Utkast eller inlägg

Kaosteori är mitt motto. Har hur många utkast i bloggen som helst, halvfärdiga. Orsaken följer nedan.

I något patetiskt att sätta ner bopålarna i den relativt nya lägenheten, med omtapetsering och nya golv överallt, sista rycket på tisdag med parkettslipning har tröttat ut min bloggnerv. Har så mycket annat att tänka på, städa och städa. Och städa igen. Smida planer, se om mitt hus. Lever som i ett ekorrhjul; runt springer jag med möblerna, kisseBus är helt färdig av allt oljud på kvällarna och ligger tättintill mig på kvällarna i soffan och tittar anklagande på mig ibland när hon orkar lyfta ögonlocken.

Och varför håller jag på så här? Fåfänga försök att hitta hem, ett ställe att stanna upp i och på. Här vill jag leva, här vill jag dö. Samtidigt som jag är så medveten om att tiden håller på att rinna ut. Om mindre än ett år är MJ på villkorlig fot och jag har djupt inne i hjärnan planen klar, bättre fly än illa fäkta. Den här faran är inte ”bara” något som är in my head. En real rädsla finns snart därute.  Känslan av att vara så långt borta som möjligt blir intensivare än någonsin. I början av mitt bloggande drev ilskan och oförrätterna mitt skrivande, nu känns det som om det mesta av hatet, det befogade hatet har runnit av och överlevnadsinstinkterna tagit över.  Bloggandet har fyllt sitt syfte. Jag har kommit till den punkt att jag accepterat vad som hänt. Inget kan ändra på det. Men jag kan ändra på vad som händer just nu, kanske till och med sträcka mig så långt som till morgondagen. Livet är att acceptera förändringar och gå vidare på sitt eget sätt. Klyschigt kan man säga, men det duger gott;

All sätt är bra utom dom dåliga.
Bloggen har givit mig så mycket glädje, stöttning av helt okända personer, värme och vänskap utöver det vanliga. Senast inatt satt jag i ett Skypesamtal a lá maraton med andra sidan jordklotet. Ett möte som har någon mening. Och ingenting kan väl vara oföränderligt? Att ha kvar kakan eller bopålarna här, fast på distans? Kära bloggläsare, nu har min tid kommit att vila, bloggvila. Nu är det dags att smida järnet klart. Men vi ses nog snarare än du vet i någon kommentar eller så. Och så vill jag önska Tina som mailade mig mig häromdagen ett underbart liv utan våld och destruktion, kärlek till dig och alla medsystrar som lyckas ta sig ur ett våldsamt förhållande, och ännu mer kärlek till er som ännu inte kommit loss.

Avslutar med ett helt underbart citat jag hörde häromdagen;

– Kärleken till ett barn, är vetskapen om hur det är att leva med hjärtat utanför kroppen.

Hej på en stund

/Vb

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

61 responses to “Utkast eller inlägg

  • whitelady7

    Tack for att du tog tid att prata och lyssna 🙂 Det var precis vad jag behovde for att borja plocka ihop bitarna igen. Lilleman var fram och knackade pa datorn i kvall, och funderade vart den dar trevliga tjejjen var 🙂 Ha det gottast, vi hors snart igen!
    Varma sommarvindar och kramar till dig fran andra sidan

  • Ister

    Du vet var vi finns, vi som tänker på dig med värme och omtanke.

    Önskar dig en god bloggvila.

  • livsglimtar

    Sitter en liten jäkel i mig som vill skriva NEJ överge oss inte… men självklart förstår jag och stöttar dig i alla de beslut du behöver ta för att leva ett fullvärdigt liv.
    Många… förfärligt många kramar skriver jag som precis har en kattunge som hänger mig i fötterna och bits…så kan det gå när man är kattvakt.

  • pysan

    Sitter här och får en liten tår i ögovrån..

