Jordgubbe

Fler och fler väljer jordbegravning istället för att kremeras. Religiösa skäl ok, men att syfta till att vara miljövänlig vetefan!

När man brinner upp, så blir det utsläpp av amalgam från fyllningar i tänderna som förångas. Det är ett faktum. Det är inte bra för klimathotet.
begravningsbil.jpg

Men hur bra är det att läggas ner i jorden, balsamerad och fin? Balsameringen består av en mängd kemikalier som går direkt ner till b.la grundvattnet. Sipprar sakta ner och förgiftar jorden. För att inte tala om kistorna, som är behandlade med allehanda lacker, och impregneringmedel! Och alla träd som går åt att tillverka kistorna. Sverige är ett av dom länderna där vi förbjudit vissa träslag p.ga regnskogsskövlingen. Det är inte bara i Sverige som folk dör och begravs.

Jag vill brännas upp! Som den häxa jag är, är det ett lämpligt alternativ. Dra ut mina tänder innan jag rullar in i ”bastun”, så är det problemet eliminerat.

Dessutom är det ur ett bostadspolitiskt synsätt bra. Det är lika svårt att hitta en lägenhet som att hitta en jordplätt att begravas på. Man staplar kistorna på varandra. Visste du det? Eller gör det dig ingenting? Du kanske vill ha sällskap där nere i den kalla råa luften? Dessutom kostar det schaber för dina efterlevande anhöriga att betala för gravvård.

Är det inte bättre att använda marken till glädje när vi lever? Till mer bostäder. Det är min övertygelse, vad är din? Mer kremering till folket!

Andra bloggar om: , , , ,

14 responses to “Jordgubbe

  • Jonas

    Absolut kremering. Och allt amalgam tog jag bort för 20 år sedan. Så det är bara att baxa in kroppen i ugnen. Och naturligtvis har jag donerat mina organ. Om de nu går att använda till nåt. 🙂

    http://www.livsviktigt.se/templates/DR_Page____232.aspx

  • Vb

    Snyggt Jonas, jag har oxå tagit ställning ang organdonation.

  • Donera organ « Haväng

    […] Läs gärna också VB´s tankar kring att bli en jordgubbe. […]

  • Jonas

    Rättelse. Jag har naturligtvis inte redan donerat mina organ som man kan tro om man läser min kommentar ovan. 😉

  • Vb

    @Jonas,
    Givetvis…..:)

  • Filippa

    Organdonation är självklart och bränn mig, baby 🙂
    Kanske inget att skämta om direkt men istället för att familjen ska ha ett ständigt dåligt samvete för en grav som ska skötas väljer jag att bli spridd för den vind som blåser, ut i solen och för att på något vis finnas överallt i himlen. Så fick mamma det och så vill jag också ha det.

  • Robin

    Jag har alltid velat få en vikingabegravning. Dvs att jag läggs på en ”flotte” som tänds på för att sedan skjutas ut till havs.

    Ska fan skriva det i mitt testamente. Och efterlämna tillräckligt med pengar för att kringgå diverse byråkratiska bekymmer 😛

  • Vb

    Häftigt Robin, en annan sak som är viktigt är att man skriver ett s.k livstestamente där man beskriver hur man vill ha det sin tid på (ovan) jord.Vil man ha livsuppehållande åtgärder t.ex? Eller vill man bara ha smärtlindring och dropp.Det är viktigt, för då ska läkarna ta hänsyn till det.

  • carina

    När jag är döder gör vad som är bäst för moder jord, mig spelar det ingen roll.
    Bara jag kommer ner i jord så inte kråkorna äter upp mig. Gärna miljömedvetet.
    Hm! kanske man kan värma någons badvatten om dom använder mig som bränsle eller så! Det kanske skulle kunna gå. *S*
    Kram
    Ps. Tack för kommentar hos mig.

  • Rosa

    För mig är kroppen ingenting mer än ett redskap. Hela min familj vet om det. Dör jag utomlands låt mig bli kvar där, varför fårsla hem mig, det kostar bara pengar. Ta det delar som går att använda och dela ut till de som behöver, sedan spelar resten ingen roll. Däremot hoppas jag att min själ blir väl mottagen och att ljuset visar mig den rätta vägen jag ska gå på.

  • livsglimtar

    Jag har sagt till min familj att de får göra som de vill. Jag vill inte att ungarna ska tro att de måste sköta om en grav. Det som blir får spela deras behov eller hur jag ska skriva det.
    Jag har inte tänkt så mycket på det du skriver om, om jag ska vara ärlig. Vi har ju två gravar efter min mans föräldrar som vi åker till fast jag var rätt ”sur” över att de valde att göra så. För vi var ju inte tillfrågade vad vi ville ställa upp med. Men jag har nog med åren börjat tycka rätt bra om att gå till gravarna fast jag blir deppig av att gå där nere. Men det är skönt när det är gjort och traditioner är jag inte så mycket för, men allhelgona är speciell som minnesstund med alla tusentals människor som tänder ljus på kyrkogården. Vackert och maffigt..
    Det viktigaste verkar vara att den som är död ska få som den vill i många fall och egentligen spelar det ju ingen roll var skalet ligger eller vad man gör med det.
    Ska man ha gravplats så kostar det en summa varje år och man måste ju åka dit och sköta om det några gånger per år.
    Min egen familj, mormor, morfar, pappa och syster ligger i minneslundar. Jag skulle kunna tänka mig en sån där liten plats på en vägg med en liten hållare till blommor, vet inte vad de kallas.
    Oj så jag babblar…
    kram då

  • whitelady7

    Min bror och min pappa ligger i minneslundar, det tycker jag ar bra. Pappa ar ju ”begravd” har hos mig ocksa, genom en blomsterkrans i vattnet vid Kings Seat. Sjalv ska jag brannas, och stros over havet, om det sen blir the Pacific eller Malaren, det vet val bara den lede sjalv!

  • Taxen Max

    Burn, bayby, burn…Disco burning… Hmm, kanske grävas ned med hus uppe på? Vips, blir det besöksmål a´la ”spökgården” Borgvattnet! TJena! Ha det, säger Max som mest gräver ned märgben.

  • Dandelion

    Har gjort upp med en kompis hur hon ska stjäla askan när jag är död och sprida den på sin mors mark, tänderna får gärna knackas ut när jag är död, ja de som finns kvar.
    Känns lugnt och bra att ha bestämt att en papplåda blir kistan som blir inget tillsammans med mej efter bränning, typ.
    Finns det någe av det inre att återanvända så är det så det ska vara.
    Kruxet är dottern, som blir helt förtvivlad när vi pratat om detta ”efter döden”, blir tvungen att se till att leva ett antal år till så hon kan förstå ordentligt utan att bryta samman.. jaja har väl inget brådis men man vet ju aldrig.

Kommentera

