Slum

Atombomsväder,

ömsom sol, ömsom regn, men det skumma vinddraget påminner mig om vad jag tror är efterdyningarna av en atombomb. Eller önskar.Ljumma vindar, som om det vore någon annanstans skulle vara honungsmjölk för själen. Som kunde tina upp en permafrost i själslivet.

Sen ”hemresan” har jag känt mig; känner en oerhörd utanförexistens här. Här där jag inte vill vara. Går bredvid innevånarna som i en tunnel. Ingen sträcker ut sin hand för att hälsa och dra mig tillbaka till verkligheten. Deras verklighet. Deras tillhörighet. Kanske dom ser att jag inte vill, trots sina nyfikna ögon bakom skygglapparna.

Jag tittade på dom idag från fönstret under täckmantel. Putsade dom. Snabbt, snabbt springer dom få som vågar sig ut och inte har semester. Dom ser skyldiga ut. I mina ögon. Idag är jag den som dömer, tyst.

Tyst, så dom inte ser mig, så dom inte hör mig. För jag ska inte synas eller höras. Det har mördarjäveln sett till. Jag längtar hem.

Från det som jag idag kallar slum. Och här bor det slumrande folket. Undrar vad dom väntar på? Jag väntar på en annan dag, när jag ser bättre och tydligare var mina vägar ska bära………huvudet känns som en jordglob.

Andra bloggar om: , , , , ,

4 responses to “Slum

  • Birgitta Alvskogen

    det slår mig att vi kanske bor på någons huvud. En flintis som försöker kamma över det kala, men stormar som blåser tillbaka testarna. Översvämningar av tårar orsakade av för mycket skräp, torra spruckna läppar som gapar efter vatten och en tryckande hetta från ett annat klot som aldrig slutar brinna…

  • whitelady7

    Du bade syns och hors och hor till, precis som det ska vara. Det kan ingen ta ifran dig Bettan, aven om det kan kannas som om det ar lite ”vilande” ibland om du forstar vad jag menar! Till och med jag kan ju ”se och hora” dig, anda fran andra sidan! Segla pa molnet ett tag, det ger perspektiv. Stor Stark Styrkekram till dig vannen!

  • Miss Terious

    Jag har sån tur. Jag känner mig väldigt omtyckt i den lilla ort jag bor i. Tidigare bodde jag i det utanförskap som du beskriver. Hoppas du får snart får uppleva den värme som jag bor i.
    KRAMAR 🙂

  • Filippa

    Du hör till, det är det väl ingen tvekan om ? Tänk om det är så att dom andra känner sig lika utanför ? Det kan mycket väl vara så …jag tror vi är många som känner så mer eller mindre ofta. Vissa som jag blir då lite desperata över att inte höra till och tar till höga skratt, kakor, glada leenden och ”hurtighet” för att inte hamna ens i marginalen. Andra som du drar sig undan och undrar om det inte finns något annat, bättre. Det gör det. Men kanske inte just nu.

Kommentera

