Cold Turkey

Vet inte om det är rätta tidpunkten att, plåga sig själv med att på egen hand, lägga av med sömnpillren. Just nu är jag så förbannat sårbar. Har ända sen mordförsöket käkat insomningar, fyra år drygt. Senaste två, i kombo med långtidsverkande. Problemet är att sömnen blir drömlös, det kan inte vara bra för knoppens mentala återhämtning. Har nog problem med att inte känna något, står bredvid mig själv i det mesta. Har nog problem med minnet, ptds ger ”dementa” effekter. Sömnen bearbetar minnen;

Minnen som jag inte kan ta på. Minnena från mordförsöket består av en kort serie ”diabilder. Allt från att jag såg mördarjäveln på balkongen är nästan raderat. Allt annat är glasklart, hur kul jag hade det på schappet innan. Hur ledsna alla var för mordet på Anna Lindh, bara två dagar innan.

Ser ner och ser kniven i magen, ser upp och frågar – vad gör du och ser dom galna ögonen – fan, fan säger han, mer vagt minns jag att någon frågar om det är handen jag skadat, kanske innan vet jag att det första jag gjorde var att VRÅLA min dotters namn. Ett ovanligt namn, tigermammor. Det räddade nog mitt liv, så den sömniga byn vaknade och kikade ut från fönstren och larmade ambulans och polis. Det skramlar, antagligen när jag lastades in i ambulansen, sedan är det svart. Blankt. Tänk om det kunde vara ett blankt blad idag.

Abstinens, har sovit ungefär ett par timmar per dygn senaste veckan. Yrsel, huden torkar ut och kliar. Huvudvärk. Magsaften fräter. Argare än vanligt men orkar inte låta ilskan få utlopp. Den åker inåt. Känner mig totalt misslyckad och jävligt ensam. Jag är ensam i det här. Ont i musklerna. Vet att jag borde ut och få frisk luft, men jag är rädd att stå på arslet för det svirrar i skallen. Bara att gå till affären är företag. Alla ljud skrämmer mig. Ljuden som hörs så extra tydligt.

För säkerhets skull har jag en telefontid imorgon med shrinken, kanske man borde trappa ner pillren, och sluta med självplågeriet. Jag har fått den här idén att, om jag vaknar till medvetet, så kan jag få tillgång till mina känslor och minnen, samtidigt som jag vet att en exponering nu,

skulle kunna få mig att implodera.
Andra bloggar om: , , , , ,
Andra bloggar om:

27 responses to “Cold Turkey

  • Kimberly

    Hej Bettan.

    Jag förstår precis vad du går igenom, själv har jag ätit sobril i flera år och vill trappa ner och gör det och hade jag vetat vad det handlade om från början hade jag aldrig startat inte ens med nertrappningen.

    FY SJUTTON….

    Sedan tar jag citodon för min värk också och det har jag börjat knapra alldeles för mycket på sista tiden. Också galet…. Har jag värk p.g.a nerverna eller har jag värk för min FIBRO. Det är så mycket med känslor och värk att jag inte håller reda på vilket som är vilket.

    Kim

  • Madison

    Hmm…shit å fan alltså…har absolut inget som helst vettigt att säga…uhh…

    Kram är det bästa jag kommer på…ta hand om dig…

  • Vb

    Kimsan,
    vet hur det är med benz, låg inne för många år sedan och trappade ut vansinniga mängder, vill inte hamna där igen!
    Jam til slut vet man inte vad som är ägget..bistert!
    Var rädd om dig!

  • Kimberly

    Jag ska göra mitt bästa Bettan

    Ha en bra fortsättning på din vecka.

    Själv kommer jag att starta upp en blogg här.. du märker när jag ”finns här”

    Kim

  • Anette

    Hade oxå insomningspiller men slutade ”ofrivilligt” då läk ”ej kan skicka recept till apotek” och jag absolut INTE kan åka dit..Det gick rätt bra ett tag under sommaren och flykten, hade inte tid att tänka och sova öht. Nu är det värre, somnar vid 4-5 vaknar vid 9, drömmer för mycket och känner mig helt slut- ja, typ bakis när jag vaknar. Tappar lust, ork, kraft o blir sjuk hela tiden. Rastlös med överskottsenergi men orkar inget. Känner mig senildement och hjälplös, blir förb för det. Tänker för mkt men får inte tag i tankarna, ja, du vet. Prata med läk före och förklara hur det är, tror det är bättre. Varma kramar i det iskalla vintervädret!!!

