Kan hundar få skyddad id?

Läser en lysande debattartikel idag i Aftonbladet. Marianne som skriver är en ny bekantskap för mig, vi har träffat på varandra genom gemensamma ”intressen” kunde man tänka lite syrligt. Vi lever med s.k skyddad identitet. Jag skriver så kallad, för skyddet fungerar inte i praktiken. Hon har dessutom barn som tvingas leva under flykt i det som kallas deras hemland. Sverige. Präktiga Sverige, som värnar om medborgarnas säkerhet. På pappret! På flykt från sin egen pappa, Mariannes f.d man. Hennes historia och kamp fylld av mod är en tragik för inte bara familjen, utan ett nederlag för våra beslutsfattare, röda eller blå. Det är också en historia som inte slutat än, full av svek från myndigheters sida.

I vårt präktiga land, har vi yttrandefrihet. Det är Lars Vilks frihet och rättighet att göra sin högst personliga tolkning av en rondellhund. Som retar upp en hel värld av muslimer som anser sig kränkta av hans tolkning, för enligt deras ”bibel” Koranen förbjuder avbildningar av Mohammed.
I Sverige är det förbjudet att misshandla, psykiskt eller fysiskt; att förfölja och hota, man bryter mot lagen, vår ”bibel”! Ställ Vilks ”kränkning” mot Mariannes, min, alla kvinnors fridskränkning och ställ frågan;

På vem eller vad ska våra myndigheter lägga sina resurser på? När ska det komma till en ändring i lagstiftningen, så att t.ex Marianne och hennes barn kan få nya identiteter, så barnen kan registreras i en skola, och inte vara rädda för att försäga sina riktiga namn? Var är deras frihet och rättigheter?

Att ni skiter i oss kvinnor vet vi, men barnen då. Barnens bästa klingar ihåligt. Kanske vi får rabatt Marianne, om vi börjar en hel grupp på ABF och ritar karikatyrer……..

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

10 responses to “Kan hundar få skyddad id?

  • Någons mamma-Någons dotter

    Ja, det kunde inte ha skrivits bättre!! Både av dig och Marianne!

  • Vb

    @Någons dotter,
    Hej, var ett tag sedan sist.Tack för kommentaren, men Marianne tog verkligen udden.En oerhört stark och modig kvinna.

  • Sex när det är som allra bäst!!

    […] Vendettanbettan (Kan hundar få skyddad id?) […]

  • Josef Boberg

    Hejsan Vb,

    Inte så lite märkligt det här med MaktElitens kvinnoförtryck faktiskt existerar – likväl som barnens rätt till ett drägligt humant liv inte är särskilt väl tillgodosett. Med Maktelit avser jag då såväl kvinnor som män som har den funktionen någonstans i samhällshirakierna.

    Någonstans har det sunda Förnuftet försvunnit – för ALLA är Wi ju till syvende och sist BEROENDE av varandra som MEDmänniskor i samma ankdamm – för att wår art skall kunna fortleva – och då inte minst BEROENDE av att wåra barn och kvinnor = reproduktionen få leva under något sånär drägliga = humana förhållanden.

    I mitt kära fosterland Sverige menar jag att Wi verkligen har råd med det – och likväl är det inte så det fungerar i dags dato. Lösningen ? Ja – inte faen vet jag egentligen – eller också vet jag det, kanske… 🙂

    Men vem faen av Makteliten skulle vara ett uns intresserade av att för gott fixa till det här ? – för det skulle i sig innebära att dom förlorade mycket av sin ställning som just MaktElit ! Men å andra sidan skulle dom då själva upptäcka i den förlängningen att dom själva skulle må alldeles in i vuxenblöjan himla himla bra av det också, kanske…

    Vill dom det ? Ja – Wi som fortfar att kämpar på för ett åt hållet Förnuftigare = humanare samhälle – och fortfar att andas – får väl se, kanske… 🙂

    Ha det…
    vännen Josef

  • ET

    Detta landet är som jag redan sagt gång på gång så skruvat att vi nog aldrig kommer att trasslas ut igen :-S

    Kram på dig gumman!

  • Redtopp

    Vågar knappt börja skriva i det här ämnet,är rädd att få ett slaganfall av ilska och frustration. Får dessutom flashbacks,brrr! JAG har slutat tro för länge,länge sedan tyvärr! Allt gott till dig vännen!
    Kram från sydväst….

  • Filippa

    Jag tycker det är skrämmande, dels att man kan tillåta att en person förföljer andra och dels att man gör så lite åt det. Jag kan inte ens föreställa mig hjälplösheten ? Som vanligt önskar jag att jag som ”svensson” kunde göra mer men tror ärligt att jag inte skulle kunna hålla mig i från det våld som redan kännetecknar förföljaren och handgripligen misshandla den förföljarjävel som kommer i närheten. Fel ? Javisst i allra högsta grad.

  • Rosa

    Den här idéen är inte dåligt utan helt suverän när jag tänker efter. Tänk om alla ni som måste leva skyddade började rita dessa karikatyrer. Retade upp en grupp människor så att ni måste få skydd. Jag säger inte att det är en rätt väg men jag säger att det är en väg som skulle sätta allt mot sin spets eftersom vi nu har den här s k yttrandefriheten, som får dras hur hårt den vill och kosta samhället pengar och rädsla, medans andra kan mörda, försöka mörda och så fixar de inte att skydda de som inte kan rå för det hela. Någonting är vansinnigt fel, så uppror är vad som gäller. Varför inte denna väg?

  • barbakvinna

    vi pratade om det i helgen jag och *P* Prinsessan Madelene har tydligen ett galet miffo som dom gör stor kalabalik över.. Han har lämnat ett brev i en affär där hon är stamkund…

    Det är scary=but not.. Hon har ändå massa folk som jobbar med att vakta henne.

    Men en vanlig svensson får ingen hjälp och blir även ifrågasatt tills det verkligen oftast är försent.

    Men just id mässigt när man flyr så är sverige kass har jag hört..

  • Vb

    @Barbis,
    Här handlar det inte om att byta identitet, utan att få en NY permanent.Tog inte JK upp alldeles nyligen hur Sverige lämnar ut uppgifter till ambassader, när flyktingar behöver pass?Är det det du menar?

Kommentera

