Jag har det, värre än någonsin…..

Min familj i praktiken är dottern, som inte bor med mig och min gamla fina paps. Båda bor kvar, där jag inte kan bo, för MJ är skriven 25 meter från min gamla adress. Farsan bor ännu närmare, dottern några km bort. (dock i säkert ”förvar”).

Tidigare jular, tex förra så kom dottern och pappa till mig. Dotter stannar ”halva” dagen, vi delar så gott på henne. Familjehemmet och jag. Hon får, eller har förmånen att få många klappar och mycket kärlek! Pappa får t.om lutfisk som jag tillagar. URRRKK, men vad gör man inte….

Nu har jag en fundering inför stundande helg. MJ lär få permis, stackarn har ju suttit inne dom tre senaste jularna och har väl också rätt att få fira en jul? Alltså är alternativen för mig att fira i den kommunen obefintliga. Och pappa pallar inte resan hit till mig, alldeles för påfrestande för en 82 år gammal man, och julafton ska väl inte ”resas” bort för dottern. Visst, vi kan fira efter eller före den egentliga helgen, men hur kul är det? Sordi på stämningen sas.

Nu har jag en vild idé! Att utnyttja mitt prioriterade besöksförbud till att mota fan i dörren. Helt enkelt se till att, meddela anstalten att jag har för avsikt att vistas i kommunen då, så MJ får snällt stryka på foten och vara någon annanstans. Eller sitta i sin kvart med polishundar som rastas utanför balkongen, helt enkelt, det blir obekvämt.

Jag har fått jättefina förslag att låna hus, eller andra ställen att fira julen på, oändligt tacksam, men. Det blir liksom inte detsamma. Hur ska man koppla av i en främmande miljö?
Det här är inga konkreta planer, men vad tycker ni? Är jag inhuman, elak hämndlysten, eller är jag bara en ledsen kvinna som önskar fira en värdig jul?

Kommentera

