Flykort och längtan

Vaknar till alldeles för tidigt, har egentligen inget speciellt på agendan idag. Senaste tiden har varit fullspikad av möten som inte leder någonvart, eller andra måste do-things. Trista sådana. Ringa folk som inte hör vad man säger, folk som inte är på plats, inte intresserade, skyller ifrån sig osv. Snacka om att man kan kalla sig själv just; självupptagen. Eftersom som dom som egentligen är ansvariga för min psysiska och fysiska hälsa inte sköter sitt jobb, får jag agera handläggare för min egen rehabilitering. Som inte verkar leda någonvart den heller…..träffade på en initierad inom vården som var benägen att hålla med mig i mitt resonemang att vi med kvarskrivning, inte får den hjälp vi behöver för att vi kostar i det landsting vi bor och verkar i, många slantar extra. Dom får betala en del av kalaset för utomlänspatienter som vi kallas.

Vaknar till ett ljus jag inte vill känna igen, det snöar! Lätta snöflingor täcker marken under körsbärsträdet utanför fönstret, som jag väntar ska blomma i vår. När Barbis och Rosa och undertecknad ska sitta på balkongen och spekulera i doften av trädets blommor, snillen brukar göra så. Längtar…

Längtan får jag också när vykort från Sydafrika trillar ner i brevlådan, härifrån snön som smält bort imorgon med all säkerhet, från mig själv, från en besvärlig plats med ännu besvärligare folk, för jag är tamejfan inte besvärlig. Mellan varven alltså.

halsning-fran-stefan-i-sydafrika_edited.jpg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

9 responses to “Flykort och längtan

  • Filippa

    Jag är fortfarande helt förvånad över att det fortfarande inte finns rutiner för vård av kvarskrivningspersoner – det är ju inte nytt ? Och varför får inte du en socialsekreterare som sköter om dig ? Det får ju alla andra (nåja, inte så att jag vill bunta ihop dig med dementa, LVU:are eller alkisar) men det skulle ju kunna funka på samma sätt – någon som koordinerar ens vård.
    Längtar också till våren, sommaren, värmen och solen. Regnet öser ner från en blygråhimmel idag. Sydafrika skulle vara nåt 🙂 Vi får börja spara. Vadå förresten ? Skulle du vara besvärlig ? *ha!*

  • Vb

    @Filippa,
    visst är det märkligt? Tror att det beror på att just kvarskrivna inte är så många till antalet om man jämför med spärrmarkering, i Stockholm är vi inte fler än ca 700-800 stycken som är det Skattekontor som har flest antal ”fall”.Läs gärna bloggen Kärtbarn i min favoritspalt, hon propegarar för att vi ska få en NY identitet, så mycket lättare allt skulle bli.

    Och vem vet, kanske du dyker upp på balkongen också någon gång?

  • Rosa

    Jag blir så varm i hjärtat när jag läser. Längtar jag också. Nu var det ett bra tag sedan jag fick krama om Dig. Tänk att du har ett körsbärsträd utanför fönstret. Det som är så vackert.

    Igår tog jag först en Ipren, sedan TREO och till slut Imigran. Spar alltid den tabletten till sist eftersom den är så dyr. Ingenting hjälpte, höll på att bli galen eftersom det var så svårt att sova. Då tog jag ett isblock som jag la på pannan och efter en timme så släppte huvudvärken. Har gjort så förut. Lite likt det du tipsar om. Ska ha det i natt också. Är som sagt väldigt hängig för att vara mig.

  • Filippa

    Ja varför inte ny identitet ? Det måste ju vara enklare för alla parter ?

    Eller så dyker du upp på min om du är i krokarna ? Du , jag, trastarna och sjöutsikten. Det vore nåt det !

  • barbakvinna

    dom med kvarskrivning skulle behöva en ombudsman som ser till att allt funkar och funkar det inte så ska den se till att alla berörda parter får anmälan så att den som redan är i underläge inte behöver fixa allt.

    Den som drunknar kan ju inte rädda sig själv….

    ang nåt annat dom har inte ringt ännu ska försöka imorgon idag *bad day* slut kan inte vrida huvudet…

    Men jag längtar oxå till våren *ler* ska bli trevligt..

  • kattis

    Bettan jag hajjar allt!

    Men när du inte vill känna igen snö, då backar jag faktiskt! Snö är nåt som våra barnbarn kanske inte får se, någonsin här på denna latitud!

    Overaller för 600-1000 kr kommer att vara ett minne blott till barnen.
    H&M kommer att börja sälja våtdräkter med neopren med eller utan fast stövel!
    Snöskyfflar kommer att bytas ut mot paddlar. Pulkor mot små gummibåtar.
    Alla 3 åringar kommer att få gå en första hjälpa-kompis-kurs på förskolan om nån hamnar i sank leran elletr håller på att drunkna i en vatten pöl på förskolans gård, = eftersom då finns knappt någon förskole personal kvar. De har alla gått i pension och det är högre status att bli lärare i skolan. ( INTE JAG!)
    Näe var lite bitsk, eller hur!
    Men lite sanning av detta tror jag!

    Som du förstår åt jag taggtråd till frukost, lunch och middag! ( Sket kätting!)
    Det är bra att ha regelbundna matvanor!

    Ha, ha!

    Kram hjärtevän!

    Kattis

  • Vb

    @Kattis,

    Blir du på bättre humör om du får sitta med oss i vår på balkongen?:-)

    Men så rätt du har, klimatförändringar i hela världen, även hos dom gör ”karriär” i dagisbranschen.(om jag inte berättat den storyn, remind nästa gång vi snackar…..handlar inte om dig)

    Kramar tbx

  • Tvärslå

    En långtur till Afrika skulle verkligen sitta väldigt bra.

  • kattis

    Hej.
    Kommer gärna och sitter på er balkong!
    Nu kan man väl sitta säkert utan att nån pissar på en! :o) !!!!

    Kram min vän!

    / Kattis

Kommentera

