

  • Ister

    Det är faktiskt ganska smart att försöka hålla sockret i schack…det kan bli så himla otrevligt med följderna.

    Min Älskades bror har haft diabetes sedan barndomen och första 20 åren var han mycket slarvig… så numera är han inte storebror utan halvbror…inga ben och bara 3 fingar på varje hand, ny njure och lite annat tjafs också som är ditsatt.

    Sköt om dig!

  • Vb

    @ Ister,
    lyssnar gärna på dig! Tack.

  • steffe

    Du bloggar på du Bettan. Du måste ha något slags rekord i antal besökare och inlägg.
    Kul.

  • anki/barbakvinna

    snart kommer du kunna sms:a och blogga med sockermätaren… teknikens under…

  • Rosa

    Funderar över rökningen? Rosas ögon är JÄTTESTORA och hakan har ramlat ner men munnen den ler stort. Såklart du ska fundera över rökningen nu när du är så duktig.
    Vi åker till landet i morgon, men fixar pass innan. Vill inte vara passlös, känns inte ok. Tittar nog in här en stund också.

  • Filippa

    Ja, akta dig – du har väl koll på dina blodflöden i fötterna ? För om inte blodgenomströmningen är bra kan varje litet sår och skavsår blir riktigt jobbigt. Min pappa har bara 9 tår 🙂 Det är värsta partytricket när det är ungar i närheten…dom räknar fingrar och tår i flera timmar 😉

  • Vb

    @Rosababe,
    funderar ja, med ett bloss….man tänker så bra med cigg.

  • Vb

    Än så länge har jag bra värden, allt är kollat.Det gäller att hålla dom där bara!:-)

  • znogge

    Läge att försöka ligga under 10;-) Då menar jag INTE tår!

  • livsglimtar

    Om du är duktig med att låta bli socker så ska jag skärpa mig med salt.. du vet att jag inte borde en massa, men det blir för mycket ibland. Borde inte dricka mer än 1½ liter per dygn, pröva får du se hur lite det är en varm dag eller för den delen vilken jäla dag som helst. Jag är ständigt törstig och vad gör de salta oliverna eller salamin eller allt annat salt jag proppar i mig? Ser till att vätskan stannar kvar i mig, hrmf vågen visar flera kilon mer än vad som är kul.
    Så någon nytta har jag av saltet, kan låssas att det är därför jag väger för mycket.
    Men jag är rätt saltlös ofta men så kommer suget, rycket och då faller jag och trycker i mig… sån är jag.
    Kramisar snuttjullan!

  • Vb

    @Znogge!
    Nu ser jag din matematiktabell.Tack, det är väldigt mycket läge, lyckats ganska bra,

    *räknar tår och fingrar….*
    😉

Kommentera

