Sagan om den vilsna sekretären

Ja i efterdyningarna av brorsans död, så dyker det upp en jävla massa känslor, och hur ”familjers” beteenden visar sig från dom sämsta sidorna. Jag går inte skuldfri, men andra borde tamejfan skämmas. Jag kan känna skuld, med jag har inte skam, som en klok bloggare sa igår ikväll på telefon. Att i ena stunden vara skenheliga, antagligen för att dom känner mer skuld än jag själv i dödsfallet, och sedan visa sig vara bara vanliga giriga hyenor; att vilja följa brorsans sista önskningar, men inte följa andra och sin fars önskningar är så jävla bedrövligt. Brorsans önskningar respekterar jag gärna, men; det ska gå juridiskt korrekt till, så inte huvudarvingen, dvs säga pappa råkar illa ut, med brorsans skulder till samhäller, dvs du och jag, skattepengar och kronofogden. Att sen komma med dravel, som det vanligt när någon dött, att hedra när det är för sent tycker jag är så lågt. Varför lyssnade dom inte då, när han levde? Jo, för att brorsan är och var en skicklig manipulatör. Och för att dom är så ointresserade av dom som inte ”lyckats” i livet. fortfarande är i livet………och det är ju dom?!

Jag ska berätta om sagan om den sorgsna sekretären, en byrå från anno början av 1900-talet, som fått fraktas hit, än dit och varit med om bedrägerier vem ägt eller var den ska ha hört hemma, familjefejder av ett ting gjort av trä, renoverad av en nära släkting med kärlek och omsorg, som höll på att torka ut slutligen i ett pannrum. En vacker klenod som inte kunde prata, mer än att man kan tycka att släktingar och vårdnadshavare av en så´n möbel, borde kunna hedra åtminstone minnet av omvårdnaden av den, för den är i högsta grad medverkande fortfarande. Vi människor dör, men det gör inte faktiska ting, den är full av minnen, men står stand still.

Nu är den stackars sekretären i skottlinjen igen!

Fortsättning följer…………och det handlar bara om en stackars möbel egentligen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 responses to “Sagan om den vilsna sekretären

  • Eva

    Stackars sekretär, man ska vara rädd om gamla möbler. Jag släpade med mig en ektunna, ett stort klädskåp, min brudkista, och ett sånt där skåp man sätter på väggen med darttavla i hit. Dessa saker tog båten medans jag tog flyget, och huvva vad jag var ängslig för dem innan de anlände ett par månader efter mig! De här sakerna kanske låter konstigt att frakta runt halva jorden, men för mig betyder de mycket, min pappa har gjort brudkistan och dartskåpet, och renoverat ektunnan, och klädskåpet var en av de första möbler han och mamma köpte som nygifta. Det ligger mer värde i historiken kanske, än i själva sakerna. Hoppas sekretären kommer till rätt hem! Genomförkyld kram från andra sidan 🙂

  • Filippa

    Ja, det ska gudarna veta att det inte finns något så avslöjande som död, arv och efterspel. Tell me about it 🙂 Jag önskar dig dock lite frid, värme och sol ?
    *Kram*

  • barbakvinna

    har ni hittat den?…

  • Witchbitch

    krmar om dig och lämnar lite frid.
    /birgitta

  • Redtopp

    Ryyyyser vid bara tanken på arv,brrr! Hade (har) en släkting som när hon gav ”presenter” till sin gamla mor,samtidigt påpekade vem som skulle ärva det vid moderns DÖD! Kan man sjunka lägre än så ??????? Hoppas byrån hamnar i kärleksfulla händer som vet att uppskatta den!
    Ha det….bäst!Kramar om….

  • Rosa

    Vi får hoppas att den hittar hem.

  • kattis

    Jag hoppas att den kan pryda din nya hemvist en vacker dag, även om vägen dit verkar lång.
    ”Morsan” skulle nog ha velat det eftersom du verkligen bryr dig!
    Hoppas att det finns några roliga små lönnfack med trevliga saker som du kan ha nytta av.
    *nynnar* ….tänk dig att ha en man i byrån…..

    Kram på dig nu ska här sussas gott!

    / K

Kommentera

