Halkade

Tillbaka till mordförsöket på ett bananskal. Ett ruttet, stinkande bananskal.

Kom iväg på den numer dagliga promenixen, längre och snabbare för varje dag. Nästa vecka tänker jag två rutter per dag. Sista biten är ett riktigt klafsande i snövattensmält sörja, stånkar sista backen upp och;

Kliver in i affären, idag med bestämda steg till bara det jag egentligen behövde. Dasspapper och kattmat. Men givetvis när jag langat ner lite Whiskas i kundkorgen, glömmer jag pappret. Sneglar på dom syrliga karamellerna som jag passerar på vägen till kassan, och tanken på hur bra jag är som avstår från snasket suddar ut kommande toabesök.

Det är lunchtid, och dom där gängliga typerna i det fulaste av allt, stuprörsjeans med insparkade arslen; som kallas tonåringar, har lunchrast och trots sina magra kroppar, står dom i klungor i kön till kassan med bullpåsar och chokladkakor.
Suckar lite, för dom låter illa och flänger fast dom står stilla. Och störde den eventuella lilla minnesrest jag kunde ha anammat angående dasspappret.

Då ser jag löpsedlarna. HÄR KÄMPAR HAN FÖR SITT LIV…..en suddig bild. Hjärnan säger till mig, vänd på huvudet, titta inte, minns vad min gamla teraputta sa: -undvik! Men jag vill undvika både snorvalparna och löpsedlarna! Samtidigt suger den suddiga bilden in mina ögon, kroppen följer efter. Som den mest närsynta måste jag titta. Bara måste…..bilden visar en taxichaufför tror jag, med en kniv på strupen. Svoschh så halkar jag på det där ruttna bananskalet tre år tidigare tillbaka i känslan. Blir så rädd att jag blir förbannad, arg istället för att vara bara ledsen. Fräser åt ungjävlarna att flytta på sig om dom inte ska handla, kassörskan får inte ens ett leende eller tack av mig. Här gäller det bara att komma ut fortare än fort, innan jag imploderar….

Hemma några timmar senare, efter ett varmt bad och lunch, kan jag äntligen se vad som hände egentligen, där i butiken. Jag har en lång bit kvar att gå, tills jag hittar hem igen.

Andra bloggar om: , , , , ,

16 responses to “Halkade

  • trollhare

    *kramar om*

    Att man inte kan radera minnen… På något sätt måste det finnas någon poäng med att minnas, men jag fattar inte hur?

    *kram igen*

  • Niki Loong

    Hej. Idag läste jag att man genom ögonrörelseterapi kunde bota svåra trauman. Det stod i nån av kvällstidningarna. Lät jämrans flummigt men verkade funka, enligt forskningen. Återkommer när jag hittat artikeln. Kram

  • Niki Loong

    Jag igen! Dagens AB sidan 24. Kanske kan det lindra något? Kram igen

  • Vb

    Vet EMDR, ska så fort jag stabiliserats igen börja med det.Exponering av trauman förutsätter att man är någorlunda trygg.
    Tack Niki!

  • Marcus

    Kramar om
    varma hälsn Marcus

  • Rosa

    Usch. Såg bilden på jobbet och valde att inte läsa. Förstår att det är tufft och du är duktig du.
    Tycker du jag ska läsa den här meningen högt här hemma ”dom där gängliga typerna i det fulaste av allt, stuprörsjeans med insparkade arslen;” och sedan ställa fråga: Vad tror ni Bettan menar? *L*. Se vem som gissar rätt?

  • Vb

    Rosa, för bövelen, NO!
    Jag ska väl träffa dom nån gång var det tänkt!
    🙂

  • Rosa

    Nickar och ler…

  • pysan

    *kramar om dig*

    Ord saknas..

    Pöss Pys

  • Twilight

    Säger som trollhare, att man inte bara kan radera minnen ibland. Skulle vara bra. Men det skulle ju inte funka, tänk om han skulle stå framför dig en vacker dag och så minns du inte vem han är.
    Men det är en bra tanke.

    FAttar inte hur du klarar av allt. Fattar inte vart du får styrkan från.

    Kram till dej.

    Ps.JAg har använt ditt namn i ett inlägg. bara ett exempel. du kan väl kika på det och kolla om det är okej. Annars frågar jag någon anna. DS

  • Jennie

    Läste en notis i tidningen och tänkte på dig.
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=331460
    Hoppas att det funkar i verkligheten oxå…
    Kram

  • Mamman

    Det är mycket som man mer eller mindre medvetet bär med sig, och som poppar upp när man som minst anar och önskar…. Kanske är det ändå lättare att förstå sig på sig själv. Svårare blir det när andra helt plötsligt reagerar irrationellt. Då gäller det att tänka på de där ryggsäckarna som alla kånkar runt på….

    Vad gäller Nikki´s kommentar om ögonrörelser, så har jag faktiskt provat och tycker det hjälpte mig i allafall. Gick i kbt för min tandläkarskräck och terapeuten använde just detta…
    Jag skulle nog vilja likna det vid en form av lätthypnos. Man slappnar av och bytter jobbiga känslor mot ljusa. Snabbt sammanfattat.
    Från första början har det använts på människor med krigstrauman.

    Kramis, och sköt om dig!

  • Vb

    Hej Jennie, tack för infon.Jag får s.k målsägandeinformation iom att brottet var så allvarligt, riktat mot liv och hälsa.Felet som begåtts här är, att Kåken underlåtit att meddela placeringsenheten att jag har kvarskrivning och besöksförbud.Att då placera MJ i närheten är rent ut sagt barockt!Fattar eg inte vad Beatrice Ask menar med uttalandet, ny lag.Den exixterar redan, men kanske menar hon när brotten inte anses grova nog att den utsatta ska få info….

  • Vb

    Tack rara Mamman, alltid bra att höra andra som har erfarenhet.Kanske du ser att det är på gång i kommentarerna ovan.
    Trevlig helg!

  • david-santos

    Hello, vd!
    All good in your blog. Thank you
    have nice wkend

  • Vb

    Thank YOU, David, and the same!:)

Kommentera