    Du vet vart jag finns.. och jag hoppas att du behåller bloggen.. så man kan gå in och läsa och förundras…

    Kram Pysis som fortfarande har kvar bilden jag fick från dig.. en gång när jag var en liten ny bloggskit…

  • Dandelion

    Lev väl och ta hand om dej.
    Många tankar går ofta till dej härifrån.

  • barbakvinna

    vi syns per telefon….

  • Märtagreta

    Har varit in och läst hos dig någongång ibland. Så pass så jag känner din historia. Tänkt mycket och insett, att trots att jag kom ifrån min plågoande för nästan 20 år sen så gör det för ont att läsa om din situation. Då var han ändå inte ens i närheten av vad MJ är, han bara slog, mig och barnen, och bevakade mig dygnet runt.
    Jag flyttade, långt, men inom Sverige. Jag lever inte med rädslan som du gör, men mitt liv började när jag flyttade. Jag blev så pass fri så jag kunde utvecklas till den jag är, utan krampen. Idag när jag åker hem till mina gamla trakter och ser honom blir jag liten och rädd igen, trots att han aldrig skulle ens våga komma i närheten av mig.
    Ta du en bloggpaus, jag är djupt imponerad av dig och jag ville egentligen bara tala om att jag är här ibland.

  • Witchbitch

    Det bästa är ju i alla fall att du kan återkomma så snart du har ett behov av det.
    Jag kommer att kika in då och då.

    Önskar dig så mycket gott och du är en överlevare. Det kommer att gå bra för dig!

    kramar

  • Rosa

    Kommer att sakna dig. Det är ngt visst att veta att du tassar omkring på bloggen med dina vakande ögon. Få se hur det blir med min fortsatta inspiration, men för mig blir bloggen en välbehövd paus emellanåt. Tur att du finns där IRL annars skulle det vara så ledsamt.

  • Soulsister

    Du är en stark Lady! Man kan inte ens börja föreställa sig va du går igenom varje dag, men ja beundrar dig. Det vet du sen innan!

    KRAAAAAAAAAAM

  • Marianne

    hej vännen
    ta inte i för mycket nu…hm..blir lite orolig.
    ta pauser…städa inte mer än du behöver och låt någon annan bära..
    inte bra det där.
    tänk på magen.
    önskar att jag kunde hjäpa dig
    skickar en kraaam så länge

  • Filippa

    Oh no ! Men jag förstår, jag hoppas du kommer att vaka lite över oss i alla fall och att du hojtar till när du är i krokarna, balkongen och rosévinet väntar 🙂 Har du tur har jag bakat brownies. Du är alltid välkommen vännen ! Kommer att sakna dig så.

  • Amlor

    Det låter gott Bettan. Du ska göra det du känner är rätt och jag tror det tar mycket energi att samla ihop dig nu. Göra klart saker som ska vara i resten av ditt liv.
    Det är skönt att du fått ”skrika” av dig här på bloggen. Du är omgiven av många som fått en inblick i ett liv som ingen vill ha. Du har lärt oss så mycket. Nu släpper vi dig fri och jag hoppas på stor lycka i fortsättningen på ditt liv.

    Mig slipper du nog inte för jag smiter in genom brevlådan istället. 🙂

    STOOOOR KRAM

  • Amlor

    Inne med en fläskstor KRAM 🙂

  • marcus

    många insikter du har kommit fram till, jag önskar dig ett stort lycka till framöver med allting 🙂
    Till dess du skriver åter så får du ha det jättebra!
    Stor kram!

  • katts

    Jaaaaa, det verkar funka!
    Nu är jag med i matchen igen!

    Sov gott vän!

    / K

  • Marianne

    vill tipsa om att tv4 tog upp problematiken med skyddad identitet och kvarskrivning. en gömd kvinna berättar i Nyhetsmorgon hur det är att leva med skyddet. lade in en länk från min blogg om du vill se programmet.
    kram
    marianne

  • whitelady7

    GLAD PASK!! Hur navigerar man till Blakulla harifran? Jobbar jobbar och jobbar, snart tar jag kvasten 🙂
    Big hug from kiwichick

  • Vb

    GLAD PÅSK alla läsare, och ”albinokiwin och tukanen” får extra varma kramar!

