Kärt möte

Toh hissen på sjukhuset upp till plan 8, steg försiktigt ut och undrade vilket håll papsen låg. Till vänster gick jag efter skyltanvisningen. Kikade försiktigt in i salarna och vid den andra dörren stannar jag nästan förundrad. Där, precis rakt fram med fönsterplats ligger han. Ser slumrandes ut i solskenet. Jag stannar vid dörren och bara ser…min kära lilla pappa. Han ser fridfull ut, en snabb tanke far genom huvudet; är det så han ska se ut som död? Står där en stund och bara betraktar innan jag tar stegen fram till sängen. Herregud vad många saker man hinner tänka dom få sekunder det tar att nå fram. Ser att han fått tillbaka lite färg på kinderna som är lite mer utfyllda, fått tillbaka lite hull.
När jag kommer fram till honom och lägger handen på hans axel och säger tyst;

– Pappa, nästan viskandes. Känner en enorm lycka, tacksamhet och glädje. För här ligger en pappa som jag inte sett så frisk ut på åratal, ser att smärtorna givit vika, dragen i ansiktet är mer utslätade. Han slår upp sina blå och ser lite förvirrad ut innan han skrynklar ihop det igen i ett brett leende med strålande ögon. – Hej gumman med lite skakig röst av rörelse. Lika rörd är jag när jag böjer mig ned och lägger min kind mot hans, vi fäller båda några glädjetårar. Ett fantastiskt möte! Känslan att ha fått tillbaka sin gamla farsa som för säkert minst 5-6 år sedan, innan rygg och bensmärtorna invaderade hans liv är obeskrivbar.

Pappa är med i matchen igen. Stannade tills middagen serverades, i matsalen satt han och flirtade med tanterna. Jag log log gott, det är min paps det!

Hem till honom och städade upp i röran, polisen hade slagit in dörren för ambulansförarna, stickor och flis i trapphus och hall, gick att låsa dock. Städade vidare för Hemtjänsten slarvar så in i h-e, fyllde kylen inför hemkomsten, gick igenom posten och såg till att räkningarna han missat att skicka in betalades, dörren lagades av en kanonsnygg snickare,

Och nu är jag rätt färdig, bråcken i kistan gör sig påminda när jag ”gymnastiserar” så här. Aj.

Välkommen hem kära paps, och måtte smärtorna vara hanterbara en stund framöver så du kan glädjas över din ålderdom.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 responses to “Kärt möte

  • WitchBitch

    Välkommen tillbaka kära bettan!

    Då kan man börja springa här igen då
    🙂

    kram!

  • Vb

    @Witchbitchvännen tack!

  • whitelady7

    Oh vad jag vart glad av att lasa det har inlagget! Ge din papps en bamsebamsekram fran mig sa fort du ser honom igen 🙂 Men du ska vara forsiktig med dina brack, ska de inte gora nagot at dem snart??? Snart ska jag ga hem och SOVA, har jobbat som en liten forgiftad ratta i tre natter nu, och hjarnan vill ha en stor flaska vin i kvall nar jag vaknar till liv 🙂 Kram pa dig min van!

  • kattis

    Hej kompis.
    Skönt att läsa om pappisen.
    Ja han har välan alltid varit fin tycker jag!
    Alltid så pratsam och go!

    Kram till dig M och gamm-gubbisen!

    K

  • Rosa

    Vad jag blir glad av att läsa och vad det värmer långt in. Ser hur din pappa ler.

  • Filippa

    Pappor är bra 🙂 Och jag blev så glad över ditt inlägg – tänk precis så kan jag tänka ibland också. Bjöd min papps på middag i går , det var trevligt.

    KraM! / F

Kommentera

