Dömande

Elias i Sundsvall kom till rätta, välbehållen och förmodligen utsövd. Han knoppade över hos en kompis. Nu reagerar bloggvärlden mot kompisens föräldrar. Dom skulle tamesjutton ha regerat på att, Elias slaggade där! Herregud vilka ansvarslösa föräldrar!

eliasny.jpg

Varför det undrar jag och tänker tillbaka på mig själv i den åldern. Ett busfrö utan like, behöver bara se bilden på Elias och konstatera att han är förmodligen det också. Att smyga in sent på kvällen, genom ett fönster när päronen sitter och glor på tvburken, och känna spänningen, för att dom tror att Elias kompis sover redan. Ett klassiskt busstreck! Kan nästan se tisslet och tasslet grabbarna hade. Och när man är åtta eller nio år (olika uppgifter i media), så kan man inte se konsekvenserna av det man tror är bara ”bus”. Kanske var det bara så?

Please bloggers, döm inte så hårt. Ta inte ut den eventuella oro ni känt, att Elias skulle drabbats av något tragiskt, och han är välbehållen i ilska över något. Lätt hänt, ett psykologiskt fenomen. Tänk tillbaka lite, hur var du som barn…….och som Elias mamma säger:
man kan inte ha koll jämt!”

Grabben är tillbaka välbehållen, vila i det!

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 responses to “Dömande

  • Dandelion

    Jo, det är sant. Man ska allt tänka efter före.
    Jag har faktiskt på 2 sekunder tappat bort dottern inne på Lindex med 2 utgångar när hon var kanske 4 år, det gick undan kan jag lova och fruktansvärt hemskt var det.

  • puffeltufflan

    Hoppas allt är bra med dig!
    Som svar på ditt inlägg:
    http://puffeltufflan.wordpress.com/2007/05/18/hur-var-dom-funtade-ja-jisses/

    Kram!

  • puffeltufflan

    Svar på min blogg:

    Tjabba!!

    Det står ganska längst ner om teleabb i artikeln på Aftonbladet
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1072110,00.html

    ja det är skönt att han är tillrätta..

    Trevligt helg på dig med!

    Kram!

  • barbakvinna

    Idag vid 19 tiden ringde jag Linneas kompis och frågade ifall hon var där.. En stund innan hade hon och jag pratat med varandra och hur mycket vi än letade och ropade så hittade vi inte henne.

    När jag pratar med kompisens pappa så kommer hon sömnigt lullande in i rummet.

    Hon hade gått in i Jossans rum och somnat i hennes säng.

    Antingen har jag dålig ordning eller så är huset förstort…

  • tonarsmorsa

    Ja, man kan fatktiskt inte ha koll jämnt! Som barn gick jag en gång in till min granne (två gamla gubbar som var bröder och som var världens snällaste gubbar) , sedan gick jag och la mig i den enas säng och somnade, mitt på dagen. Men de trodde jag gått hem för länge sedan. De var med min mamma och styvfarsa ute och letade mig. Till slut gick den ena av gubbarna hem igen, för att ringa polisen, telefonen stod i hans sovrum och de hittade mig där. Att hela grannskapet var på jakt efter mig, var jag lyckligt ovetande om…! Nej, man kan inte ha koll jämnt och jag tror inte heller man ska ha det. Barn måste få hitta på bus, barn måste få leva ett fritt liv där man inte alltid är övervakad. Det gick ju bra! Kram!

  • Lisalill

    Nej, det går inte att ha koll jämt. Vi är inte mer än människor med den s.k. mänskliga faktorn. Blir så trött när folk alltid vill hitta syndabockar.

    Skönt att pojken kom tillrätta. Det enda riktigt viktiga som betydde något. Vilken lättnad!

Kommentera

