I harmoni med naturen? Hjärna!

regnfoenster
foto: http://www.fotoakuten.se.

Vissa dagar, inte alla dessa dagar, lever min hjärna i en totalbalans med naturens. Visste ni att klimatförändringar i hjärnan är lika förödande som jordens? Ptsd kan beskrivas så, kanske det blir lite lättbegripligare då ,för dom inte kan sätta sig in i tillståndet. Ibland är det så överhettat att hjärnan brinner. Alla dessa tankar blir en enda stor, där man inte vet var elden började. Och röken gör att det svider i ögonen att försöka se var man ska släcka, för var man än vänder sig, ryker och pyr det. Och startar nya eldar, som om man vore Carrie i Stephen Kings roman. Med ögonblick!

Så fort man blinkar så försvinner ögonblicket, och ersätts av ett nytt. I hjärnan; men i kroppen sitter allt kvar. Med en märklig fördröjning i musklerna. Ont, där dom läkta ärren på magen sitter. Strålar ut i ryggen. Som om smärtan vill krypa ut där. Bakom mig, så jag slipper se det jag inte minns.

Idag släcks eldarna med regnet. Känner igen mig, får vara i balans med det grå. Regnet gråter åt mig, för jag kan inte. Idag sköter vädret om mig. Kurerar mig med ett våtvarmt omslag. Det känns tryggt och bra.


Andra bloggar om: , , , , ,

6 responses to “I harmoni med naturen? Hjärna!

  • rubinum

    Lite skönt att det regnar idag då!
    Fast vi har sol=0)

    Kramar
    Annica

  • livsglimtar

    Ohh så stark du kan skriva.. jag lyssnar på Filippa Reinfelts sommarprat och hon berättade nyss om när henne syster dog. Mycket känslosamt och kloka tankar hon har…sen när musiken spelas så går jag in här och smock sa det…fan att det ska vara så tungrott livet. Filippa talar om höga fjäll och dalar vad ska man göra som en liten människa? Man får ta plats i roddbåten och försöka ösa och ro bäst sjutton man kan. Ibland skiner ju solen och vårt hav ligger spegelblankt.
    Jag slänger väl in ett extra öskar till dig, du får låna mitt för jag har kav lugnt idag.
    Puss

  • ET

    Du vet att jag tänker och håller på dig! 😀

  • Birgitta

    Ja du ger en träffande beskrivning och även om jag inte upplevt det som du har upplevt, så känner jag igen känslan mycket väl.
    Fan, du borde verkligen göra något av det som du bär omkring på och du har ju förmågan att förmedla.
    En dag kanske?

  • tonarsmorsa

    Ett med naturen? Håller du på att bli Rastafarian? 😀 *S* Har precis skrivit om dem här: http://tonarsmorsa.se/2007/08/11/rastafari-en-religon-och-en-livsstil-del2/
    Nej, allvarligt, så tror jag det är jätteviktigt att känna så, särskilt när man har sina ”down-perioder”!

    Kram!

  • Lasse

    Kram!

    /Lasse

Kommentera

