Bara en blogg, bara en dag

Sovit som fan sista dagarna. Mentalt och fysiskt slut av den otäcka yrselattacken och MJs rännande runt landet och ”jubileét” av mordförsöket tog musten ur mig. En del tror att jag vältrar mig i sjävömkan, se förra inläggets kommentarer. Om så vore, så är den personen den sista som skulle kunna ge ett stödjande ord, känna någon någon form av empati eller sympati, trots att människan själv är döv på ena örat och Menieres ger en gradvis hörselnedsättning. Vart tog ödmjukheten vägen, som predikas i tid och otid? Respekten för andra? Säger bara; Håll dig härifrån! Tur att bloggen har givit mig andra varma, kloka bekantskaper.

Läser att Leif G W Persson är övertygad att mamman till lilla Madeleine Mc Cann är skyldig till att ha drogat ner henne, och det gick snett. Det är jag tyvärr också. Som liten tjej fick jag ofta följa med min mamma till Grekland. Vi åkte alltid till samma ställe, då helt oexploaterat, ett paradis. Vi umgicks mycket med familjen som hade ortens pensionat och ”krog”. Dottern Tassoula blev min vän, vi var som ler och långhalm. Följde med henne till skolan, vi gick mil längs strandkanten och hittade vackra snäckor. På kvällarna ville mamma ut och tjoa. Jag behövde sova, när man är i sex-sju-åtta års åldern är det inga konstigheter. Jag ville sova tryggt bredvid mamma. Då ”kompromissade” mamma. Gav mig några små glas likör, Parfait DÁmour eller banan, sött som godis, förödande för en liten tjej. Det händer i dom bästa familjer, det mest skrämmande i Madeleines fall är att föräldrarna är läkare. Dom borde väl veta hur det ska doseras? Ruggig tanke att hon/dom (?) överdoserat, då faller det under mord. Uppsåt finns, planering krävs. Jag undrar varför dom inte bad om hjälp, om nu barnen var så jobbiga, som mamman ska ha skrivit i dagboken. Jag bad om hjälp med min dotter, djävulens val. Men jag bröt mönstret med det sociala arvet. För hennes bästa var det enda alternativet, livet med MJ var kaotiskt. Våld, sprit, destruktivt. Det är ett alternativ som alla vunnit på. Vi har en innerlig kontakt, hon är förskonad från att ha sett sin mamma förnedra sig själv. Vi umgås mer efter mordförsöket och flytten, eftersom inget ont som inte har något gott med sig. Mina spritvanor har ändrats till det bättre, även om jag trillar ibland.
En annan sak med att inte booza så mycket är att man kan lägga pengarna på annat. Men nu är det tajt,

Betalar av skulderna som Skatteverkets taffliga postgång orsakat mig, påminnelsevgifter, inkassokrav osv. Det jävliga är att vi som lever med kvarskrivning inte kan bevisa någonting, ingen svarar på våra frågor eftersom vi är skyddade. Paradox. Och alla ”olyckor” kommer inte ensamma. Glasögonen pajade som ni vet, nu håller tangentbord och mus på att säga upp sig. Hoppas skiten håller till måndag, då jag får in en slant på kontot. Funderar på ett erbjudande OnOff har, MS 6000 WL Laser Desktop för 498 pix. Lasermus och tunt tangentbord. Någon som har andra förslag som är i den prisklassen? Trådlöst.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

12 responses to “Bara en blogg, bara en dag

  • Ister

    Får väl hoppas på att det inte är Menieres utan bara sk kristallyrsel som botas enkelt hos sjukgymnast!

    Att bryta med sitt sociala arv är svårt, det krävs styrka och mycket kärlek för att se till sitt barns bästa till den grad att man väljer att leva sin vardag utan sitt barn.

    Beundrar din seghet, din styrka och den värme som du har, trots eländet runtomkring dig!

  • Vb

    @Ister,
    du är ett praktexempel på dom bloggare jag nämner ovan.
    🙂

  • Nina

    Även jag hoppas att det typ kristalyrsel…du behöver v e r k l i g e n inte mer bekymmer med din hälsa!

    (Korkad kommentar egentligen, vem behöver någonsin ”mer bekymmer” med hälsan?!)

    Läste nyss ”självömkekommentaren” och tappade hakan, vad ä r det där för okänslig idiot?

    Usch!

    Ett jävulens val, ja…men starkt, osjälviskt och rakryggat, det är svårt, att sätta sitt barns bästa och behov framför sitt eget, när det handlar om att tvingas avstå.

