Luta av en Anna (n)

Annadagen då;

Morsan som var en hejare på matlagning, ställde in den gröna plastbaljan med torkad långa i lutbad i badrummet. I det enda badrummet som delades av alla sex familjemedlemmar. Aldrig har jag, badat eller duschat fortare i mitt liv. Stanken, den vassa ammoniakdoftande lösningen som till och med löser upp ”kött”, löste upp hjärnan. Däremot blev vi aldrig snuviga under tiden baljan stod där. Men traumat sitter i än.

Annadagen nu;

Nu är jag själv morsa, det sägs att jag också är en hejare på att laga käk, men fisk serveras sällan pg.a ovanstående minnen. Doftminnen är inte att förakta. Men nu börjar jag fundera om jag inte just i år skulle ha ställt in en balja med lutfisk vid sängen, så jag inte hade varit så förbaskat snuvig och förkyld, febern hade stuckit sin kos så jag hade kunnat fira dottern som fyller tonåring idag. Hon själv är också krasslig. Men hon är ung och stark, en krigare. Jag känner mig mer som en fallen soldat.

Men, men….
Som livet sett ut efter mordförsöket så lever livet med en viss förskjutning, vi firar när det går. Födelsedagen när vi är friska och julen börjar på annandagen i år. Så är det bara. Det viktigaste är att vi inte glömmer bort att fira alls. För den lilla, stora tjejen bjuder på glädjeämnen ofta, tillfällen finns.

Grattis älskade unge!

(anna-dagen, annandagen.Hmmm)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

10 responses to “Luta av en Anna (n)

  • barbakvinna

    GRATTIS till lilla minimänniskan.. Det viktiga är egentligen inte dagen utan hur man firar den.. Det är det som gör dom oförglömliga.. kram anki

  • Filippa

    Åh, grattis grattis lilla dotra ! Håller med Barbakvinnan, det är själva firningen som räknas.
    Och lutfisk är gott – numera behöver man ju inte hålla på och mecka så mycket med den. Fisk är gott 🙂 Fast man äter det alldeles för sällan. *kram*

  • Tyra Tok

    Tråkigt att julen ser ut så men bra att du kan ta det som det är. Min läkare säger: julen är bara ett annat namn på en veckodag, man kan fira den när man vill. Inte mycket till tröst kanske när man vill fira som vanligt.
    Sköt om dig.
    KRAMEN 🙂

  • Tyra Tok

    Det där med lutfisk har jag aldrig förstått mig på. Den smakar ju ingenting. 🙂

  • Filippa

    Såsen, Tyra, såsen 😉

  • Nina

    Visst är det så att doftminnen är den snabbaste (och starkaste) associtationsförmågan vi har.
    Även jag lagar fisk på tok för sällan, inte så mycket på grund av lutfisken (blä!) utan efter att, minst en gång i veckan, under barndomen ha blivit utsatt för : sönderkokt gädda eller torsk, serverad med sönderkokt potatis och dito grönsaker, samt bottenäckligt ”skirat smör” till, eftersom jag ansågs vara ”för ung för den starka senapssåsen”.

    Än idag blir jag illamående av lukten av kokt fisk!

  • Filippa

    Usch vad ledsen jag blir när jag läser att folk blivit utsatta för äcklig fisk! Önskar jag kunde bjuda alla på en god kokt fisk med god sås, snygga ärtor och god potatis, kanske till å med pressad potatis. Smaskens!

  • livsglimtar

    Det är så kul att läsa om någon annan som också blev lutad till jul. Samma stora kar släpades in och ut från balkongen till badkaret för att tina, för frysa fick det inte alls göra. Vattenbyten och gud så de höll på med lutfisken…men inget smakade som pappas hemlutade julfisk. Jag älskar lutfisk och köper det även vid andra årstider när suget sätter in.
    Men jag minns lukten och böket i badkaret och hur man fick be om hjälp med att flytta allt när man skulle bada.
    Kram och lite sent grattis till ljuset i ditt liv

  • Witchbitch

    nä, jag har sagt det förut och igen nu då:
    julen är INGENTING och har ingen makt över någon .

    Ni har kommit på en smart lösning och jag vill passa på att gratulera den fin tonåringen!!!

    kramar till dig vännen och din fina dotter och resten av ditt ”anhang” 😉

  • Rosa

    Hade ingen aning om hur man lutar fisk. Min mamma köpte alltid färdig, vad jag minns i alla fall. Men intressant det där med baljan och förkylningen.

Kommentera

