Är hemma en känsla

Så har jag inte hamnat fel. I underbar miljö, sjöutsikt till frukost, inget kan vara bättre. Hemlagad mat med kanontrevligt matsällskap. Många nya bekantskaper som bara ska vara flyktiga, sådär skönt oprentantiöst……

Jag tror att jag ska sondera terrängen lite mer noggrant, kanske det är här jag ska stanna. Mitt  i livet….

Mitt i Sverige, min plats på jorden. Jag är hemma nu.

Andra bloggar om: , , , ,

17 responses to “Är hemma en känsla

  • marianne

    Hemma… det är ett ord men dess betydelse kändes under många år mycket främmande för oss. Hemma blev tillslut det ställe där vi kunde packa upp våra väskor för att jag visste att vi skulle stanna där i mer än två veckor.
    Under 9 år var dessa tillfälliga ”semestrar” det vi skulle kalla vårt hem.
    Vi var totalt rotlösa och visste många gånger inte ens vägen ”hem”. Som tur är så finns det turistkartor. (ironi)
    För 4 år sedan tog jag beslutet att totalt avskärma mig ifrån omvärlden. Detta har blivit vår själsliga räddning, inser jag nu.
    Vi flyttade till ett obebott område. Nu odlar vi våra egna grödor, våra egna kryddor och slaktar våra egna djur. Vi sågar och hugger vår ved. Jag lagar mat på vedspisen och torkar barnens kläder i värmen ovanför.
    Jag kämpar dagligen för att skapa mitt ”hemma” på egna villkor.
    Lyckan kunde har varit total! Men jag möter motstånd.
    Socialtjänsten har inte längre kontroll över mig och kan inte acceptera mitt val. Det sticker i ögonen att jag klarar mig själv! Till och med utan kommunalt vatten, el och elektricitet, om det skulle bli nödvändigt. (inte ens snöstormarna kan rå på oss)
    Jag har alltså bytt ut min påtvingade beroendeställning mot egna alternativ. Jag har insett att jag kan ta kontroll över mitt liv men straffas nu av sociala myndigheter. För jag passar inte längre in i deras ”norm”!

    Jag har inte rätt status på mitt boende.
    Jag har inte tillräkligt med kläder/ombyten till mina barn.
    Mina barn har inte cyklar som alla andra barn.
    Så lyder deras kritik!
    De har inte insett att dessa materiella ting inte längre har något värde för någon oss!
    Att vi har överlevt under alla dessa år är nog.
    Att jag har alla mina barn hos mig är min belöning.
    När vi äntligen har funnit det ställe på jorden som vi älskar och känner som vårt ”hemma”! Så är det konstigt nog den rättigheten som jag nu måste kämpa för att få behålla.

  • Nina

    Ja, hemma är en känsla!
    Det är fsansfullt när man tappar bort den känslan, oavsett var man befinner sig, rent fysiskt.
    Och guld värt när man återfinner den igen, dessutom, ibland, på helt oväntade ställen…

  • rosatankar

    Sjöutsikt och trevligt matsällskap. Det låter bra. Bara att njuta och koppla av.

  • barbakvinna

    skönt att du trivs…

  • assdur

    det är underbart det! En sjöutsikt är guld värt…oavsett man kikar ut över den från bastun eller köksbordet =)
    kram & önskar dig en god natt

  • Filippa

    Klart hemma är en känsla, oftast förknippad med trygghet, värme och kärlek. jag hoppas du finner den på rätt ställe ! Kram !

  • Tindra-Annette Broström

    skönt att du kan få känna att du är hemma.. Må gott och ta hand om dig och njut ordentligt det är du värd..
    Tindra-Annette

  • Tyra Tok

    Men så härligt! Så glad för din skull!
    Hos dig har jag inte varit på länge, haft en släng mani och då vet jag inte vem jag har varit hos eller ens om jag varit på bloggen. 😉

    1000 KRAMAR och ett fortsatt flyt vännen. =)

  • Syster Yster

    Det låter vackert och rofyllt! Sondera på du och hoppas du kan rota dig där! Kram

  • whitelady7

    Where ever I lay my hat, that`s my home-minns du den 🙂 Blir så glad för din skull! Stor Stark Styrkekram till dig från andra sidan 🙂

  • assdur

    kikar in och önskar dig en god kväll/natt i stugan!

  • nika

    Du verkar var på ett bra ställe…skön sjöutsikt och bra matsällskap…värre kan det vara. Ha det bäst

  • tonarsmorsa

    …och allt det där härliga, sköna önskar jag dig! Kram!

  • Tyra tok

    Puss i ljumsken! 🙂

  • Witchbitch

    skaffa en hatt, häng den på stället och kolla in plejset. sen vänder du fejjan mot hatten igen. Är den kvar….flytta in, okej!
    Love!

  • Nunzio

    Ingenting er som å bo på en plass man trivst. Gjorde det samme selv for snart 4 år siden, og angrer ikke et sekund!=) Her kan jeg gå på skogen, fiske, plukke sopp (svamp), bær, og mye mer. Med en slik hverdag blir man mye lykkeligere til sinns. Barna blir lykkeligere også, -de får nye verdier i livet, og som du sier, -en sykkel er ikke alt.

    Bor du i björnetrakter?
    Her hos meg er det nok over 60 år siden bjørnen tuslet rundt i skogen, men en og annen varg streifer forbi på sine vandringer. Gaupe ( lodjur ) er det mye av her, og det finnes godt med bytte til den i form av rådyr, hare og ikke minst et og annet får, hehe..

    Koselig å se deg på besøk inne på min side i dag satte pris på det. Skal bli flinkere til å stikke innom bloggen din også fremover.

    Ha en fin dag!
    Klem fra Nunzio*

  • Hemma « Sagostund

    […] Läser idag hos Sam om känslan att komma hem. Vidare läser jag om en fundering om samma ämne hos vendettanbettan. Hemma kan vara ett laddade ord. Oftaste är det ett ord som väcker värme. Hemma för mig är […]

Kommentera