    Själv har jag brutit det sociala mönstret, åt totalt motsatt håll, genom att vägra lämna bort, slänga runt (som jag blev) och istället finnas på plats, ända in i absurdum.
    Förmodligen så jag har lyckats få alla dom extra ”på halsen”, nackdelen med att vara statisk… 😀

    Är så glad att du mår bättre!
    Kram…

  • Josef Boberg

    Hejsan,

    Som VÄGVISARE vill jag tipsa Dig om Donat Mg som ett sätt att komma till tals med alkohol på ett annorlunda sätt = VIST sätt. Själv använder jag Donat Mg dagligdags sedan 1998. Om Donat Mg har jag ordat en hel del under rubrikerna B1 – B27 på min hemsida. Dit kommer Du lätt som en plätt genom att klicka på mitt namn, kanske… 🙂

    Om den fundamentala skillnaden mellan VÄGVISARE och VÄGLEDARE har jag ordat en del under rubriken B38:3 på min hemsida.

    Ha det…
    vännen Josef

  • assdur

    Du är verkligen en bra o klok bloggbekantskap!
    kram & jag hoppas nu att strulen ordnar sig för dig =)

  • Vb

    @Josef,
    Tack för omtanken!:) Ska läsa vid tillfälle.

    ps, du har ine funderat på att starta en blogg istället, det är lite roddigt att läsa din sida.Ta det rätt, ibland är är det bättre att göra saker lite enklare.
    Trevlig kväll därnere!

  • pysan

    Som vanligt ett bra och tänkvärd blogg…

    Kärleken till ditt barn lyser i mörker… vackert… stolt och med respekt…

    Kram Pys

  • Josef Boberg

    Vb – tack för tipset !

    Men min hemsida är i första hand inte avsedd för dom intellektuellt upptagna, kanske… 🙂

    Därtill har jag redan två egna bloggar. Adresserna till dem finns under rubrik nr B38:1 på min boklångrandiga hemsida. Men besöksfrekvensen på dem är inte besvärande hög precis.

    Den ena handlar om mina gjorda erfarenheter av kvinnoförnedringen i mitt kära fosterland Sverige – såväl som världen i stort. Men det förefaller inte vara något problem av dignitet, ifall jag skall gå efter vad kommentarerna där säger = inget problem i sig – som är värt ett enda ord !

    Ha det… 🙂
    vännen Josef

  • Sara

    Tro inte for ett ogonblick att paret Mc Cann ar skyldiga. Media vill alltid ha en syndabock.

    Den ‘forste’ Anna Lind-mordaren, kommer ni ihag honom?
    Han var helt utdomd redan fran forsta dagen; trist bara att han inte alls var skyldig.

    ‘Dingomamman’ I Australien, minns ni henne? Vars barn forsvann i den australiensiska odemarken 1980 – hon anklagades for mord utan nagra som helst riktiga bevis. Hon havdade hela tiden att en dingo tagit barnet, men ingen trodde henne. Saklart. Efter 10 ar i fangelse slapptes hon – bevis hade framkommit vilka stodde dingo-teorin.

    Leig G W Petterson? Vad har han for auktoritet att uttala sig om ett fall han inte har nagon som helst insyn i? Duh!

    Please everybody: varfor skulle en lakare ge sitt barn ‘fel’ dos somnmedel, darefter gomma barnet i TRE veckor under intensiv mediabevakning, dumpa henne I HAVET och darefter resa Europa runt och kyssa pavens fotter? Man behover bara ta en titt pa foraldrarna for att forsta att de inte ar psykotiska.

    Vilket garanterat ar en forutsattning for att kunna ro iland ett dylikt foretag.

    Ifragasatt ALLTID media. Deras jobb ar att salja losnummer. Leif G W Pettersons jobb ar att forsoka vara viktig.

    Duh!

  • Rosa

    Jag åker berg och dalbana när det gäller Madeleines föräldrar. Visst kan det vara så och att det blev en olycka, för stor dos. Men tänk om inte och de ändå blir anklagade. Inte bra med söt likör till små barn, vem vet hur ett beroende framkallats? Det är tur att du tagit beslut som du gjort ang din dotter. Avsaknaden av empati saknar jag ofta här på bloggen, men som du skriver, det finns så mycket godhet också som väger upp det andra, som tur är.

  • Theodor

    Jag instämmer med Sara. Det är alldeles för mycket märkligheter i medias uppgifter. Hittade hunden spår av liklukt i augusti i en bil som användes i juni? Har man letat efter någon liklukt i lägenheten hon försvann i? Och hur kan man argumentera att statistiken talar mot föräldrarna. Det är så DUMT så det liknar ingenting. Statistik kan man inte använda i ett enskilt fall … aldrig … någonsin … det är kvintessensen i statistik. Om man gör det blir statistiken självuppfyllande och då är det inte statistik, det kanske är häxjakt, men det är inte statistik.

  • Filippa

    Jag har inte barn men kan bara föreställa mig våndan att besluta sig för att det är bättre för mitt barn att inte vara med mig. Det krävs mod, styrka och beslutsamhet, nåt du verkar ha i överflöd. Nykterhet är också en kamp, varje dag, varje natt.
    Lilla Maddie, ja himmel, vem vet ? Efter Bobby har jag inga som helst illusioner, sånt här händer varje vecka i USA. Det kan mycket väl vara föräldrarna för om man lämnar sina barn (hon är bara 4 för 17!) ensamma så ja, vem vet…

Kommentera