    @Whitelady:
    Sätt kvasten baklänges…..:-)

  • katts

    Jag tänker på paps idag 84! Inte illa pinkat!
    När du pratar med honom så ge honom då ett grattis från Kattis. Och en kram så klart!
    Trist att du skall ha det så här, men med statens trams system att ge ”alla” tjyvar ochh banditer en chans, de som verkligen behöver en chans då?
    Näe då blir det nåt sånt som du och ett gäng människor får liksom finna sig i. För att förövarna skall få enn chans till ett liv utanför kriminalitet!!!!!!!
    Nä jag lägger ner för att jag måste snart kräkas, kaskader!

    Till dig min kära fina vän önskar jag en fin påsk, kanske lite sol på ballekongen och en java med lille kisseBus i knät! Och ciggen så klart!

    Love / Kattis

  • Nina

    Jag är så glad över att bloggandet har fyllt sin funktion för dig och för att du nu, lite i taget, tittar framåt.

    Rent egoistiskt kommer jag att sakna dig men glädjen över vad du har uppnått överstiger saknaden med hästlängder!

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra (eller bo) i fortsättningen önskar jag dig lycka och harmoni av hela mitt hjärta.
    Stor Kram till dig och lycka till!
    🙂

  • Syster Yster

    Kram och Glad Påsk!

  • Amlor

    STOR BLASKIG PÅSKPUSS Bettanbus!
    Jag hoppas du mår bra.

  • Filippa

    Hoppas påsken varit fin, full med godis, ägg och god mat. Saknar dig ! Gula kramar // Filippa

  • Solvindar

    Ta det på rätt sätt…jag har länge velat se dig skriva just det här. Att du blir lite mer klar för varje dag som går. Underbart.
    Du är en klippa och jag är glad att jag fått ta del av några bitar av livet via dig, även om det inte varit roligt alla gånger. Du vet vad som är rätt beslut när det gäller. Jag kan bara önska dig lycka till och att du får allt gott som livet också ger. Stor kram Bettan

  • madonnan

    Att följa sitt hjärta är det rätta. Önskar dig lycka till och hoppas att du har det bra. Att du har skrivit om det du har upplevt är en hjälp för många, det är jag helt övertygad om.

    Ha det så gott!

  • ET

    Gumman då, sänder de varmaste kramar och goda tankar åt ditt håll.

    KRAM

  • Niki Loong

    Tassar in för att kramas lite. Jag önskar dig lycka till med allt. Vill du ha kontakt med min vän så kan du maila mig 😉 Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

  • katts

    lite god ”mat” från burger king och en sliskig cola, mmmm LÖÖKRINGAR!!
    Såna som man bara får där, de andra får man om man slarvat med mummen!
    Men då kan man ju köra en Ronny och Ragge och ha en Wunderbaum under varje armhåla.
    Det är ju föresten därifrån jag kommer: Armhåla,= svettiga raggare, rika äckelpäckel, utslagna och inslagna, ja DU vet ju.
    Drägglet i byn finns kvar, ränderna går nog aldrig ur.
    Hoppas att du fick en härlig dusch och att du känner dig ren och fin nu.

    Ha det så bra / kram K

  • katts

    glöm nu inte att vi skall se FRAM emot den fina tid som kommer, vi skall se FRAMÅT och därför skall vi inte glömma att ställa FRAM kklockan en timme i natt!
    Sånt som jag alltid glömmer.

    Kram från jonet i Armhåla

  • katts

    Just idag är jag stark, just idag mår jag bra…. (kenta)
    Idag så skall vi snart få sommartid!
    Glömmer aldrig Magnus Ugglas låt: Sommartid!
    DÅ, då var han bra, 1975………………………….

    Kram love! / K

  • tonarsmorsa

    Varma kramar från mig!

  • Witchbitch

    Hi there!
    tittar in och kolla läget lixom.
    kramar vännen!

