Soffpotatis med grönsaksperspektiv

Enda dagen den här veckan som inte är uppbokad av något möte, pillerhämtning, fastighetsvärd eller intervjuer och spaning efter den tid som flytt…och vackra tandläkare.

Då tar jag min tillflykt till soffan och vegeterar mig. Soffpotatis, det är jag! Igår kom första ”bakslaget” av detoxen, abstinensen kom ikapp med den relativt låga dos jag kommit ner på nu, då är det värst. Hjärtvolter, eftermiddagsfrossa och en trötthet trots rastlösheten. skitsvårt att hantera. Så idag på Alla hjärtans dag var det dags att lugna ner pumpen. I soffan, har jag varit nästan hela dagen. Trots att jag sov ut för första gången sen Dackefejden, slocknade jag på eftermiddagen och drömde i ett grått dvaltillstånd en av dom där övergivenhetsdrömmarna. Den komplexa drömmen, där folk kommer och stör mig fast jag känner mig ensam. Kommer inte upp till ytan, rädslan att det inte är en dröm utan att det är så när jag vaknar skrämmer mig till att ligga kvar i det vegetativa tillståndet.

Vaknar till och piggar upp abstinensen med lite java och tv-tittande. På trean sitter en familj, tjocksmockar och vräker i sig fettstinna måltider.Närbilder som äcklar av tuggande självmordsätare som smackar i sig. Yeikk. Inte en grönsak så längt ögat når, själv dricker jag citron och gurkvatten. Sköljer ner mackan fullproppad med fibrer och osötat med Becelmargarin och dömer familjen hårt, Skoningslöst tänker jag som på tiden jag jobbade extra i en korvholk; att helt enkelt neka fettona sina beställningar av kolesteroldrypande måltider. För jag är så jävla präktig så hälften vore nog, eller?

Ja, just nu, i denna medvetna stund är jag bäst. Fuck the rest! Den 4/4 ska jag vara ren från benz, nyopererad och dottern har varit här på sportlov, så jag har för att gå tillbaka till grönsakernas värld,

några morötter att se fram emot!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 responses to “Soffpotatis med grönsaksperspektiv

  • Filippa

    *räcker fram en morot* en nyttig och självgod Bettan ? Kan funka. Som fetto kan jag väl konstatera att ”du är vad du äter” är ett effektivt program men tar det hand om själva anledningen till ätandet ? Det är få fetton som inte är experter på ätande, kaloriinnehåll och nyttigheter. Att omsätta det i verkligheten är ungefär lika enkelt som att detoxa från piller eller sprit. Missbruk som missbruk :-/ Men jag ser fram emot att få höra dina åsikter om den nyttiga resan. Är du snäll kanske jag kommer med ett recept på nyttig potatissoppa ? *ler* Lycka till !

  • Ister

    Jag HATAR Anna Skipper…hon är expert på att skapa skuld och skam! DÖDA!

    Benz-abstinens är inte att leka med… det är tufft att avvänja sig. Håll ut bara, håll ut!

  • annci

    Är det detta som kallas ”ge en morot” ? 😉

    Skämt o sido, så håller jag på dig o skickar goa feelings till dig. Vet hur jobbigt det kan vara med alla abstinens.
    Jag vill samtidigt tacka för din fina kommentar, den värmde ända ner i hjärteroten.

  • livsglimtar

    Anna Skipper får mig att le snett och konstigt, hon som ska vara normal ter sig absurd och får mig att må illa. Allt skitsnack om att rena sig…
    Sen kan även jag som inte alls är smal också tycka att det är äckligt som de framställer oss överviktiga och hur de närgånget gör det livsviktiga ätandet till något som man nästan kräks av att titta på.
    Visst äter folk helgalet och man undrar om de någonsin lärde sig något om näringslära i skolan?
    Problemet är stort och staten har banne mig ett ansvar att ta över efter föräldrarnas dåliga matfostran. Fram för mer matlagningslära och varför låter man inte ungarna ha sin dag i skolköket redan från början. Att se hur man lagar mat och få vara med skolköks personalen kunde väl vara en metod som man sen kunde bygga vidare med matlagningskunskap kombinerat med träning och kroppskunskap.
    Någonstans tycker jag att det är rätt ok att vara medelålders lite överviktig efter ett helt liv och födsel av två barn, men när tonåringar är feta redan innan livet har börjat då mår jag dåligt.
    Oj, nu blev det många rader… men du trevlig helg, jag slänger in ett gäng morötter att knapra på.
    Kramsingen

  • rosa

    Barcelmargarin brukar jag köpa till mig eftersom det är lite dyrare. Men hela familjen slåss om det så nu har vi Lätta eller Icaslättmargarin igen. Men jag ska nog börja köpa det igen. Tänker på kolestrolen.

Kommentera

