DialektTV

Tv 4 går i bräschen.

Fine, så länge man HÖR vad dialektmänniskorna säger, för allvarligt är det så att norska och skånska och det där förfärliga lätet (blekingska?), där dom fullkomligt sväljer rrrren inte gör sig i media där det ska gå fram information, oftast snabbt. Som i nyhetssammanhang och väder. Gamla tanter och farbrödrar har extra svårt att höra då b.la.

När mitt största hatobjekt på TV, Tone Bekkestad annonserade att hon skulle fly tillbaka till Norge var ingen gladare än jag. Lik förbannat dyker hon upp och står med sina väderkvarnsarmar och talar om att här och där kommer det att regna. Vad ska blinda Sara tro? Hon är tamejfan mer deprimerande än vädret själv.

Senaste given är att sätta Sportlollorna i ”egna” program. I söndagsmorse var jag inte bara illamående av vino, utan låg i soffan och led när en totalförvirrad Nora Strandberg skorrade sig igenom ett par timmar, där hon lyckades tapppa manus på golvet, fick hjärnsläpp och inte ens visste vad nästa programpunkt var osv. Men herregud! Har en del noll självkritik eller var fick dom luft från?

Nya väderpajasen, en liten lappgubbe har åtminstone humor och

hör man vad han säger!

Bästa tv 4!
Ni är nydanande och tänkande, fine. Men gör inte ett media som går ut på att se och HÖRA till en cirkus för att visa vad ni är ickerasistiska. För det är vad skåningarna kallar oss när vi säger sanningen.

mvh

Andra bloggar om: , , , ,

10 responses to “DialektTV

  • ET

    Jag var minst lika glad som du när hon annonserade sin återflytt till Norge *asg* men….. jag vill bara förvarna om att jag använt och lånat och refererat till ditt underbara bloggkvalster i min senaste blogg och om trollen hittar hit så ber jag om ursäkt i förväg och tipsar dig om att i sådana fall använda mitt schnygga certifierade ord 😉

    Kram

  • leopardia

    jag tror att tv4 använder sig av taktiken för att man ska bli lättad när reklamen väl sänds… kanske… hmm…

  • livsglimtar

    Jag sitter här och bara håller håller håller meeed. Jag blir sur när de använder folk med dialekter som inte ens en hörande kan förstå, sen är det väl kul med dialekter på rätt plats. Men inte under nyhetssändningar och sen hatar jag när de i alla möjliga pratande program börjar spela bakgrundsmusik. Ska fan vara halvdöv när de börjar spela musik som hörs mer än de som pratar. Då får jag spader här hemma…
    Sen retar det mig att de höjer ljudet när reklamen kommer. Ett tag tog de bort det efter mycket klagomål, men nu vrider de upp volymen igen och jag känner att det är ett intrång i mitt privatliv när jag får sänka ljudet snabbt för att inte bli döv av oljudet. Jaha det var avdelning klagomål…
    Men annars så mår jag rätt bra och livet det finns väl lite här och där mitt i gnället.
    Väldigt många kramar

  • Vb

    Hej Leopardia!
    Kanske det? Vad kul med en ny kommenterare! Tack,
    mvh

  • Hatar upplänningar

    Det är ju bra att Fjollträskinvånare och andra upplänningar retar sig på dialekter så att de har något att skriva om i sina bloggar. Ni får väl rensa öronen och ge er utanför tullarna om ni har svårt att förstå. Själva tittar vi i de ockuperade landsdelarna på moderlandets TV så att vi slipper allt obegripligt skitsnack på ockupationsmaktens så kallade språk.

  • Vb

    Hej hatar Upplänningar, vaknat på fel sida? Är det lättare att lyssna utanför tullarna?Hmm intressant.Angående att vi får något att skriva i bloggen, så läste du den iaf.
    Äh, flytta till andra sidan sundet vetja!
    🙂

  • Lukas Söderström

    Snacka om fördomar å det ifrån en hoper stockholmare dessutom vad tror ni vi ”bonnläppar” tycker om er och eran ”dialekt/läte”?
    Halva Stockholm ligger i Uppland och resterande halva i Södermanland ni har ju inte ens ett eget landskap en gång och så sitter ni på era bakdelar och snackar massa dynga om oss som inte råkar komma ifrån eran vidriga kloak till stad!
    Är ni lika stöddiga mot invandrare som talar med kraftig brytning? DET TVIVLAR JAG PÅ!!!!

  • Lukas Söderström

    Det enda som gör eran sketna håla viktig är det faktum att kungafamiljen bor där men det kan la ordnas med att de flyttar till Göteborg eller Nyköping!
    Stockholm grundades där den nu ligger enbart för att distansera ifrån Norge och Danmark som annars brukade använda östra Skandinavien som en ”proxy”-arena för att avgöra vem av dem som skulle dominera norden!
    Det ni kallar språk kallar de flesta av oss (runt 6-7 miljoner) för komiskt!

  • Vb

    Tjena Lukas,
    vaknat på fel sida du också?Dina kommentarer manifesterar något jag glömde i inlägget.Er iaf din totala brist på humor och satir.Och med den tonen du använder gör er inte mer ”attraktiva”.Låt mig ställa en fråga;
    Är du en av dom avskyr 08or men jublar när ni ska åka hit och göra Sta’n?Om, bespara oss ditt besök.Sätt dig ner istället och läs om inlägget och dina kommentarer så kanske du ser att vi är lika goda kålsupare båda två, tyvärr andas du inte ett uns av svart humor eller raljans.Bara arrogans och aggressivitet och dömande.Ajöken.

  • Lukas Söderström

    Faktiskt inte!
    jag åker bara till Stockholm när det är absolut nödvändigt!
    Personligen är jag rätt trötter på att höra era minst sagt rasistiska kommentarer angående oss från ”bonnvischan” vilka tror du det var och fortfarande är som ser till att butikerna är laddade med allt det ni behöver för att klara dagen?
    Nä åk runt lite i vårat fagra land ja hela Norden och lär känna ert eget och våra brödrafolk lite mera så kanske ni inte skulle ha sådana rasistiska tankar!
    och när det gäller oss från landskapena så bara för att vi inte har lika många rånare mördare och våldtäktsmän som ni har och framförallt att vi inte låter som ni betyder inte att vi är efterblivna utan olika helt enkelt!
    Humor till och med ”svart” sådan är väl okej men i och med att man inte kan göra narr utav tex invandrar-ligisterna i Rosengård för deras bristande respekt så borde man i så fall inte heller få göra narr utav landskaps-”dialekterna”!
    Och jag förstår inte riktigt ”skämtet” angående Tone Beckestad(som nästan var enda anledningen till att folk tittade på vädret)som faktiskt låter en aning som hets mot folkgrupp då man aldrig skulle få säga samma sak om ”återflyttande” imvandrare utan att riskera få skit fört!

Kommentera

