Skadestånd

Läser om fallet Ulf. Pappan som blev oskyldigt dömd för sexella övergrepp mot sin dotter. En av dom få, vill jag påpeka som blir oskyldigt dömd i Sverige. Sen får JK säga vad han vill! Men nu var det inte det jag hängde upp mig på, utan summorna som diskuteras i skadeståndsfrågan. Visst fan är det för jävligt och Ulf ska ha sina stålar. Jag vill ställa hans skadestånd i paritet med det som brottsoffer får, när dom drabbats av våldsbrott.

Jag tilldömdes skadestånd i rättegången. Maxbelopp för mordförsök, kränkning, fysisk och psykisk skada osv. Det beloppet som utdöms i rätten är endast en fingervisning, alltså inte det beloppet som betalas ut av Brottsoffermyndigheten BroM, där man ansöker om inte andra försäkringar finns. BroM gör en egen bedömning, skadeståndet som utdömts i rätten kan sänkas alternativt men nästan aldrig höjas. I mitt fall höjde dom med ca 100.000, pga 15% invaliditet som en följd av skadorna. Läs mer på deras sida, eller fråga gärna i kommentarerna om du undrar något.

Till pointen!
Jag sitter här,  med Ptsd och utvecklat insulinkrävande diabetes pga skadorna i lever och andra vitala organ. Känslan av att sitta av ett straff är påtagbart, trots att jag är oskyldig. Ett livslångt straff! På flykt med skyddade uppgifter. Jag fick använda det mesta av stålarna att lösa mina kronisskulder, för att kunna få en lägenhet på säker ort. För att det inte finns en handlingsplan från samhället att hjälpa oss som flyr, från våld i nära relation.

Det var alltså värt ca 230.000 kronor! Att ställa mot dom 2,4 miljoner som Ulf fått.

Det är snett nånstans. Sen tycker jag rimligtvis att åklagaren i Ulfs fall, ska åtalas för bristerna i undersökningen.

Andra bloggar om:  , ,  , , , , , , ,

Läs något intressant

6 responses to “Skadestånd

  • Dandelion

    Hittade en grej .. länk finns på min sida.

  • Trasig inuti

    Jag hörde ett rykte.. i förrgår.. om att pedofiljäveln.. kräver skadestånd.. för sin tid i häktet.. och för att han lidit skada av den kränkande anklagelsen.

    Jag spyr och gråter och hatar ännu mer. Nu finns det alltså en risk att han BELÖNAS för att ha våldtagit sin dotter..!!

    Jag orkar inte mer.. fan..

    Kramar om.. å är vilsen

  • Antonia

    Ja, hela rättsystemet suger ju.
    Inte bara i ditt fall, utan hur man bemöter våldtagna kvinnor, vilket straff de som har begått brottet får, om de överhuvudtaget får nåt,
    Vad en mördare får för straff.
    Och vad en som fuskar med skatt får för straff? För skattefusk är ju den mest avskyvärda brott man kan göra i Sverige, där man sällan får mindre straff en 5-6 år. Men att mörda och våldta, det ger 2-3 år.

  • anki/barbakvinna

    Nåt är helt galet när dom gör skillnad på brotten på det sättet. Okej han fick nog en chock av anklagelsen och ett obehag efter det. Men det du varit med om är sju ggr värre + att du inte valt att flytta eller byta bekantskapskrets. Inte många som skulle klara det du gjrot..

  • Melinda

    Ja du, summorna borde vara de omvända eller åtminstonde borde en som likt dig blivit utsatt för något sådant som du erhålla en summa motsvarande minst en halv miljon per år under återstoden utav ditt liv. Inte är det rätt att du skall behöva gömma dig och leva utanför samhället pga rädsla.
    Mj borde vara tvungen bära fotboja när han är ute på permission för att försäkra att han ej söker rätt på dig.
    Önskar dig att du skall få uppleva att vakna en morgon utan rädsla.
    Tänker på dig.

    Kram Melinda

  • Melinda

    Min pojkvän har tyvärr bragt en annan människa om livet, något jag absolut inte försvarar eller ursäktar. Något jag önskar ginge gå att göra ogjort, för allas bästa, men tyvärr besitter jag inte den makten att ändra vad som redan skett.
    Jag älskar honom för den människa han egentligen är och inte för den han var under en kort sekvens den dagen. Har får ta sitt straff för detta och man kan ju alltid diskutera vilken tid som är nog, men du skall veta att oavsett om han sitter 14 eller 25 så försvinner inte hans handling, den lever med honom var dag och kommer så fortsätta göra till den dag han dör.

    Jag beklagar att du behövt utså din före dettas våldsamheter och att han dessutom inte visat någon ånger för tyvärr visar det på att han är kapabel begå liknande handling igen.

    Stå på dig och jag har full förståelse för dina åsikter och dina känslor, hade tänkt och tyckt likadant om det varit jag som blivit utsatt.

    Ha en bra helg.

    Kram Melinda

Kommentera

