Manlig feminist

Claes Decker hörde jag talas om första gången, när Tugba; den svenska, turkiska unga kvinnan som blev svårt skottskadad av sin kusin, för att hon vägrade gifta sig med den man som familjen utsett till henne, vid ett besök i Turkiet. Han gick in och betalade sjukvårdsräkningarna som svenska staten inte pyntade. Hedersmord och en Hedersknyffel! Tack och lov överlevde Tugba, men får antagligen tillbringa resten av sitt liv i rullstol. Senast läste jag att, hon inte ens får berätta sin version i den rättegång som hålls i Turkiet, läs mer om det här.

Svd har en lång intervju med Claes Decker idag, som jag läser med glädje. För han vågar vara en riktig man i det som skrämmer män mest,

I en Feministisk Värld. Han har fattat vad det handlar om. Dom sista orden i intervjun tycker jag säger allt, om denna modiga man:
–Jag hade trott att folk skulle bli mer provocerade än de faktiskt blev. Männen som inte förstår någonting lämnar jag därhän, de får mogna i den takt de klarar av.

Hatten av för dig Claes och för Elisabeth Fritz.

tillägg: Min modiga, engagerade advokat David Massi är bror till Elisabeth Fritz, hatten av för dig också!

Andra bloggar om: , , , ,

12 responses to “Manlig feminist

  • Soulsister

    Eloge för sådana män!

    Pöss på dig

  • Dandelion

    Japp, en sann man.

  • pysan

    Det är en stark man. Han skulle ha medalj!

    Kram Pys

  • Niki Loong

    Hatten av här också! Oförskämt dock att inte staten betalade… Kram

  • syster yster

    Dom finns och vet du vad, jag har en alldeles egen här hemma i huset!!
    De är guld värda och de står rakryggat upp för kvinnor och män. Även om andra ibland tycker att de är ”mesiga”
    Kram

  • barbakvinna

    Jag undrar hur Turkiska staten och rättväsendet ställer sig egentligen till hedersmord..

    Nåt säger mig att kvinnan inte har lika stort värde fortfarande i många länder..

  • Filippa

    En stor puss till Heders-Claes, tänk om fler vore sådana ?

  • Niki Loong

    Tassar bara in för att ge dig en kram

  • Tabia

    Bettis. Önskar dig en härlig helg och hoppas att du inte hamnar för djupt i bloggkrigsträsket. Men ser hur svårt det är att stanna utanför, de är duktiga på att få i gång folk!

    Kram!

  • tant grå

    Tänk om det fanns verklig kvinnofrid överallt …jag skulle ”köpa” människofrid om jag bara trodde det funkade
    yo

  • mona

    Ja han är sannerligen ett undantag i denna värld. Turkiet däremot är inte förvånande och att Sverige inte gör något är inte förvånande De gör ju inget i Sverige eller……. Ha de gott/mona

  • Jürgen Frantz

    Jag säger bara en sak och det är inte godis utan korv, korv är lösningen på allt… är man man har man korv, korv är värd mkt pengar

Kommentera

