En främmande fågel

Ringde på min dörr ikväll. Pratade i telefon, när hjärtat stannade. Viskar till henne , kompisen i luren samtidigt som jag springer upp från datastolen och letar fjärrkontroll. så jag kan stänga av ljudet.

Vem är det? viskar kompisen tillbaka. Vänta för fan, jag måste komma till dörren först, svarar jag. Fibblar med fjärren och tänker högt, var det min dörr det ringde på. Öppna inte säger polaren, kolla i kiken först. Ja, ja säger jag och sträcker mig upp så långt jag kan, palljäveln har jag flyttat på under dagen när jag putsade doror. Fan, fan.

Kikar ut, når nätt och jämnt upp men ser bara trappen och ljus. Dessutom är brillorna för svaga. –Fan det är ingen där. Jag ser ingen, säger jag samtidigt som någon på andra sidan säger:

Hallo, en kvinnoröst. – Vad vill du morrar jag. Ovversvamning säger kvinnan och jag förstår att det är en granne. Öppnar och mycket riktigt, det är den trevliga eritreanska kvinnan några trappor upp. -Jag ringer dig sen ; pratar nu i normal ton till kompisen.

Henne som jag mött i tvättstugan några gånger, hon ville ha hjälp att fylla i en skadeanmälan till försäkringsbolaget angående avloppsöversvämningen. Hon har bara varit i Sverige i fyra år, pratar hyfsat men blandar ihop sitt språk tigrinya och svenska när hon skriver. Det är klart att man ställer upp, men det blev inte bara det! Vi satt och pratade länge om utanförskap, flyktingskap på olika plan men lika svårt. Hon frågade om jag verkligen var riktigt svensk. Hade lust att säga nej, för så känner jag och agerar inte. Vi kom överens om att ingen trivs i den här trångsynta obygden, vi tycker båda två att det är oerhört svårt att nå folket här. För vi som borde vara rädda är inte det, men innevånarna är det, för det nya.

Anyway, trevligt var det, och en ny promenadkompis har jag fått!

Andra bloggar om: , , , , , , ,

10 responses to “En främmande fågel

  • Dandelion

    De kvinnor jag träffat från Eritrea har varit sånna underbara kvinns så det är inte klokt… för att inte prata om maten ojojoj… deras injera och div (vegetariska) röror som man äter till.. ja,blir du bjuden på deras mat så tacka inte nej för då går du verkligen miste om något.
    Jag kan drömma om det ibland till och med 🙂

  • Vb

    Dandy,
    förra året satt dom på ute på gården och grillade, dom dofterna fick mig nästan att gå i spinn!Lyder snällt ditt råd, och gnuggar händerna.

    Ha en bra dag!

  • Filippa

    Så trevligt ! Så osvenskt….och kanske lite skönt att åtminstone ha sagt mer än hej till någon i huset ?

  • Vb

    Absolut Filippa, känner mig lite mallig att att tyckte att jag var Osvensk.Och så är det, jag passar inte in här.*längtar bort*

  • Dandelion

    Att ha få ”den där” kontakten som så många andra svenskar inte har och att få komma med i deras gemenskap som är ett helt annat liv än en annan levt är givande och gott för själen.

  • Birgitta Alvskogen

    vad bra att du öppnade dörren och ni fick så fin kontakt. Det är ju skitbra 🙂
    kram!

  • saccenach

    Vad trevligt det låter! Tänk att man kan möta härliga människor där man minst anar det.

  • Jonas

    Härligt det låter. Själv bodde jag granne med en afrikansk man en gång som drev grannarna till vansinne, men det är ju en annan historia. Skulle också vilja ha fler kulturer på Södermalm. Här bor nästan bara infödda svenskar som arbetar med media eller IT. Inte så många afrikanska dofter i trappen om man säger.

  • Miss Terious

    Det där språket har jag aldrig hört talas om. Man lär sig något nytt varje dag. 🙂
    Promenadkompis skulle inte sitta helt fel. Kul att du fått en sådan.
    KRAMAR 🙂

  • Emelie

    Bra blogg! Du skriver smart, begåvat och intressant. Kul!

    //Emelie

Kommentera