  • Filippa

    Ja du Betts, det verkar som om du inte slipper oss ? Krama pappsen och dottsen och kattsen 🙂

  • Filippa

    och dig själv förstås….glömde det.

  • Anna

    Ta hand om dig i livet, med allt det har att ge!

    Jag här följt dig här, men inte kommenterat förut. Jag arbetar bl a med sådana som du flyr ifrån; du har gett mig värdefull input från en värld som är annorlunda än den som förövaren vill beskriva!

    Du visar mod – var stolt!

  • Marianne

    hej vännen
    tänker på dig och önskar dig allt gott.
    Missa inte svt24 nu på torsdag kl 12:30.
    Skatteutskottet höll ett öppet seminarium om skyddad identitet den 27 mars.
    Det visas på tv…äntligen händer det något i riksdagen.
    kramar till dig

  • Spero

    Miss you bettis!

  • katts

    Tjoho,ja,ja,ja!
    Nu skall vi kunna få pliggen fina! Med en ny tandvårdsreform!
    Vilken utredning var det?

    Helt ok ! Jättebra!
    Jag undrar bara: Hur länge?????

    Nå,väl.

    Man skall ta vara på tillfällena,- sa kärringen när hon hoppade kråka i gurklandet!

    Kram / K

  • katts

    Idag har det varit fint här, vi har varit hos trädgårdsmästaren och köpt penseer.
    De har vi planterat och nu så har vi en blomstrande framsida, Baksidan tar vi efter att vi skrubbat balkongen……
    Vi köpte lila/blå de är så fina.
    Sen har vi haft en Astrid Lindgren dag, vi har kollat Bullerbyn, Rasmus på luffen och nu snart tjorven.
    Underbara filmer (från böckerna) man växer liksom aldrig ur dom på nåt sätt.

    Kram/ K

  • katts

    Idag, har vi det lite sämre. Lillprinsen har kräkits, – mamma, jag har kräkits!
    I hela sängen……………… .
    ”Kuligare” kan man ju ha om nätterna.
    Men han är pigg nu och har ätit smörgåsar och druckit o´boy. (tur att man inte är en petimeter människa som daltar med vätskeersättning och kokt fisk)
    Hur pigg som helst nu, om det fortsätter så får han gå till ”jobbet” i morgon.
    Vi jobbar ju nu på samma ställe, det funkar superbra. Inte samma avd. men det går jättebra

    Ha det så bra, och kom tillbaka till ”Bloggträsk” snarast.

    Miss you! / Kram / Kattis

  • katts

    Måste ju bara få ventilera lite.

    Nu är ju bröderna Fhulman ute igen, trots kicken från senaste blaskan. Nu håller de på igen!
    Jag gillar egentligen inte att tracka folk för deras utseende, men i detta fall kan jag inte låta bli.
    Den långe (som lyckats bli gift? Blind och döv fru?) liknar jag som en Japan och den lille är ju faktiskt söt, men det är farligt att kasta sten i glashus tycker jag.
    Hoppas att han inte har nåt ömtåligt i ryggsäcken! Annars kanske han kan bjussa på en macka.

    Killarna har blivit ”kända” på att vara coola Stureplans drägg, och haft både pappas och mammas Mastercard i fickan!
    Näe annat var det förr! Då var det brallerna ner och svångrem!
    1000 apor kollade snabbt där men det var inte nåt att ha. Namn efter person………

  • marianne

    hej vännen
    saknar dig
    kram

  • Katrin

    jAG TÄNKER PÅ DIG OCH ÖNSKAR ATT DIN VILA BLIR RIKTIGT BRA!

    (Caps lock… där ser du hur bra jag skriver utan att titta på skärmen).

    Ha det gott! KRAM!! Katrin

  • Lasse

    Hej Vännen!

    – Saknar dina fina bloggar…

    Hare Bäst & Kram /Lasse

  • katts

    Så, nu är det dags att komma tillbaka!
    Saknar dina rappa kommentarer:
    Kan du inte skriva en blogg om Statsministerns intåg i Kina?
    Vore kul att få läsa dina tankar om långhuvet!

