Tur och Otur


Fick ett telefonsamtal igår eftermiddag, när jag till sist orkade släpa mig ut. Du vet såna där dagar när det tar timmar att komma till handling. Samtalet var varmt, förstående, fullt av empati och sympati. En okänd själ värmde min. En själ som i sin yrkesroll bör ha dessa attribut, men tyvärr hittar man dom inte speciellt ofta. Hon fick mig att stå utomhus där folk passerade, trots att jag drog mig undan bakom ett sophus, för att prata ostört;
Att gråta, hon bröt spärren, muren och lät mig få släppa lite på bördan. Hon bröt den negativa trenden jag befunnit mig i ett tag.

Jag hade tur igår.

Jag har haft rätt mycket tur i livet. Tur att få en dotter, som är ljuset, som är det käraste jag vet. En dotter som hade turen att bli frisk från ett allvarligt hjärtfel. Tur att ha vänner, både gamla och nya. Jag har jobbat med arbeten som varit lärorika och roliga. Tur att ha ett hem, jag kan äta mig mätt varje dag. T.om kosta på mig att röka. Tur att ha den underbara kattvännen BusanBus. Jag har haft turen att ha kunnat resa till andra länder, vidga mina vyer, lära mig nytt. Jag har varit älskad och älskat. TurTurduvor! Jag har vunnit prylar i tävlingar, senast för några veckor sedan vann jag biobiljetter och dvdfilmer.

Idag ska turen råda, idag känner jag att det var tur att jag överlevde mordförsöket. Den vänliga själen fick mig att komma tillbaka till det som kallas livet. Idag ska det levas om! Idag är det min tur!

Andra bloggar om: , , , , ,

10 responses to “Tur och Otur

  • barbakvinna

    skönt att turen vänder och att det äntligen är din tur att få tur…
    kram anki

  • carina

    Vilken härlig tacksamhetslista. Vad skönt att kunna se det som är bra i livet trots att man har det tungt. Då blir ju även det tunga lite lättare att bära.
    Skönt att ha en själ som vet vilken knapp dom ska peka på för att få en att släppa det man behöver få loss.
    Svar från mig:
    Ja, det är inte enkelt men nödvändigt både för den som är sjuk och den nära anhörige. Tack för din tumme. I förlängningen ser man vad bra det kan göra för missbrukaren, när denna väljer livet istället.
    Kram Carina

  • livsglimtar

    En glädje att få ta del av dig idag…jag hänger på dina tankar och får själv ett lyft.
    Kramar från mig

  • Marina

    Åh, vad vi behöver tur ibland! Jag skall sätta mig och göra en tacksamhetslista under dagen, och jag hoppas det sprider sig som löpeld!

    Svar:
    Jättebra!
    Vilken underbar symbol! Om du känner för det, så kan jag tipsa om att det pågår ett försök att få fram en symbol för oss här på AB. Kolla in hos Motherwitch och se om du vill vara med, jag tycker det låter som att din symbol är klockren!!:-)
    Kram

  • whitelady7

    Skont att det finns sana manniskor, och precis nar man behover det som mest! Njuter av varsolen gor jag, fast inte denna helg for det ar mycket jobb just nu 🙂 En kvall och fyra natter, da blir Mrs. S TROTT 🙂 Hoppas du har lite fint hostvader, det skulle passa in i turstriken du just paborjat! Stor Stark Styrkekram fran andra sidan.

  • Getto

    Mindfullness, det är nyckelordet!

  • tonarsmorsa

    Börjar bli lite rädd här! Det börjar likna en av Mia Törnblom´s tacksamhetslistor! *S*

    Men det låter helt toppen, vännen! Lite TUR behöver du allt! Kram!

  • Vb

    @Tonårsmorsa,
    garvar med dig, men kan själv!
    Hahahaa,
    😉

  • Ister

    Tur?

    Nähädu, det är skicklighet.

    Skicklighet att vända det som skulle kunna vara en katastrof till någonting som det blir nåt gott ur.

    Livs-skicklighet, är det.

  • Rosa

    Så bra skrivet, för precis så, mitt i allt så finns rikedomar där också.

    Ps. Läste inlägget innan och det moderatorn plockat bort. Tur att du kan lägga ut det här.

Kommentera