  • Vb

    Kim, vi ses!

    Anettebäjb, ja bakis var känslan.Rugg, torsdag imöra……

  • Twilight

    JAg bloggar här nu.. Här där jag tror att jag kan få vara lite mer ifred. men ville ändå att du skulle veta avrt ajg befann mig…

    Msåte tack dej för oerhört fina kommentarer…..

    FD VITÄNGEL

  • Katrin

    Bettan, att trappa ned på tabletter kanske du bör ha läkarhjälp för? Det är nog inte bara att sluta, tror jag. Men du känner naturligtvis själv hur du vill göra. Det är viktigt att drömma. Hjärnan sorterar sig själv och finner vad som ska vara kvar och vad som kan kastas bort. Ett långt tag medan jag höll på med slutspurten av min doktoreringstid drömde jag inte pga stressen. jag blev förvirrad och glömsk. Sen tog det mer än ett halvår efter jag blev arbetslös innan drömmarna kom tillbaka.
    Nu känner jag mig mer som den gamla katrin igen men jag är inte riktigt där.

    Puss på dig! från ditt Katrinplommon!

  • Trasig inuti

    Älskade du.. önskar så att jag kunde linda in dig i min famn.. vagga oss båda tills smärtan sakta klingar bort. Tampas själv med nutidens fasor, men också uppväxtens trauman.. som alldeles plötsligt, nästan akut.. blommat upp. Minnen från länge sen som tvingats bort för att jag inte kunnat, orkat hantera dem. Svårt… ja, som fan. Vill så gärna göra något för dig.. men vad..? Låt mig veta.. snälla. Du är oändligt värdefull.. glöm aldrig, aldrig det.

    Varmaste kramen

  • Vb

    Kära Trasig,
    fick du mitt knapphändiga mail, så förstår du varför orden har tagit slut just nu.
    Du kan ta hand om dig själv och lilla Trasig för mig. Och det där med minnen som poppar upp känner jag alltför väl igen.
    Omfamnar

  • Kimberly

    Det med att man inte kan sluta tvärt måste det ligga någon sanning i.

    Det var en som t.o.m sa till mig att det kunde vara farligt.

    Man kan inte styra nedtrappningen själv utan måste ha hjälp.

    Men den erfarenheten av ”hjälp” som jag fått gör att man inte söker det.

    Jag ville Trappa ner och ville att den läkaren som började skriva ut medicin till mig skulle hjälpa mig.

    Han hjälpte mig genom att sluta skriva ut helt och hållet.

    Ska man inte ta ansvar som läkare om man börjat skriva ut till en patient under flera år, bara för man får en ”tillrättavisning” av någon ska man väl ta sitt ansvar? Eller?

    Min förra läkare blev tillrättavisad för han skrivit ut för mycket tabletter förmodligen inte bara till mig misstänker jag.

    Men han vägrade att skriva ut mer och det tycker jag var oansvarigt att inte ta sitt ansvar och hjälpa mig att trappa ner. Men det var tydligen för jobbigt.

    Det var så jag fick tag i min psykolog som jag har haft i över 10 år och han lärde mig att ”ta dom rätt”

    Men jag VILL SLUTA… men usch vad det är svårt.

    Jag har inte tagit så stora doser men jag har tagit i flera år och det är ändå ett helvete att sluta.

    Jag tar 1-3 )(aldrig mer än 3) tabletter om dagen.

    Vad som är rätt intressant att 1 tablett känns ju absolut inte längre på samma sätt som 1 tablett gjorde när jag började.

    Jag började när jag blev slagen av min dotters pappa, när jag skulle dra mig ur det förhållandet behövde jag ”lugnas ner” och började därför att ta först stesolid sedan gick jag över till Sobril.

    Jag brukar ibland ta Imovane till natten.

    Det är ett jäkla helvete de där tabletterna Bettan eller hur?

  • Vb

    Ja Kimberley, helvete och paradis.
    Min erfarenhet av benz är att har man gått på det så lång tid som du, så måste dosen trappas upp.Man blir resistent, och enda vägen är nog att uppsöa t.ex Magnus Huss vid KS, proffs på sånt här.Där låg jag sex veclorunder den akuta utsättningen, sen fortsätter helvetet hemma.Kan fortfarande längta efter Xanor som jag gick på, men nope.Inte igen!

  • Andersson

    Har nu samma tema som Sjölander, men hur gör man sen?