    Kram / Kattis

  • Amlor

    Ha det gott!
    KRAMAR 🙂

  • kimzy

    Hej Bettan.

    Jag förstår precis hur du har det, jag får också flyga o fara, känner mig aldrig helt säker på en plats. När man slagit sig till ro händer något.

    Jag springer alltid med oro i magen.

    Jag tänker på dig ofta .

    Är i England Maj-July för att sedan (om det blir så) åka till LA för att entra studio 58 och vara med i Big Brother 10 USA… HA HA….

    Men jag ser nog hellre på

    Kimberly

  • Filippa

    Kram på dig Betts, jag försvinner en stund jag med. SKöt om dig!

  • moniqas

    Hoppas allt blir toppen för dig och jag önskar dig allt det bästa! Kärleksfulla tankar på vägen *kram*

  • Rubinum

    Tittar in och kollar hur du har det? Fullt upp förstår jag!
    Lämnar en stooor kram!

  • katts

    Tänker på dig!
    Kram!
    / Kattis

  • WitchBitch

    hej bettan!

    kommer med en kram till dig.

  • Filippa

    Betts, nu har du varit borta i mer än en månad. Vi saknar dig, det ser du och jag hoppas att du saknar oss lite ? Hoppas livet går bra för dig, det önskar jag dig verkligen du modiga kvinna. Som sagt tidigare så finns rosévinet i kylen och snart är balkongen städad – det är bara att höra av sig om du är i faggorna. En stor stor stor solig kram !

  • kattis

    Kan visst inte stava, Katts who´s that girl.
    De e liksom jag med lite dyslexi.
    Varför skall det heta dyslexi?
    Som om de stackarna inte har nog med att inte kunna läsa och skriva.
    Nisse är grav dyslektiker, men han grejar det ändå.
    Jag kommer ihåg hur jag fick skriva åt honom och läsa….
    NOT kul!
    Kram och ha det så bra.

    Miss you!
    KattIs

  • kattis

    Nu får du komma ut ur kuvösen och ge oss lite rappa kommentarer Bettan!
    Du behövs för att ge livet en extra kick! Du är så bra, varför sluta??
    Faan , jag saknar dig vännen!
    Idag har vi blivit fosterföräldrar till Hugo, en fin liten Sibirisk dvärghamster. SÅÅÅÅ söt! Josse hade en sån förut , men han dödde etfer 3 fina år med oss.
    Vi köpte en till, till J när hon fyllde 11 år men den stackarn var ju helt rubbad, bet och skrek. Vi lämnade tillbaka den till zoo affären utan att be om pengarna tillbaka.

    Men den här Hugo är så söt!

    I Armhåla är allt sig likt, Centrumen är gigantiska, både ”Stationen” och gamla C har byggt ut och har näst intill nattöppet!

    Hoppas att du har dt bra, tänker på dig – dett vet du!

    Love / Kattis

  • kattis

    Tjötar på; kom tillbaka!

    Jag saknar dig !

    / kattis

  • whitelady7

    Ville bara skicka en Glad Valborgshalsning till dig (sager man sa forresten?) Hoppas du har det gott, och att du,dotra och kissebus ar fulla..av Vargladje 🙂 Vargladje=springhappyness=hoppande glatt storsjoodjur. Man kan ordna till det lite som man vill med orden tycker jag! Krrrammm pa dig!

  • Uno Nilsson

    Det var en rackarblogg! Du har hittat siktet! Gratulerar. Nu är det bara framåt som gäller. Det gamla komemr alltid att finnas, men jag läste i en bok att vi fokuserar fel, bara på det dåliga och glämmer det fina vi varit med om. Rätt tänkt, men svårt att göra. Det känns som om du huttat den vägen, lycka till från en som följt dig ett bra tag nu. Men ilska är inte heller fel, att inte känna ilska är lika fel. Kramar från en gubbe i Götet!

Kommentera

