Debuterade

Förra helgen. Mörkchokladdebuterade!

choklad2_1172745570.jpg

Många snackar kakaohalter, som alkisar snackar promille och sprithalter.Som cigarrvänner snackar om rullning och ursprung. Hur man bäst snoppar en ”garre”. På tal om cigarrer har jag en släkting som var den sista i Sverige att handrulla innan produktionen las ner och flyttades till andra länder. Polen kanske? Va vetja?

Äh, det var ju choklad det skulle handla om.
Förra helgen, på weekendresan blev jag övertalad att smaka Lindts mörka kaka med hallon och mandel. Intense Raspberry. Jag har aldrig gillat mörk choklad, fastnar i gomen, beskt och torrt. Men så har det förut bara funnits typ Marabou. Innan boomen.

Jag tog tveksamt en bit, vilka stora bitar det var. Tänkte fan, måste dom vara så stora? Luktade först,mmm inte marabou:) det luktade angenämt av hallon. En fräsch doft, så jag naggade av en liten bit av den stora. Och blev glatt överraskad. Kanongott! Sötman från bären balanserade upp den relativt höga kakaohalten, och mandeln gjorde tuggupplevelsen ännu trevligare. Kändes rejält liksom (hata ordet). En kaka har det blivit i veckan.

Och igår var jag så ”modig” att jag provade på en med bitar av kaffebönor i. Wow, nu börjar jag fatta vad folk menar med Riktig Choklad! Och jag har bara börjat.:)

Andra bloggar om: , , , , ,

22 responses to “Debuterade

  • grynboll

    Jag har bara provat finare choklad en gång och det var när vi lyckdes kika in i en äkta chokladbutik i Stockholm, själv vart jag inte så där jätteförtjust, men jag jag kanske har missat nåt..*L*

  • Vb

    @GB,
    Godmorgon!
    Prova den jag skriver om med hallon, världens bästa att börja med.Inte alls bitter eller så.Finns på dom flest matvarubutiker för en tjuga!

  • vaktmästaren

    Välkommen i gänget! En av mina egna favoriter är Cloettas mörka kexchoklad!

  • pysan

    Lindts choklad är favvisar här… fast jag köper bara en då och då.. när jag vill unna mig något… som efter sjukhusbesök etc.
    Då jag är förtjänt av något gött…

    Pöss på dig

  • Vb

    Äh, kostar en tjuga, som två bira.Det är det värt!
    🙂

  • avgrundsdjup

    Mörk choklad är en del av livets mening… i alla fall när man har deppdagar…

  • Ister

    Efter att jag började smaka på de olika mörka chokladsorterna och lära mig skillnaden mellan olika chokladbönor har Marabou helt mist sin smak.

    Jag har numera alltid mörk choklad av olika sorter i mitt skafferi – två bitar om dagen är ransonen!

    Tips; Om man delar en chokladkaka på mitten blir det två bitar!

  • Vb

    @Ister,
    det var det bästa tipset på länge!*slickar mig om munnen*:)

  • Rosa

    Intressant. Jag är inte där, alltid Marabou eller Cloetta. Men mörk choklad är ju nyttigt också. Inte lika kaloririk heller och mättande.

  • Nina

    Det blir ju så, när man har provat ”den riktiga”, blir de man växte upp med smaklösa alternativt äckelsöta.
    Tycker det är skönt att utbudet har ”exploderat” så att man kan hitta vettig choklad i livsmedelsbutiken.
    Tips för irish coffee älskare, riv lite av Lindt´s mörka (minst 70 %) ovanpå grädden…

  • livsglimtar

    Om jag inte minns fel så är det socker i Marabou mörka nya choklad…men jag tror att den är bra att börja med för en som inte är så förtjust i mörk choklad. Själv har jag alltid gillat den mörka, köpte ofta Marabou när det inte fanns annat. Nu har du en djungel att ta dig igenom då choklad smakar olika beroende på var den har vuxit. Men det finns mycket mörk choklad som verkligen inte smakar gott, så det blir till att prova sig fram.
    Jag gav min mamma ett presentkort till en chokladfabrik i stan där hon en kväll ska få provsmaka och lära sig om choklad. Tyckte jag lät kul… hon ska dit snart ska bli kul att höra om det blir bra.
    Kram vi hörs…

  • Taxen Max

    Mattetvåbening mumsar gärna på en ruta (eller två, fre, fyra…) Lindts Madagascar. En nypa vanilj som balanserar det mörka fylliga. (hi hi, läses med Bengt Fritiofssons brytning?)

    taxen Max

  • whitelady7

    Ajajaj, jag tror det är vuxenvarning på mörk choklad 🙂 Själv saknar jag Kexchoklad och Mumsmums….

  • Filippa

    ÅHHHH! Choklad *dagdrömmer* Mörk, handgjord, fylld med hallon och passionstryffel. Nästa gång du kommer till El Stockholmo Bettan, säg till på ett ungefär så ska jag lämna favoritchokladen på lämpligt ställe så du kan hämta den anonymt. Fast å andra sidan kommer du sedan att svälta i bonnhålan för att du inte kan äta annat….*ler elakt*

  • Helena Palena

    Min farmor jobbade på cigarrfabrik i Stockholm. Nu skulle jag vilja prata med henne om det. Men hon dog tyvärr 1984. Jag har material till ett reportage om kvinnor som rullar tobak och gör cigarrer på Barbados. Väldigt intressant!

    Det här med choklad har jag inte fastnat i än. Vet att det finns konsulenter som åker omkring och har provning – som man provar vin ungefär. Tycker inte om mörk choklad – men kan förstå att en liten bit kan vara gott till kaffe och whisky eller vad man nu gillar.

  • Vb

    @Helena P,
    jag har mailat dig, kankse du får lite hjälp där?
    🙂

  • tonarsmorsa

    Jag hade inte heller fattat det där med mörk choklad, förrän för några år sedan. Min smakupplevelse ligger i detta: http://www.chokladshopen.com/index.php?filter_id=22&manufacturers_id=31&cPath=22_31&osCsid=91342c9d4bd6bb68222b89e9c31396d0
    Den är helt underbar!! Men det räcker faktiskt med en liten bit. Finns att köpa i välsorterade tobakshandlar och thebutiker. Lite dyrare, men räcker aslänge för att den är så dryg!!

    Kram och välkommen in i den mörka chokladens värld!

  • barbakvinna

    jag är frälst i Lindts 70 %-iga den har en toutch av russin efteråt… Tyvärr så är mina barn lika frälsta så här får man gömma godsakerna..

  • Chokladorgasm.

    […] Vendettanbettan skriver ett inlägg om mörk choklad. Jag är också en av de som upptäckt mörk choklad. Min egen favorit är lite dyrare än den allra billigaste sorten, men den är också väldigt dryg och räcker länge, eftersom det är svårt att frossa i mörk choklad (och då ska ni veta att jag ändå är chokladfrossarnas mästarinna!! ) […]

  • Mats Carlsson

    Hej
    Prova en mörk choklad med chili i tex Lindt ./Mats 🙂

  • Vb

    @Mats,
    Tack för rådet, tydligen läste jag dina tankar för en sådan åkte ner i varukorgen idag.Att avnjutas ikväll OCH imorgon hoppas jag!;)

Kommentera