  • Rosa

    Det är starkt jobbat! Tror du kan ha en sann tanke i det du tänker om dina drömmar och minnen som kanske borde få komma fram. Bearbetas. De tabletter jag äter för blodtrycker är precis tvärtom, de framkallar drömmar och jag är van att drömma sparsamt. I början var det jättejobbigt. Vaknade och var trött av drömmarna. Ibland ledsen. Trappade därför ner på dosen, orkade inte med att drömma så mycket även om det bara var blajdrömmar. Kände mig inte utvilad. Nu går det bättre igen, med mindre dos. Håller tummarna för Dij.
    Ps. Åsnebajset skulle kunna användas till naturen, till växterna också, många arbetstillfällen skulle det kunna bli…

  • Andersson

    Tack för hjälpen! Nu undrar jag, hur fixar man så att man är med på Bloggportalens besökstopp? Och hur man ser till så att ens senaste inlägg publiceras där?

  • Andersson

    Det står inte på Bloggportalen hur man gör för WordPress.

  • Andersson

    Nu har jag nog fått haj på det!

  • Vb

    Bra!Blogg on!

  • Amir Sariaslan

    Hej! Jag tänkte skicka en manuell trackback: http://www.kriminologi.se/?p=101

  • motherbitch

    Angående pillren vet jag bara EN sak. Och det är att var sak har sin tid. Självklart måste du sluta med dom en vacker dag och ta tag i känslorna. Men är det rätt tid just nu? Sköt om dig.

  • tabia

    Tack för din goa kommentar igår!

    Har själv slagits med sömnlöshet den största delen av mitt liv och har insett att sömnen är så jävla viktig. Men har aldrig varit beroende av några medel. Men fick jag välja, hade jag nog valt sömnen. Beroendet går att ta i tu med en annan gång när man är bättre i form.

    Kram

  • Marcus

    Många kramar till dig och hoppas shrinksamtalet går väl! :o)
    varma hälsningar Marcus

  • Niki Loong

    Jag lider så med dig! Själv hade jag blåmärken över hela kroppen efter att ha blivit knuffad nerför trappan hemma. Bara blåmärken och ändå tog det tid innan jag läkt inuti. Jag anmälde inte, fotade inte, men visade mina föräldrar hur jag såg ut. Min familj och mina vänner räddade mig, stod som en mur kring mig. Nu har han gift om sig och släppt taget. Men jag minns skräcken och kan tänka mig att den är en miljondel av den. *kramar om och önskar jag vore stor och stark och kunde ta den jäveln av daga nästa gång han har permis* Jag upprörs över att det indirekt är du som straffas för något HAN har gjort. Upprörd är förresten bara början. Varma kramar från glappkäften som smider ränkor och planerar. För övrigt: älskar fåglarna!!! Kram

  • piraya

    ta det försiktigt med avvänjningen av tabletterna, jag förstår att du vill göra det, men ta det lugnt, du måste hinna med i själen också…

    jag har svårt att riktigt förstå allt du går igenom eftersom jag inte har liknande händelser i mitt liv, men jag läser allt du skriver och förstår hur jobbigt det är för dig. önskar jag kunde hjälpa på något vis….

    jo, det var suveränt att prova och handla kläder idag, expediterna hade till och med tid att hjälpa till och vara vänliga. gott om pengar har jag inte, men en kupong med 30% på lindex, klänningen kostade 179 och leggings 59 så totalsumman blev riktigt trevlig 🙂

  • Niki Loong

    Hoppas allt har gått bra idag och att du kom fram på telefontiden. *sträcker ut armarna och kramar om*

  • Niki Loong

    Hej min vän! Jag tittar på TV2 och lyssnar på direktsändning från ett symposium (med anledning av Internationella Brottsofferdagen) om mäns våld mot kvinnor. Så många kloka ord har sagts hittills (av kvinnor – inte en man i sikte). När all denna kunskap finns, varför GÖRS då ingenting. Intressant vinkling när dom hade räknat ut vad Adams våld mot sin kvinna kostar samhället. Om inte förr så kanske när man inser detta borde man se till att stämma i bäcken och stoppa Adam vid första slaget. Men å andra sidan kan man ju säga att han med sitt beteende skapar en jävla massa jobb och så är vi tillbaka på ruta 1 igen… Tänker på dig och mina väninnor C och S. Varma karmar

  • *Q*

    Testa att hoppa över sömntabletterna någon kväll när du mår bra.
    Kanske hjälper vetskapen om att du har dem att stå ut med några sömnlösa timmar.
    Lycka till!

Kommentera

