Jerusalems sönderfall

Religion dödar.

Läser om den svenska pappan som kastade ner sin son på ett järnvägsspår i Tel Aviv, och hoppade själv efter. På Ben Gurion flygplatsen. Jag har oerhört svårt att förstå hans handlande. Men jag är inte så där överdrivet religiös heller. Har inte heller någon sådan diagnos.

Nu diskuteras det om det möjligen kan vara ett ”syndrom” jag aldrig har hört talas om, Jerusalemsyndromet. Nån sorts psykos, ett storhetsvansinne, som driver stackarna att tro sig vara eller ska möta Jesus bl.a.

Först när jag läste om tragedin, blev jag lite skraj. En kille här, som jag känner lite löst har precis åkt ner till Israel för att möta Jesus och Gud.. Men mig veterligt har han ingen son, så det kan inte vara han. Han trodde fullt och fast att, när han landade i Tel Aviv, skulle det stå en snubbe med en skylt med hans namn på, en ”vägvisare”.

Men det kunde varit han. Som gammal missbrukare och kriminell hade han äntligen funnit ro, i kristendomen. En sån övertygad kristen har jag sällan mött, lite jobbigt att snacka med honom för det var bara Gud och Gud och Gud…..men samtidigt blir jag lite avis, för jag önskar också att hitta en sådan övertygelse, dock inte Gud, så jag fick lugn och ro. Men jag är nog för krass.

Jag undrar hur sonen ska tackla det här, och hans vän som skuldbelägger sig att han inget märkte.

Stockholmssyndrom,
Jerusalemsyndrom,
Bloggsyndrom,

Människosyndrom……………….vi är inte mer än människor, det är synd om människan ibland.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Andra bloggar om:

14 responses to “Jerusalems sönderfall

  • Allica

    Angående bloggen på AB, jag behöver hjääälp*känner mig dum*
    Jag fattar inte vad du menar med att släppa igenom utombloggares kommentarer.Hur gör man det?Jag godkänner alla kommentarer men vissa måste jag godkänna ”manuellt”, kan man ändra på det?Eller menar du att vissa bara raderar de oinloggade kommentarerna?
    *bamsekram*

  • Niki Loong

    Du har så rätt. Och om inte religionen gör det så ser makttokiga präster till att folket gör det i religionens/Guds namn. Visst blir man avundsjuk på dom som tror så stenhårt och lägger sitt liv i Guds hand och sånt där, dom har ju något som uppenbart är alldeles underbart.

  • Madison

    Mmm…det är synd om människan….var det Strindberg som sa så…tror det… Usch å fan…det är synd om oss ibland… Ibland ter sig sakernas tillstånd fullständigt obegripligt….

  • richardsson

    Hejsan VB.. jag är också här på WordPress, dock inte börjat skriva ännu och det komemr bli så ointressant, men kul att jag hittade din nya bostadsadres här på bloggen. Såg att du skickat en kommentar på AB och eftersökte min adress.

  • Ister

    Jag har också träffat på några fd missbrukare som har ”funnit Jesus”.

    Först blev jag lite provocerad, är ju av meningen att ”religion är opium för folket” men att se en trasig, missbrukande människa som man under 20 år har sett på bänken på torget, resa sig från träsket och ordna upp sitt liv – ja, då får de tro på grannens hund, om de vill!

    Att se en absolut ”obotlig missbrukare” få en mening i sitt liv , det är häftigt!

  • Vb

    Nä Ister, inte den här killen, han balanserade på artikelkillens sköra egg….
    Men dom ”sunda” konverterade människorna, mmm häftigt!

  • Tina/vitängel

    JAg sak försöka tänka på vadstena, men ibland e det svårt, när folk tjatr om sånna onödiga saker..

  • Tina/vitängel

    Tårarna rann på mig när jag läste JUST DIN kommentar hos PÄRLAN… …
    kramar om stenhårt..*

  • tabia

    Du frågade om min WordPress adress: Det är denna http://tabia.wordpress.com

    Tabia är jag Wimlan alltså 🙂

  • Mommoko

    Jag vet att du inte är helt avflyttad. 🙂 Det var bara av bekvämlighetsskäl som jag tyckte ni kunde stanna kvar på AB. Men som du säkert redan förstått så har jag ju lagt in dig bland mina favvisar i datorn. Har inte blivit så avancerad än så jag orkar länka till dig från min blogg. Men det kommer säkert det med. 🙂 Kram på dig. Hoppas det är bra med dig!

  • tabia

    KRAM!!! Vi tycks båda behöva en sådan i dag. 🙂

  • anki/barbakvinna

    Många ser just religon som lösningen men är dom just svaga från början kan det tyvärr sluta med fanatism eller katastrof… kram anki

  • Anette

    Det händer mycket skit i vår värld och många krigar i ”Guds namn” etc etc. Har lite svårt att tro då. Om Gud är en god och mäktig kraft borde väl hon/han se till att vi människor lär oss fungera lite bättre…

  • Birgitta

    Jag det vore bättre med en ”filosofi”, i stället för religion. Själv är jag panteist och nöjd med det.
    Religion blir ofta bara ett nytt sätt att droga sig, för en som redan har de problemen. De blir fanatiska.

Kommentera

