Dödsmanuskript

Ja,

inte så farligt som det låter. Livstestamente skrev jag för länge sedan. Om jag vill ha livsuppehållande åtgärder och annat krafs som släktingar eller vänner inte ska behöva ta ställning till när man ligger där som en grönsak. När jag blir en vissen purjolök ska jag bara ha smärtisar och vätska. Helst gin och tonic i droppet. Eller en utsökt cognac blandat med fentanyl, så jag äntligen blir lång på höjden. Hög som ett hus vill jag dö. Leendes, så släktingarna inte tar så illa vid sig.

Jag sitter alltså och filar på min begravning. Musik, texter hur jävla förträfflig jag var och så vidare. För så ska väl det vara på en begravning? Hyckleriernas höjdpunkt. För så blir det om man inte bestämmer själv.

Har du funderat på din död? Hur ska den se ut om du får välja, det får man inte ibland, men om? Hur ska begravningen vara? Borgerlig, eller? Brännas eller jordgubbe?Har du tagit ställning till organdonation?

Jag tycker att dessa frågor är livsviktiga…

jag har livsångest, inte dödsångest

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

16 responses to “Dödsmanuskript

  • znogge

    De är hur viktiga som helst men få tar tag i dem. Förmodar att tanken är svår att tänka mitt uppe i livet men i ärlighetens namn vet man aldrig om man får en tegelsten i huvudet eller drabbas av något annat när man minst av allt anar det…

  • tonarsmorsa

    Hmmm, viktiga frågor men lite svåra att tänka på när man är mitt uppe i livet! För några år sedan kom jag på att flera i min omgivning valt musik och hur de anhöriga skulle göra med kropp och allt, medan jag kom fram till att jag inte hade någon plan. Det gjorde jag dock upp då. Ingen bränning här, men jag ska ha låten ”Mama” av Brenda Fassie på begravningen. Helst sjungen av mina barn, fast de säger att de inte skulle klara sjunga den, men de övade i alla fall…! 😉

    Kram vännen och jag hoppas du fokuserar mer på livet en stund, än det som kommer sedan, för det hinns nog med ändå…! Varma kramar!

    Bloggsvar på din kommentar:

    Vb: Ja, det känns jättekul!! Hmmm… radiouppland överallt? Om jag säger så här: jag och radio har kanske inte varit bästisar sista åren, även om vi just nu håller på att skapa ett nära vänskapsband! 🙂 Hur som helst, så ska jag meddela på bloggen vad som händer och vart man eventuellt kan lyssna! 🙂 Kram!

  • Filippa

    Kloka morsan säger det väldans bra; allt sånt hinns med senare MEN jag håller också med dig…det är väldigt extremt skönt om personen som dör gjort valen. Det blir inget tjafs om vad som eventuellt borde hända, vem som vill vad eller vem som ska ha vad. Så ja, gör ett livstestamente och bestäm vad som ska hända med dig själv och dina prylar efter döden. Den kan komma snabbare än du tror.
    Bara som exempel vill jag nämna en kompis på vars begravning han blandade Mötorhead med Tryggare kan …

  • Vb

    Tonårsmorsan och Filippa,
    tyvärr hinns inte allt med senare i saken. jag har varit för nära för många gånger att tippa över dödsstupet för att resonera så.För mig handlar det inte om dödsfokusering, även om jag också hänger med i morsans resonemang, utan en krass praktisk grej som för min del måste göras.Innan, för det kan vara imorgon.
    Som kuriosa kan jag berätta att jag för flera år sedan skrev ett juruduskt hållbart dokument var dottern ska hamna, ta över vårdnaden efter min eller familjehemmets frånfälle, död eller allvarlig sjukdom.Det tar man hänsyn till i familjerätten.Det kallar jag ansvar, respekt.Precis som mina önskningar i livstestamentet och dödsmanuskriptet.en det är min personliga åsikt.

  • Katrin

    Jo VB, jag har skrivit om hur jag vill ha det. Och jag vill inte ha en begravning alls. Jag vill skjutsas direkt från sjukhuset / bårhuset till kremeringen. Sen vill jag att mina släktingar ska äta en fin middag hemma hos någon av dem som jag betalar, och så vill jag att barnen åker till Östersjön och sprider ut mig i någon fin vik. Eller på öppna havet, det får de bestämma.
    Begravningar hör inte hemma i mitt liv, varför skulle de då finnas vid min död? Jag tycker också att ligga där i en kista med täcke och blommor mm känns så bedrövligt tråkigt. Jag vill bli aska så fort som möjligt, läggas i en pappask och spridas ut i havet.
    Minnesord? Musik? Hm, inte alls, bara de får den där goda middagen blir jag nöjd!

    Ha det gott! /Katrin

  • Filippa

    Betts, du måste ha missförstått mig ? Jag är en mycket aktiv ‘advokat’ för både testamenten och manuskript. Se tex min egen blogg, http://filippas.blogspot.com/2007/12/testamente.html.
    Än viktigare om man har barn eller ingen familj.
    Men jag tycker kanske inte man ska se över det varje vecka….vilket jag inte tror att du gör. Helllre ett för mycket än ett för lite !

  • Vb

    @Filippa,
    no, no.
    Ville bara förtydliga mig själv lite, har läst ditt inlägg förut.Sorry om du tog illa upp.

    🙂

  • annci

    Visst är det viktiga frågor.

    Organdonation tycker jag är ett beslut som alla måste ta.

    Däremot om begravning och allt kring det, känner jag personligen är upp till mina anhöriga, jag vill inte ”binda” dem vid gravsten eller en massa ritualer för min skull. Jag resonerar som så, att det är deras sorg och jag kommer att befinna mig på ”annan plats”!

  • Filippa

    Inte alls sötis, vill bara inte bli missförstådd. Det räcker gott med min egen förvirring 🙂 och missar.

  • Rosa

    Fullt upp med andra ord. Vi har muntlig inom familjen med donationen men det ska ju räcka det också. Om vi inte dör alla på en gång, men då vill änglarna nå´t med det också tänker jag. Annars får det ta vad de vill ha och behöver. Vi tänker likadant alla fyra. (Mamma och pappa vet också.) Något annat har vi inte planerat. Men det blir det billigaste alternativet som går att få. Är vi i ett annat land så flygs vi inte hem det har vi också pratat om. Vi tror på själen vad sedan kroppen hamnar spelar ingen roll. Maskar som maskar eller aska som aska. Det är ju inte diskutera vi ska göra utan flyga vidare. Ska det finnas någon musik så har jag sagt: när änglarna har landat med Uffe. Men det beror på om det kostar extra eller om de ingår. För skinna än det gör de för de stackrarna som blir kvar och ska pyssla med det hela. Mina föräldrar har allt klart. Betalat har de också gjort. Är så tacksam. Japp det var rosa tankar det.

  • Witchbitch

    Det här med donation är jag tvehågsen inför. Vet inte riktigt varför. Har sagt till min dotter att hon får göra vad hon vill med mig när jag är borta. Själv skiter jag i vilket – jordad eller spridd, spelar ingen roll för mig.
    Men ofta när jag hör bra musik, kan jag tänka att den där vill jag att dom spelar när dom ska minnas mig. Jag kan bli riktigt jävla känslosam när jag tänker på att dom ska lyssna på den musiken och tänka på mig.
    Men i nån kyrka får dom inte vara. Och nån präst som snackar skit, det vill jag inte heller ha. Helst inget snack alls…bara fin musik. Och vackra tankar. I tysthet…

  • Niki Loong

    Donation har jag tagit ställning till (=JA, om nåt går att använda så ta det). Testamente finns. Hur begravningen förrättas är egentligen egalt. Jag kliver ju bara ur skalet och sticker hem, när den dagen är kommen. Vill ungarna ha en traditionellt trist och svartklädd begravning så får dom väl ha det. Om det är så att jag kan tjuvkika på spektaklet från andra sidan så skulle jag nog vilja ha en riktigt irländsk wake med brakfest, alla vännerna, svängig musik, god mat och massor av whiskey och med mig själv tronandes i kistan mitt i rummet.

    Kram

  • Ister

    Jag har donerat allt som går. Sen har jag bara kravet att det ska vara billigaste alternativet av allt förutom gravölet som ska flöda.

  • Spero

    De kan göra va faen de vill med mig när jag är död. Det är mitt dödsmanuskript! Behövs inga blommor, musik och orgelmusik. Hatar orgelmusik förresten, finns inget som är så stressande som ett orgelpreludium eller vad det nu heter.

    Men organdonator är jag och har meddelat släkten och donatorregistret om det. Förvarar kort om det i min plånbok också. De kan ta precis vad de vill när jag är dö!

  • Tyra Tok

    Hahahaha…så rolig du är!

    Själv har jag tagit ställning i donanfrågan och syretillförseln, för övrigt skiter jag i vad släkten gör. Jag är ju död. 🙂

Kommentera

